Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterigrepp E-500

Produkter
(logga in för att koppla)

Hampus Lindvall

Aktiv medlem
Kommer jag att kunna köpa ett batterigrepp till min e-500 någon gång? känner ett sug efter lite extra tyngd och hade varit trevligt med mer batterikapacitet om man är ute på stan en hel dag..
Vad tror ni? Någon som vet något?

Vad ska man med ett vertikal/batterigrepp till?

...när man för en billig penning kan ta med ett extra batteri, eller ta med en avsedd laddare för 12V i bilen? ;o)
  • Kanske för att leverera mera energi och strömuttag till stora autofokusmotorer, och då behöver man nog helst speciella högkapacitets-batterier av typ LiIon. Även de nya kameramodellerna med större display drar mer ström än tidigare modeller.
  • Kanske om man fotar en hel session porträtt i höjdformat, och då mer påtalat om kameran nyttjar sidförhållandet 16:9 eller 3:2 än det mer fyrkantiga 4:3. Därför tror jag du mindre saknar ett batterigrepp på en 4:3-kamera än på någon annan kamera, Hasselblad undantaget.
  • Kanske för att öka massan och få bättre balans i systemet, dels handhållet samt även vid montering av objektivet på ett stativ, allt för att minska skakningsrisken vid långa exponeringstider.
  • Kanske för att kunna ansluta trådbunden (RM-CB1) eller annan godtycklig fjärrkontroll, som var den huvudsakliga anledningen till att jag köpte just HLD-3 till E-300.
Många kameror såsom Olympus E-500 är inte mekaniskt konstruerade för batterigrepp, speciellt de som idag saknar ett tungt och stabilt metallchassi. Om jag inte minns fel, så har ingen Pentax modell, ingen Sony modell, eller Nikon några vertikalgrepp till sina D50 & D70(s) modeller, samt var det inte också problem med batterigreppet till Canon 20D?

De billigare och lättaste kamerorna med chassin i fiberarmerad polykarbonat är inte heller konstruerade för att bära på tunga teleobjektiv. Man kan riktigt höra hur det gnisslar och knakar i plasten, och i extrema fall har det hänt att den rostfria bajonetten rämnat från kamerahuset. Påståendet är kanske lite överdrivet, men å andra sidan så har jag själv ett gammalt och tungt OMZ300mm/F4.5 som med en adapter sitter stumt och säkert på en E-300, som ju har ett stabilt Al-chassi.

Till Olympus finns bara batterigrepp till E1:an och till E-300. Konstigt nog inte till E-330, som om någon kamera bäst skulle behöva lite mer batteri-juice för just sin LiveView. Jag gissar att omdesignen till de rundare formerna hos E-330 stjälpte just möjligheten att nyttja E-300'ans HLD-3 även till E-330. Alternativt är att man inte vill ha många unika batterigrepp till olika modeller i sortimentet. Det spekuleras i att HLD-2 för E-1:an dock skall komma att kunna användas på en nyare kamera-modell.

Jag har extra kräm till min E-1:a, men skall jag ut på stan eller ut i buschen tar jag hellre med mig ett par extra småbatterier.
Kameran blir mycket mer skrymmande med det stora batteriet.

Visst finns fördelar med det stora greppet, men för min egen del får det ofta stanna hemma såvida det inte är något som motiverar vertikalgreppet och den extra kraften. Utan tvekan får man mycket längre driftstid.

ja alltså, min e-500 är ju inte stor, tvärtom, ibland hade den behövt det extra.. så det är absolut inte bara för batteriets skull jag vill ha det :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar