ANNONS
Annons

Batterigrepp Canon BG-E9 till canon eos 60D

Produkter
(logga in för att koppla)

walak

Avslutat medlemskap
Hej jag funderar starkt på att köpa ett Batterigrepp till min 60D men jag skulle vilja höra ifrån andra om vad ni tycker om Batterigrepp är det bara fördelar eller finns det några nackdelar skriv gärna vad ni tycker om vad som är bra och dåligt.

Mvh Patrik

Hej jag funderar starkt på att köpa ett Batterigrepp till min 60D men jag skulle vilja höra ifrån andra om vad ni tycker om Batterigrepp är det bara fördelar eller finns det några nackdelar skriv gärna vad ni tycker om vad som är bra och dåligt.

Mvh Patrik

Jag har ett batterigrepp till min 500D. För mig är det övervägande fördelar. De två främsta anledningarna till att jag skaffade ett är vikt och ergonomi. 500D är en liten kamera som inte ligger så bra i handen (för mig) så jag ville ha lite mer att hålla i bokstavligt talat. Jag hade också nyligen skaffat en ny normalzoom som var ganska mycket större och tyngre än kitgluggen. Batterigreppet med extra batteri ger bättre balans helt enkelt.

En nackdel som jag märkte av ganska snabbt är att kamerans större höjdmått i kombination med det tyngre objektivet ger en försämrad bär-ergonomi. Den sticker ut mer från kroppen och ligger mer obekvämt.

Som sagt så väger dock fördelarna mycket tyngre. Att man kan hålla och plåta bekvämt vertikalt är i och för sig inte så viktigt för mig, men ändå trevligt när man väl vill göra det. Extra batteritid är också skönt.

En annan sak som jag inbillar mig att jag har problem med är att batterigreppet inte sitter som gjutet på kameran. (Ska tilläggas att jag har ett tredjepartsbatterigrepp). Det märks inte i vardaglig användning, det sitter fast bra, men inte gjutet (jämför med en 1D). Det märks när jag sätter kameran på stativ. Har jag batterigreppet mellan stativet och kameran så känns det som att jag har mer flex i hela systemet. Numera plockar jag alltid bort batterigreppet när jag använder stativ.

Nu har du ju en 60D som är både större och tyngre än min 500D. De ergonomiska fördelarna bör således väga mindre tungt. Om alla dina fingrar får plats på kamerans grepp så är det en poäng som helt uteblir (mitt problem var att lillfingret helt enkelt inte fick plats). Balansen bör dock fortfarande förbättras för alla tyngre objektiv. Men så blir det ju större totalvikt. Det blir en subjektiv avvägning.

Det är mina sammanfattade åsikter om batterigrepp (på 500D). Hoppas de tillför något.

/P

Jag kan bara hålla med föregående inlägg, men vill ändå göra ett litet tillägg:

Tidigare hade jag en 400D och kände då att batterigreppet var helt nödvändigt för att få bra ergonomi. När jag nyligen bytte upp mig till 60D provade jag ett par veckor utan batterigrepp för att se om det större kamerahuset hos 60D var tillräckligt "bra" att hantera. Det blev dock ett batterigrepp även till min 60D och jag tycker verkligen att det gör en otrolig stor, positiv skillnad i hur kameran är att hantera. Skulle aldrig vilja vara utan! :)

En annan stor fördel med batterigreppet är att det fungerar väldigt bra att jobba med kameran i porträttläge med den extra avtryckaren smidigt placerad.

Ok tack för svaren

Men nu till min andra fråga nu har jag beställt batterigreppet och ett extra batteri så nu till min fråga vet ni om det finns någon laddare där man kan ladda båda batterierna på samma gång.

Mvh Patrik

Tjena Patrik,

Enda nackdelen för mig är att huset inte "hänger" så gott utmed kroppen när man går omkring med kameran över axlen. Viss lätt optik kan skapa litet konstig balans, men det lider inte jag av.

Annars är det bara fördelar om du också köper ett extra batteri. Balansen, drifttiden, greppet vid "stående" bilder, etc.

/Soms

Något jag läst om som jag dock aldrig upplevt själv är att i lite hårdare väder kan det samlas fukt mellan kamera och grepp, detta leder till att fukten lättare letar sig in. Jag hade haft ett öga på det om det används i regn. I övrigt ser jag det som positivt med ett grepp på kameran.

Något jag läst om som jag dock aldrig upplevt själv är att i lite hårdare väder kan det samlas fukt mellan kamera och grepp, detta leder till att fukten lättare letar sig in. Jag hade haft ett öga på det om det används i regn. I övrigt ser jag det som positivt med ett grepp på kameran.

Håller med - jag har aldrig grepp på om det regnar eller snöar - huset fixar det säkert då batterikammaren verkar vara sluten - men greppet i sig självt är inte i topp när det kommer till "immunförsvar" mot skit, fukt och annat...

/Soms

Har läst i tråden och kommit fram till att jag ska köpa batterigrepp till min 60d men undrar vilket grepp man ska satsa på? tredjeparts-tillverkare eller orginal? är orginalgreppet värt 1000kr mer?

Har läst i tråden och kommit fram till att jag ska köpa batterigrepp till min 60d men undrar vilket grepp man ska satsa på? tredjeparts-tillverkare eller orginal? är orginalgreppet värt 1000kr mer?
Funderar på samma sak! Menar; 400kr tredjeparts eller 1600kr original. Låter helt galet att lägga 1600kr på ett grepp som inte verkar vara kanoners (har en 40D).
Erfarenheter av tredjeparts?

Jag har nu haft mitt batterigrepp i nån vecka och jag köpte till ett batteri, ej original och det verkar som att batteriern laddar ut ganska snabbt när kameran varit avstängd i några dagar, hur kommer det sig? batterierna laddas ju ur men såhär snabbt borde det inte gå. Har laddat båda batterierna fulla och ändå så är dom helt slut efter att kameran varit avstängd några dagar.

Har ni likn erfarenheter?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar