Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterigrepp = snabbare kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

MalinS

Aktiv medlem
Hej!

Har en Nikon D80 som jag blir lite frustrerad och tokig på när jag är ute och plåtar modeller. Jag vill förstås att det ska gå snabbt mellan exponeringarna så att jag inte missar någon bra bild.
Det funkar väldigt bra i början men efter ett tag blir min kamera väldigt trött. Måste vänta i princip 2 sec mellan varje exponering, vilket är väldigt frustrerande!

Funderade på hur det fungerar med batterigrepp.. Använder man det för att man vill slippa byta batterier = batterierna ska hålla längre eller blir kameran snabbare?

Tack på förhand!
/M

Vertikalgreppet påverkar inte kamerans snabbhet på något sätt. Däremot så slipper man byta batteri så ofta och får bättre ergonomi.

Att din kamera blir slö verkar konstigt.
Har du ett batteri som är defekt kanske?

/ Paj

Om du plåtar i RAW kan det vara så att du fyller buffertminnet på kameran. Vet inte hur stort det är på D80, men på äldre kameror går det rätt fort.. Hur snabbt är ditt minneskort?

Per-Anders:
Tror inte att batteriet är defekt. Har två batterier och har bytt batteri till ett fulladdat när kameran börjar bli seg men det har inte blivit någon skillnad.

Tar jag en paus på någon kvart så brukar den bli lite piggare men det brukar bara hålla i ca 5 min så blir den trött igen.

Lars:
Jo, jag plåtar i RAW. Vet inte hur du menar med snabbt när du pratar minneskort? Har minneskort på 2 och 4 GB.

Verkar som om D80 kan upp till 6st RAW bilder i en följd, sedan är buffertminnet fullt. Så det är troligtvis det som du upplever. Enda sättet att slippa vänta mellan bilderna är då att vara mer passiv på avtryckaren, eller att plåta i jpg. Har du ett långsamt minneskort går det säkert ännu snabbare att fylla buffertminnet i kameran. Använd tex Sandisk Ultra II eller Extreme III kort för att få ut maximalt flöde ur din kamera. Storleken på kortet har inget med hastigheten att göra

Visste inte att man mätte hastighet i minneskort. Har bara avant-minneskort. Brukar köpa billiga på netonnet. Inte alltid så bra med billigt då alltså!

Tack för svaret iallefall!

lagus skrev:
Har du ett långsamt minneskort går det säkert ännu snabbare att fylla buffertminnet i kameran.

Givetvis går det inte fortare att fylla minnet i kameran med ett långsamt kort, utan att det tar längre tid för kameran att tanka över bilderna till minneskortet om det är ett långsamt kort..

Men är det värt pengarna att satsa på ett bättre minneskort eller märker man knappt skillnaden när man plåtar?

Låna ett snabbt minneskort av någon innan du köper nytt. Blir det inte bättre = börja spara pengar till en D200. Det kostar att ligga på topp! (vilket du tycks göra när du fyller bufferten i D80)

Minneskort gör stor skillnad, likna det vid en tratt. Ju fler/mer högupplösta bilder man tar desto bredare tratt, då är det inte så smart att själva trattröret är smalt.

Och ju mer serier du tar desto mer överfylld blir tratten.
Felet med många butiker idag är att de säljer "no-name"-minneskort, för på dessa kort tjänar de mer pengar än på ett prispressat Sandisk. Man skall även "no-name"-tillverkarnas prestanda siffor med en nypa salt.

Samtidigt låter det som att din kamera verkar allmänt seg, du kanske har brusreduceringen på? Knäpp av den och du får kraftigt förbättrade prestanda, ev. brus kan du ju ta bort i efterhand.

Hälsningar

Adam

Otroligt stor skillnad på minneskorten. Håll dig borta från billig skit.

Jag använder Extreem III kort till D80, det är så snabbt att det inte är kortet som begränsar kameran gällande hastighet utan kameran själv som gör det (skriv hastighet i kameran).

Bufferten är fortfarande på 6 stycken RAW bilder, dvs du kan ta 6 RAW bilder på 2 sekunder innan minnet är fullt, därefter tar den cirka en RAW bild i sekunden. Har du ett långsammare kort kan det ta flera sekunder innan du kan ta nästa bild.

Anser du fortfarande att det är ett problem så prova att fota en session i JPEG FINE, där kan du ta 100 bilder i följd med 3 bilder i sekunden upp till 100 bilder, därefter stannar kameran, det enda du behöver göra är att släppa upp avtryckaren och trycka ner den igen så kan du ta 100 bilder till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar