Annons

batteri, kopia eller dyrt original

Produkter
(logga in för att koppla)

kortkort

Aktiv medlem
Har nyligen köpt en Pentax k10D. Har redan märkt att det i vissa lägen kan vara bra att ha ett reservbatteri. Skall man betala 500-600 för originalbatteri eller fungerar en kopia. Har hittat kopia hos Batteriexperten för 200 kr. Har någon erfarenhet av icke originalbatterier?

Jag har haft ett par olika kopior. Min erfarenhet är att de är minst lika bra. Men man har ju hört skräck exempel(även om orginal)

Jag har både orginal och kopior, har inte märkt någon skillnad. Men självklart så tar man ju en viss risk, om kameran går sönder och Pentax kan påvisa att man använt något man inte borde ligger man nog pyrt till....men å andra sidan, varför skulle något hända.
Jag betalar gärna lite extra för kvalitet och märke, men inte 4 gånger så mycket.

Risken är nog störst på batterier till K100, där uppladdningsbara CR-V3 måste ha inbyggd spänningsbegränsare för att det ska vara säkert.
Om du handlar på Cyber så kostar original 540:- och Ansmann 360:-, och jag tror det är ~kvalitet/ riskfritt/ Cyber ersätter.

Senast ändrad:
Har både Ansman från Cyber och ickeorginal från zebramedia, ingen skilnad från orginal. Funkar lika bra, zebramedias batterier kostade bara 75:- styck.

Tack för tips om Zebra Media

Tack för tipset. En hundring för ett "nödbatteri" kan det vara värt. Spelar ingen roll om kapaciteten inte är i klass med original. Skall bara ha det i fickan i fall att... Bra på vintern då kyla kan "tömma" kraften ur originalet. Skall nog beställa en "kopia". Känns mycket att betala 600 spänn för ett extra batteri som jag normalt inte kommer att behöva använda.

Mvh Christer Speiner

kortkort skrev:
Har nyligen köpt en Pentax k10D. Har redan märkt att det i vissa lägen kan vara bra att ha ett reservbatteri. Skall man betala 500-600 för originalbatteri eller fungerar en kopia. Har hittat kopia hos Batteriexperten för 200 kr. Har någon erfarenhet av icke originalbatterier?
Jag har ett extra batteri från Batteriexperten, och jag har inte märkt någon skillnad mot originalet.

Inte märkt någon skillnad på canons original och pirat. Heller aldrig hört talas om någon incident med batterier i kameran. Däremot i laddaren, vilken är lättare att ersätta.

PeterWem skrev:
Inte märkt någon skillnad på canons original och pirat. Heller aldrig hört talas om någon incident med batterier i kameran. Däremot i laddaren, vilken är lättare att ersätta.
Passar på att ställa en laddarfråga också. Jag har kört min K10 på orginalbatteri, samt ett gammalt Dimage A2 batteri, samt två kaffebrus batterier. Har som sagt var funkat utmärkt. Jag har också laddat omväxlande med Pentax och med Minoltaladdaren, funkar också bra. Såg att kaffebrus hade en laddare till minolta med fördelen att den även levererades med cigaretttändarplugg till bilen. Någon som testat den? 200 spänn är ju inte en förmögenhet, kan ju få ligga i handskfacket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar