Annons

Batterienhet för studioblixtar!

Produkter
(logga in för att koppla)
Förra helgen var det bröllopsfotografering i Hagaparken. Bilen var lastad med alla tillbehör vilket inkluderade UPS:en och Visico 300W blixtarna.

Vi brände av någonstans runt 80-90 bilder med en Visicoblixt inkopplad, sen blev det för tungarbetat och då åkte Canons 430 blixt på istället. Har fortfarande inte bottnat UPS:en med en blixt inkopplad, lär dröja till nästa utomhustillfälle. 60x90 cm softboxar och höstblåst går inte ihop, höll på att dra blixten i backen vid ett tillfälle...

Tester hemmavid visade att en Visico på full effekt inte var något problem, däremot två blixtar på halv effekt eller tom ännu lägre utlöste överströmsskyddet direkt utan blixtavfyrning.
 
Nu vet jag inte om denna tråden fortfarande läses av någon, jag har 2stk elinchrom 400bx, vill gärna kunna driva dessa on-location. Är det någon som har testat dessa med någon UPS etc? hur löser ni annars fotograferandet me bx400 utomhus?

MvH Fredrik
 
har du provat??
tidigare inlägg säger såhär".... The reason why the Explorer is not compatible to Elinchrom Style 400BX and other digital strobes is that - immediatelty after you fire your strobe, the capacitors inside the strobe will draw a huge inrush current, which the Explorer cannot adequately provide (as mentioned above). Thus, for a second or two, the voltage output will be less than adequate. For analog flash, this is not a problem but with digital strobes, this will probably return your settings to power up stage - making the strobe not compatible with the Explorer."


Men om någon testat med just 400BX vorde det mer än intressant att få lite provbilder å beskrivning på hur de funkar
 
Det verkar vara en chansning med UPS:er. Jag har testat två med mina studioblixtar. Den ena nollställde sig själv och började pipa för varje laddning. Den andra kunde ladda blixtarna men förstörde en av dem så den ville jag verkligen inte koppla in igen. Det var en UPS som en annan här på FS kunde använda problemfritt med likadana blixtar ("kinablixtar" som antagligen hade någon liten skillnad i modellversion utan att det syntes på beteckningen). Det finns heller ingen kompatiblitetslista för UPS:er eftersom de inte är avsedda för ändamålet.
Nu kör jag med Innovatronix XT och det fungerar perfekt (bara lite längre laddningstid för blixtarna än när man kör direkt från elnätet).
 
Testade en Compaq-UPS på 1400Va/980W, utan att lyckas.
Strömrusningen var för mycket för den.

Köpte nu ett Innovatronix XT-agg och allt funkar superbt!
som lumor sa: lite längre laddningstid än i ett uttag i väggen, men det får man leva med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.