Annons

Batterigrepp, original eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)
Så jag planerar att skaffa ett batterigrepp till min Canon 550D
och det jag undrar där är. Ska man satsa på Canons original eller
är en "kopia" lika bra ?

Kopiorna är ju mycket billigare men vet inte med kvalitén.
 
Ingen aning vad som kan skilja på dem egentligen. Sämre passform? Billigare känsla, plastigare? Batterierna dras ut fast kameran är avslagen? Skruven som drar samman kamera & greppet lossnar av sig själv då och då?
Hur som helst är det nog större chans att du får ett mer perfekt grepp med orginal, frågan är om det är värt det. Det är nog olika från person till person vad man tycker är viktigt. Själv skulle jag slå till på ett pirat, eller rättare sagt jag har precis beställt ett pirat grepp. Kaffebrus tar 700kr för det utan batterier, exakt samma batterigrepp finns på Ebay för 310kr - fast då ingår frakt och två kamerabatterier. Vilken tror du jag valde?
 
Jag har hittat ett hos fotofyndet.se
där kostar det 600 kr.
Men man kan ju använda aa-batterier lr är det inte bra?
 
Tycker själv Kaffebrus är rätt dyra på mycket som går och hitta nästan löjligt billigt på ebay i jämförelse, dock är väl fördelen lite snabbare leverans.

Har själv ett BG-E2N batterigrepp till en 50D, valde själv mellan pirat och original, men hitta ett beg. i nyskick till ett bra pris i slutändan. Dock är batterigreppet inte alls lika skönt att hålla i som kameragreppet dessvärre, känns mer fyrkantigt. På plussidan gillar jag vikten och formen, kameran blir lite större så jag får plats med hela handen i både verti/horizontelt grepp.

Både original och pirat brukar skicka med AA adapter. En nödlösning om du frågar mig, men väldigt smidigt att ha, AA batterier finns överallt och kan rädda en ur en knipa.

Köp till ett extra batteri om du ska ha batterigrepp, annars försvinner halva poängen.
 
Jag kör på pirat.

Mitt tips är att slå ett öga på www.linkdelight.com eller www.dealextreme.com, ofta markant billigare än andra piratgreppsdistributörer.

Och som sagt, köp även till minst ett par extra batterier, finns mycket prisvärda praitvarianter där också, kolla på sidorna jag tipsade om, har för mig att jag betalade under 50:- / batteri och håller ström lika bra som original om du frågar mig, har dock bara ägt dessa några månader så kan inte uttala mig om hur länge de håller.
 
Har kollat extreamdealer innan å det är verkligen jätte billigt
men hur lång tid tog det för dig att får varorna till sverige?

och vad ligger frakten på i båda företagen?
 
Sök runt på Ebay, många av säljarna har gratis frakt, hitta gärna en som har US $ som valuta - det känns mest förmånligt just nu.
 
Har kollat extreamdealer innan å det är verkligen jätte billigt
men hur lång tid tog det för dig att får varorna till sverige?

och vad ligger frakten på i båda företagen?

Från deal extreme tog det ca 1 månad från beställning till uthämtning, gratis frakt world wide. Link delight gick snabbare för mig, ca 2 veckor men 100:~ i frakt.
 
Jag beställde piratgreppet från fotofyndet och är riktigt nöjd med det.(även nöjd med leveranstiden därifrån, allt gick snabbt och smärtfritt. Beställde fredag och hämtade ut på måndag förmiddag)

Jag har stora händer och gillar att greppet är lite bredare än själva kamerans grepp.
Dessutom känns kameran skönare ihop med stora objektiv med greppet monterat, känns stabilare att hålla i helt enkelt.
 
Jag har lagt en beställning på batterigreppet från Dealextreme i början av veckan.
Kan återkomma med intryck när jag fått hem det, men det brukar ta ungefär 1månad att få prylarna från DE.
Fick betala 312:- inkl. frakt för det, då är det endast batterigreppet och inga extrabatterier.
 
Angående original batterigrepp så bör man nog använda det väldigt ofta om det ska vara värt pengarna. Ett piratgrepp må kännas billigare och plastigare men dem fyller ju samma funktion. Som sagt, måste man ha ett batterigrepp väldigt ofta så skulle jag köpa ett original...annars inte.
 
En av anledningarna till att jag ska köpa ett är att
det blir mycket lättare att fotografera på sidan. Plus att det ser lite proffsigare ut :)
Att man får mer batteritid är mest ett plus för mig. Så skaffar nog ett piratgrepp
frågan är då bara vart man ska beställa det ifrån.
Men blir nog från dealextreme
 
En av anledningarna till att jag ska köpa ett är att
det blir mycket lättare att fotografera på sidan. Plus att det ser lite proffsigare ut :)
Att man får mer batteritid är mest ett plus för mig. Så skaffar nog ett piratgrepp
frågan är då bara vart man ska beställa det ifrån.
Men blir nog från dealextreme

Tänk på att batterigreppet inte alls är lika bekvämt att hålla i gentemot vanliga greppet, dock har jag ett själv och tycker de är skönare när man ska fotografera mycket porträtt, även väldigt skönt när man vet man ska ta en hel hög bilder under ett event och 1 batteri kanske inte räcker.

Dealextreme har fungerat för mig, sist tog de ungefär 1v innan sakerna kom.
 
jag köpte en kopia från amazon.co.uk till min nikon d300. den fungerar helt perfekt och fick ge 400 med frakt och alltihop. riktigt prisvärt !
 
Tänk på att batterigreppet inte alls är lika bekvämt att hålla i gentemot vanliga greppet, dock har jag ett själv och tycker de är skönare när man ska fotografera mycket porträtt, även väldigt skönt när man vet man ska ta en hel hög bilder under ett event och 1 batteri kanske inte räcker.

Dealextreme har fungerat för mig, sist tog de ungefär 1v innan sakerna kom.

1 vecka?
Folk säger ju att det tar en månad för sakerna att komma typ?
 
1 vecka?
Folk säger ju att det tar en månad för sakerna att komma typ?

Beror nog helt på vad för fraktsett man valt samt lite tur, vissa saker jag köpt utomlands har tagit över en månad, andra 2-3dagar. Nu var de ett tag sen jag beställde därifrån men oftast handlar de om man vill punga ut lite extra för snabbare leverans eller inte. Oftast väljer jag detta eftersom de fortfarande är billigare än alternativen i Sverige samt... jag klarar aldrig och vänta speciellt länge. :)


Det jag glömde säga som jag anser vara bland de viktigare egenskaper för ett batterigrepp: Jag får äntligen plats med alla fingrar på greppen, oavsett porträtt eller landskap!
 
Jag har bestämt mig att beställa från dealextreme nu
men undrar en sak. De ber en att skriva shipping adress på engelska
hur gjorde ni då?
Räcker det att man skriver allt som vanligt förutom Sverige då och skriver
Sweden ?
 
Hjälp !
Jag förstår inte alls när ja ska fylla i uppgifterna via Paypal.
Vad ska de stå under city? och vad ska de stå vid region?
Kan inte bestämma mig alla säger olika.
 
Region kan du lämna tomt. Skriv bara in din vanliga adress. Den kan du även ändra på senare om det skulle behövas.
 
Det jag glömde säga som jag anser vara bland de viktigare egenskaper för ett batterigrepp: Jag får äntligen plats med alla fingrar på greppen, oavsett porträtt eller landskap!
Ja det är samma här , det är huvudsyftet med batterigreppet. Ska bli intressant att känna hur kameran känns med nya greppet. Jag siktar på att det tar en dryg vecka ifrån HongKong. Två batterier i samtidigt kan ju också vara bekvämt. Men hur funkar det - kameran använder ju bara ett batteri i taget, går den automatiskt över till nästa batteri när första är slut...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.