ANNONS
Annons

Batteri till SB-700

Produkter
(logga in för att koppla)

HannesNikon

Aktiv medlem
Tjena!

Har precis köpt en SB-700 och jag undrar vilka slags batterier som är bäst? blir det någon prestandaskillnad mellan uppladdningsbara och vanliga? Vilka är snabbast/starkast? Är det någon skillnad mellan dyra batterier och vanliga ikea-batterier (skillnad när man använder blixten alltså)?
Lithium/NiMH? Vilka laddar ur snabbast när man inte använder dom?

Som ni ser så har jag INGEN koll överhuvudtaget, så all info är välkommen!

Skaffa laddningsbara av modern typ med låg självurladdning, t ex Varta Ready2Use.
Det blir bäst och billigast i längden.

Skaffa laddningsbara av modern typ med låg självurladdning, t ex Varta Ready2Use.
Det blir bäst och billigast i längden.

Ok. När det gäller batteristyrka och uppladdningstid för blixten, är alla batterier lika starka/snabba?

EDIT: för det finns nämligen både 800 MAH, 1600 MAH och 2100 MAH.

Senast ändrad:
Ok. När det gäller batteristyrka och uppladdningstid för blixten, är alla batterier lika starka/snabba?

EDIT: för det finns nämligen både 800 MAH, 1600 MAH och 2100 MAH.

En högre siffra innebär, allt annat lika, att batteriet klarar av att ladda upp blixten fler gånger innan det är dags att ladda igen. Du går väl i skolan och borde kanske känna igen enheterna eftersom det är milliamperetimmar. Man ska, teoretiskt sett, alltså kunna plocka ut 2100 milliampere eller 2,1 A i en timme vid angiven spänning innan batteriet är tomt ur det batteri med högst kapacitet ovan. Nu beter sig inte ett batteri linjärt så det är lite teoretiskt, men det är ändå indikativt.

Så lågt som 800 mAh vet jag inte om jag sett för AA/R6, men det kanske finns. Mina är Varta Ready2Use är på 2300 mAh enligt spec. Innan hade jag en hög med vanliga GP av den självurladdande typen som drev mig halvt till vansinne genom att vara urladdade jämt och ständigt. Jag är tacksam för att den nyare sorten (observera att äldre typer fortfarande säljs) har kommit då det fungerar oerhört mycket bättre.

Glöm inte bort att se till att laddaren är någorlunda vettig. Tyvärr har jag ingen större koll på det utbudet, men jag har för mig att det varit uppe några gånger. Min laddare är ett antal år gammal, men fungerar fortfarande till belåtenhet så jag har inte sett någon anledning att byta.

Mina är Varta Ready2Use är på 2300 mAh enligt spec. Innan hade jag en hög med vanliga GP av den självurladdande typen som drev mig halvt till vansinne genom att vara urladdade jämt och ständigt. Jag är tacksam för att den nyare sorten (observera att äldre typer fortfarande säljs) har kommit då det fungerar oerhört mycket bättre.

Glöm inte bort att se till att laddaren är någorlunda vettig. Tyvärr har jag ingen större koll på det utbudet, men jag har för mig att det varit uppe några gånger. Min laddare är ett antal år gammal, men fungerar fortfarande till belåtenhet så jag har inte sett någon anledning att byta.

Det här kan jag skriva under på. Jag höll också på att bli heltokig när batterierna var slut hela tiden.
en laddare som fungerar bra är GP laddaren som finns hos Kjell.com tyvärr får man 4st "gamla" batterier på köpet. GP Powerbank V600
Sen finns det tre sorter till med batterier av den nya type som inte har ladminne och håller laddningen. Vilka som är bäst har jag ingen aning om. Jag kör med de billigaste från Powerbase (Köp inte deras laddare)

Kolla efter NIHM instant längre ner på sidan:NIHM

Tjena!

Har precis köpt en SB-700 och jag undrar vilka slags batterier som är bäst? blir det någon prestandaskillnad mellan uppladdningsbara och vanliga? Vilka är snabbast/starkast? Är det någon skillnad mellan dyra batterier och vanliga ikea-batterier (skillnad när man använder blixten alltså)?
Lithium/NiMH? Vilka laddar ur snabbast när man inte använder dom?

Som ni ser så har jag INGEN koll överhuvudtaget, så all info är välkommen!

Skillnaden mellan Laddningsbara batterier och vanliga alkaliska batterier är enorm... till de laddningsbara batteriernas fördel. Engångsbatterier av Lithiumtyp kan dock användas i nödfall. Alkaliska batterier får inte ens användas enligt manualen. (För den som vill veta varför: Sätt i fyra alkaliska batterier.. bränn av ett gäng blixtar på full effekt. Ta ur batterierna. Ja, du kommer troligen att bränna dig)

Anledningen är att Alkaliska batterier har väldigt hög inre resistans, vilket gör att de inte kan leverera lika hög ström som de laddningsbara.

I övrigt säger jag som de andra, den senaste generationens NiMH-batterier med låg självurladdning är det för tillfället bästa valet.

Manualen för min SB-900 säger såhär:

AA-type Alkaline-manganese x 4 2.2 sec. 190/2.2 – 30 sec.
AA-type Lithium x 4 3.2 sec. 420/3.2 – 120 sec.
AA-type OxyrideTM x 4 2.0 sec. 240/2.0 – 30 sec.
AA-type Ni-MH (2600 mAh) x 4 1.9 sec. 240/1.9 – 30 sec.
AA-type Ni-MH (eneloop) x 4 1.9 sec. 230/1.9 – 30 sec.

Senast ändrad:
Förlåt, fel tabell, den jag kopierade var för en viss typ av externt batteripack. Här är standardsiffrorna.

Alkaline-manganese (1.5V) 4.0 sec. 110/4.0 – 30 sec.
Lithium (1.5V) 4.5 sec. 230/4.5 – 120 sec.
OxyrideTM (1.5V) 3.0 sec. 125/3.0 –30 sec.
Ni-MH (2600 mAh) 2.3 sec. 190/2.3 – 30 sec.
Ni-MH (eneloop) 2.3 sec. 165/2.3 – 30 sec.

Tack för alla svar!

Jag har redan två batteriladdare så jag beställer nog ett gäng "nya" laddningsbara batterier som inte laddar ur. Och sen ett par oladdningsbara lithium att ha som reserv. Låter det bra?

/Hannes

Tack för alla svar!

Jag har redan två batteriladdare så jag beställer nog ett gäng "nya" laddningsbara batterier som inte laddar ur. Och sen ett par oladdningsbara lithium att ha som reserv. Låter det bra?

/Hannes

Vad skall du med lithium till? De nya NIHM batterierna håller sin laddning länge. De har 80-85% kvar av sin laddning efter ett år. Eneloops

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar