Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterigrepp, viktigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

mikeyboy

Medlem
Hej! Jag skulle vilja ha en massa människors synpunkter på batterigrepp, om detta är ett nödvänigt tillbehör till sin kamera och i vilka situationer batterigreppet möjligtvis är nödvändigt resp. inte nödvändigt.
Jag har en D300 och som alla vet kostar batterigreppet till en sådan över 2000, så jag skulle vilja ha lite åsikter av er som redan har ett, om det verkligen är något att investera i. Mvh Micke
 
Det finns 2 stora fördelar med batterigrepp. Dels är det att du får en avtryckare när du tar bilder på högkant. Detta gör att det känns mycket naturligare att ta sånna bilder. Fotar du mycket porträtt och människor så är det nästan ett måste. Vid mer blandad fotografering så skulle inte jag betala 2000kr för den funktionen.
Den andra anledningen är att kameran blir längre och du får ett naturligare grepp. Springer du runt med kameran i handen en hel dag så gör detta en fantastisk skillnad. Dessutom får du mer stöd i handen när du kör lite tyngre gluggar. Jag kan inte hålla min 20D med ett 24-70 eller 70-200 på utan batterigrepp. Nu har D300:an redan ett trevligare grepp än min kamera men min åsikt är att detta lätt är värt 2000kr.
 
Batterigrepp är ju en fördel vid porträttfotografering då man får ett rejälare grepp!
Batterigreppet ger ju även möjlighet till att använda dubbla batterier och då ökar batteritiden vilket leder till att man kan fler bilder på en laddning!

Nu har jag inte testat greppet på D300 (kör Sony) men för det mesta (på semi-prokameror och instegskameror) så förbättras greppet (blir större/rejälare) ganska enormt!
 
Bara en liten rättning här angående batterier i greppet.

Batterigreppet till D300 medger inte att ha flera batterier i greppet samtidigt, dock kan du ha ett batteri kvar i kameran så man får samma funktion.
Dock kam man använda 8 st AA batterier och då få upp hastigheten på kameran från 6 till 8 bilder per sekund. Dock blir den riktigt tung då. Man kan även köra med D3:ans batteripack men detta kostar snuskigt mycket.
 
Min åsikt i frågan är knappast rumsren på detta forum, men det hindrar mig inte från att framföra den.
Som jag ser det klarar sig de allra flesta utan denna tillsats. Jag upplever att batterigreppen i åtskilliga fall är att likna fotografins penisförlängare, då den gör kameran större och inte minst tyngre och klumpigare.
Hur många är det inte som skaffar sig en stor bil istället för en liten som mycket väl fyller deras behov utan problem, bara för att "imponera" på grannan? Fler än vad många troligen vill erkänna.
 
Nu har jag det där andra märket på kameran.
Men delar med mig av mina intryck i alla fall.
Fotar mest sport och skulle aldrig ta av batterigreppet.
Blir ett betydligt bättre grepp om kameran vilket kan behövas
tillsammans med tunga telezoomar. Fotar också ganska mycket i höjdläge.
 
Min åsikt i frågan är knappast rumsren på detta forum, men det hindrar mig inte från att framföra den.
Som jag ser det klarar sig de allra flesta utan denna tillsats. Jag upplever att batterigreppen i åtskilliga fall är att likna fotografins penisförlängare, då den gör kameran större och inte minst tyngre och klumpigare.
Hur många är det inte som skaffar sig en stor bil istället för en liten som mycket väl fyller deras behov utan problem, bara för att "imponera" på grannan? Fler än vad många troligen vill erkänna.

Haha, tack för din öppenhet. Det är ju precis det jag är lite inne på. Jag studerar men älskar att fotografera, men när alla fotogrejer kostar multum blir jag lite less, man vill ju kunna uppgradera sig utan att behöva fasta i två månader. Därför vill jag veta om man verkligen behöver ett betterigrepp innan jag börjar mina två knäckebröds månader.
 
Nja det är väll helt okej att tycka så, speciellt om man kör med mindre fasta objektiv. Speciellt på en D300 som redan har ett okej grepp.

Men att köra ett stort tele på t.ex en 20D eller ännu värre 350D utan batterigrepp är bara dumt.

Batterigreppet har sin plats i kameraväskan men bara i vissa situationer.

Ofta är det dock så att har man än gågn satt på ett batterigrepp på sin kamera kan man aldrig tänka sig att köra utan. Att kalla detta för penisförlängeri är att vara bra nedlåtande mot någona fotografer som faktiskt föredrar en lite större kamera utan att för de känna ett behov att skryta,

Men visst du har en poäng, många bilder som tas kunde lika gärna fotats med en kompaktkamera men att generalisera så mycket blir nog att kasta glas i stenhus här.
 
Därför vill jag veta om man verkligen behöver ett betterigrepp innan jag börjar mina två knäckebröds månader.

Självklart behöver du inte ett batterigrepp, lägg pengarna på glas istället om du måste välja. (för mat verkar onödigt att köpa blir ju inte bättre bilder av det.)
 
Min åsikt i frågan är knappast rumsren på detta forum, men det hindrar mig inte från att framföra den.
Som jag ser det klarar sig de allra flesta utan denna tillsats. Jag upplever att batterigreppen i åtskilliga fall är att likna fotografins penisförlängare, då den gör kameran större och inte minst tyngre och klumpigare.
Hur många är det inte som skaffar sig en stor bil istället för en liten som mycket väl fyller deras behov utan problem, bara för att "imponera" på grannan? Fler än vad många troligen vill erkänna.

Problemet med de lite mindre systemkamerorna är ju att dom är för stora för fickan, men för små för att hänga på större objektiv.
Då är ett batterigrepp hur bra som helst.
Man kanske inte har råd med kameran i klassen ovanför, men tycker den i undre klassen är för liten. Då är ett batterigrepp jättebra.

Handhavandet på en lite mindre kameran blir många gånger mångfalt bättre med ett batterigrepp.
Försök tex få en skarp vertikal bild med 400mm 1/50 mot stativstöd, om du ska hålla handen "fel". Det är MYCKET svårare.

Dessutom kan man stoppa i fler batterier. Lite extra vikt i bak är aldrig fel om man har ett stort tele på.

Men visst. Det förekommer säkert en del "förlängar-köp", och de flesta skulle nog klara sig utan det. Å andra sidan skulle nog de flesta "klara" sig med en billigare/mindre/enklare kameran också =)
 
Senast ändrad:
Batterigrepp är smidigt och har många fördelar. En fördel är ju att i många fall (beroende på tillverkare kamera etc) blir batteritiden dubbelt så lång vilket kan vara bra. Igentligen är det enkelt,har du tunga objektiv finns det en stor fördel med batterigrepp. Letar själv efter ett lämpligt batterigrepp. Tråkigt att allt roligt är så dyrt, undrar om man kan få skörbjugg av enbart nudlar.
 
Min åsikt i frågan är knappast rumsren på detta forum, men det hindrar mig inte från att framföra den.
Som jag ser det klarar sig de allra flesta utan denna tillsats. Jag upplever att batterigreppen i åtskilliga fall är att likna fotografins penisförlängare, då den gör kameran större och inte minst tyngre och klumpigare.
Hur många är det inte som skaffar sig en stor bil istället för en liten som mycket väl fyller deras behov utan problem, bara för att "imponera" på grannan? Fler än vad många troligen vill erkänna.

Märklig inställning måste jag säga. Batterigrepp en penisförlängare? Jag förutsätter att att de allra flesta som köper ett grepp har tillräckligt med kompetens för att avgöra om greppet behövs rent praktiskt. Och är man fundersam så ställer man som vi kan se frågan på forum.

Nu råkar det vara så att ett grepp ger betydligt bättre balans med större (läs tyngre) gluggar, ökad fps (i detta fall) och avtryckare i vertikalläge. Just MB-D10 är ett mycket bra add-on till D300/D700. Jag har själv inget grepp just nu men hade det på min gamla Minolta 7D och saknar det som f-n. Ligger på listan över framtida penisförlängare ;-)
 
En av batterigreppets fördelar är ju att kan ta på eller av det efter behov. I mitt fall har jag det avtaget för närvarande, men vill jag ha känslan av större voch tyngre kamera sätter jag på det med 8 st AA-batterier i.
//Bosse
 
Jag fotar inte mycket med tunga objektiv, mina motiv är oftast relativt nära, det största objektivet jag äger är ett 55-200 och det är antagligen det lättaste jag har också. Känns som en blixt får bekostas av min skörbjugg hellre än ett batterigrepp för tillfället.
 
Jag fotar inte mycket med tunga objektiv, mina motiv är oftast relativt nära, det största objektivet jag äger är ett 55-200 och det är antagligen det lättaste jag har också. Känns som en blixt får bekostas av min skörbjugg hellre än ett batterigrepp för tillfället.

Extern blixt går nog före batterigrepp så det låter som ett vettigt beslut
 
Jag funderade ett tag på batterigrepp till min EOS 400D men efter att provat i en butik avstod jag. Jag tycke att kameran blev för stor, tung och obekväm och greppet passade inte alls min hand. Jag köpte ett extra batteri istället. Både billigare och tar mindre plats.

Prova i greppet i en butik innan du köper det. Det är mitt råd.
 
Kan ju berätta att jag har haft batterigrepp (MB-D200) i en månad, och nu finns det inte längre på kameran, känslan på batterigrepp är generellt långt ifrån bra.

Mitt använde jag mestadels på konserter eller uppdrag av typen fota-en-dansk-filosof-vid-en-talstol, kameran blir onödigt stor och balansen försämras, speciellt med zoomobjektiv, använder man fasta objektiv känns det bättre enligt mig.

Batterigreppet till din kamera är bra dock, har ju kontroller för autofokuspunkt och är i magnesiumlegering, man behöver inte heller få bort batteriet från kameran om man ska använda det!
 
Har inget grepp till min 5D än och måste skaffa det, snart!
Hade det på min 40D vilket är underbart, speciellt att kunna ta porträtt med
avtryckaren på rätt ställe, eller att smidigt kunna ändra bländare.

Jag har inga stora händer men ändå så känns 5D:n liten och kamerakanten nästan "skaver" i handen, men det är som sagt vad man är van vid.

Hade också på min gamla 400D ett batterigrepp och det kändes absolut som ett måste, var rädd att tappa den med det lilla handgreppet man hade på kameran där.

Och imponerar greppet på grannarna får man väl ta det som en bonus ;-)

Julle.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.