Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batteriåtgång S3 IS. Vad är rimligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Powershot S3 IS som jag köpte sommaren 2006. Det är min första kamera, så jag har inget att jämföra med sedan tidigare.
Jag har haft batteriproblem ända från början. Jag tycker att batterierna verkar ta slut lite väl fort.
Jag har tre uppsättningar om 4 st Ni-MH batterier. Märket är Uniross. Det står R6/AA Mignon 2500 mAh 1.2 V på dem.

En av uppsättningarna är bättre än de andra två. Jag har fört statistik över hur många dagar de räcker och hur många bilder jag tagit under de dagarna. Jag vet att det är många andra faktorer som spelar in i strömförbrukningen, men de är svåra att föra statisktik över.

Det jag kan säga i övrigt är att jag så gott som aldrig använder blixt, att jag använder displayen ganska sparsamt, inte mer än nödvändigt när jag behöver den för att fota, och att jag stänger av kameran när jag har tagit några bilder, om jag inte väldigt snart har tänkt ta fler ungefär där jag befinner mig. Jag ägnar mig mest åt naturfoto så jag strövar alltså inte omkring i naturen med kameran påslagen.

Kort sammanfattat säger min statistik att den "bra" batteriuppsättningen räcker 5-7 dagar och till 500-800 bilder, och de två "dåliga" 1-2 dagar och till 200-250 bilder.
Är det inom rimlighetens gränser eller är det alldeles för lite?

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Jag tycker mina erfarenheter ligger i det spannet även om jag inte mätte så noga under den tid jag hade en S3.
 
Mina laddningsbara räckte inte heller länge till min S3 tyckte jag. Men så testade jag en batteriladdare som verkligen kände av hur varje enskilt batteri blev laddat, och då blev det kräm! Det var alltså min laddare det var fel på. Använder 2000 till 2500 mAh batterier, och byter kanske varannan vecka, men vet inte hur många bilder de håller för, dock helt klart minst 500.
 
Claes Thureson skrev:
Men så testade jag en batteriladdare som verkligen kände av hur varje enskilt batteri blev laddat, och då blev det kräm!

Hej, Claes!

Jag blev tipsad i en annan tråd om batteriproblem att köpa en laddare med individuell avkänning istället. Jag tycker det låter som en bra idé, men det har inte blivit av än. Har du några tips om laddarmodeller? Jag fick några tips där, men det skadar aldrig med några fler att kolla upp.

Mvh.
Lasse C
 
Den jag har heter GP PowerBank USmart, modellnummer är (tror jag) GPPB13. Den kan bara ladda AA och AAA-batterier. Det är en snabbladdare så den fixar batterierna på ca 15 minuter. Egentligen ville jag inte ha en sanbbladdare, men alla som jag såg på som kände av batterierna individuellt var snabbladdare. Tyvärr är de lite dyra, från 300-400 kr och uppåt, men jag tycker att det är värt det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.