Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Basic utrustning - inomhusfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

johnnynu

Aktiv medlem
Hej,

Börjat fota lite mer abstrakta bilder samt proträtt och det blir en del inomhus med blixt då och då.

Skulle behöva lite basic utrustning om underlättar fotograferingen lite.

Typ någon bra bakgrund för porträtt/blommor m.m.
Köpa ett stort papper/tyg? Något bra fast ljus (billigt helst). En reflektor? Mer som tänkas kan...

Har ni några bra tips?

Här är några förslag

Bakgunder:

En rulle bakgrundspapper ligger kring 700kr. Praktiskt, enkelt och finns i massor av färger.

Några meter tyg från IKEA ellera annat billigt ställe. Kostar nästan inga pengar, finns i massor av färger och mönster men blir smutsigt och skrynkligt och är inte lika smidigt som papper. Eventuellt måste du sy ihop flera delar och får därför en söm i mitten av bakgrunden.

Färdig tygbakgrund. Några meter bred och lång. Kostar en del mer än papper. Blir skrynkligt och smutsigt, men går att använda flera gånger.

Pappersark finns i massor av färger och i flera storlekar hos välsorterad pappershandel. Funkar utmärkt till mindre föremål och är väldigt smidiga och enkla att använda. Kostar från någon krona till några tior styck.

Ihiopfällbara bakgrunder av "Lastolitetyp". Kostar från en tusing är enkla att ta med och fälla upp.

Reflektorer:

Ihopfällbara reflektorer från Lastolite eller annat fabrikat. Kostar några hundringar och finns i vitt, silver, guld, svart och olika kombinationer. Enkla att använda och är att föredra om du behöver ta med dem ut.

Frigolitskivor

Kostar någon tia och finns hos närmaste bygghandel. Mycket lätta och styva vilket gör dem enkla att hålla med ena handen, ställa på en stol, fästa i ett stativ, m.m. Det går även att måla svarta för att skapa skuggor eller fästa folie för att få annan effekt på ljuset. Det kan variera hur mycket smulor och skräp som lossnar. Se därför till att köpa en som inte skräpar ned för mycket.

Vitt tyg från IKEA, eller liknande. Fästet i krokar, linor, på pinnar eller annat.

Ljus:

Varför fast ljus? Använd den blixt du har och komplettera eventuellt med en ller några till. Det går utmärkt att använda billiga begagnade blixtar som pimpas upp med adapter för kabel eller fotocell. Det bästa är om det går att reglera styrakan manuellt. Om inte går det att lösa genom att köpa en bit grått gelatinfilter. Det kan du klippa till i bitar som du fäster framför blixten och dämpar ljuset.

Jag pysslar ungefär med samma saker som du.
Den bästa investeringen jag gjorde var en blixt (SB-800) Den ökar verkligen kreativiteten.
Jag tycker objektivet 50mm f/1,8 är ypperligt till inomhusfoto och använder det gärna med mellanring till macro.
Jag har klarat mig länge med ett pruduktfototält från Kjell & Co. Ibland använder jag bara spottarna, ibland bara bakgrunderna.

Mycket roliga objekt finns mycket närmare dig än man tror, se mina bilder på ljuslykta med grön laser eller duschandtaget.
http://www.soptunna.se

//Martin

divander skrev:
Här är några förslag

Ljus:

Varför fast ljus? Använd den blixt du har och komplettera eventuellt med en ller några till. Det går utmärkt att använda billiga begagnade blixtar som pimpas upp med adapter för kabel eller fotocell. Det bästa är om det går att reglera styrakan manuellt. Om inte går det att lösa genom att köpa en bit grått gelatinfilter. Det kan du klippa till i bitar som du fäster framför blixten och dämpar ljuset.

Vet inte varför jag har fäst mig med fast ljus men gillar speciellt färgat blått ljus. Skulle vara fränt att ba som bakgrundsbelysning vid porträtt etc.

Skulle vilja få liknande dessa ljus:
http://staticstock-art.deviantart.com/art/In-the-Spotlight-74487069

http://7oran.deviantart.com/art/Spotlight-65154228

Har tänkt att uppgradera blixten inom en snar framtid. Använder en SB-400 nu ibland och den är inte så tillfredställande. Har svårt att få bort skuggor då jag tar porträttbilder med takbelysning, blixt och vit gardin som bakgrund.

Muni skrev:
Jag pysslar ungefär med samma saker som du.
Den bästa investeringen jag gjorde var en blixt (SB-800) Den ökar verkligen kreativiteten.
Jag tycker objektivet 50mm f/1,8 är ypperligt till inomhusfoto och använder det gärna med mellanring till macro.
Jag har klarat mig länge med ett pruduktfototält från Kjell & Co. Ibland använder jag bara spottarna, ibland bara bakgrunderna.

Mycket roliga objekt finns mycket närmare dig än man tror, se mina bilder på ljuslykta med grön laser eller duschandtaget.
http://www.soptunna.se

//Martin

Har ett likadant objektiv samt precis köpt ett 70-200 f/2.8.
Vilken mellanring använder du? Har funderat på mellanring till mitt 70-200.

Spottar som sitter i taket eller? Finns det starkare sådana att köpa som man kan fästa i taket?

Senast ändrad:
johnnynu skrev:
Vet inte varför jag har fäst mig med fast ljus men gillar speciellt färgat blått ljus. Skulle vara fränt att ba som bakgrundsbelysning vid porträtt etc.

Har tänkt att uppgradera blixten inom en snar framtid. Använder en SB-400 nu ibland och den är inte så tillfredställande. Har svårt att få bort skuggor då jag tar porträttbilder med takbelysning, blixt och vit gardin som bakgrund.

Det går minst lika bra att färga blixt som lampor. Det är bara att sätta ett färgat filter framför. Till blixtarna behöver du inte lika värmetåliga filter.

Är det skuggor på bakgrunden du vill ha bort? Skuggorna påverkas inte om du väljer att använda blixt eller en lampa.

divander skrev:
Det går minst lika bra att färga blixt som lampor. Det är bara att sätta ett färgat filter framför. Till blixtarna behöver du inte lika värmetåliga filter.

Är det skuggor på bakgrunden du vill ha bort? Skuggorna påverkas inte om du väljer att använda blixt eller en lampa.

Ja, det är skuggorna jag vill ha bort. Skulle jag vilja ha bakgrunden belyst med blått då t.ex. skulle jag väll behöva trådlösa blixtar?

johnnynu skrev:
Ja, det är skuggorna jag vill ha bort. Skulle jag vilja ha bakgrunden belyst med blått då t.ex. skulle jag väll behöva trådlösa blixtar?

Ja det enda sättet att få bort en skugga på bakgrunden är att belysa den med ytterligare en blixt. Den behöver inte styras trådlöst. Det går utmärkt med vanlig synksladd, men trådlöst är oftast enklare. I SB-400 finns varken uttag för synksladd eller inbyggd fotocell (SU-4) så du behöver komplettera med någon form av adapter. Kostar en eller ett par hundringar. Det går även utmärkt att komplettera med en betydligt enklare blixt än SB-400. Det finns nya blixtar för någon hundring och begagnade för nästan ingenting alls. Det är bra om den går att variera i styrka.

divander skrev:
Ja det enda sättet att få bort en skugga på bakgrunden är att belysa den med ytterligare en blixt. Den behöver inte styras trådlöst. Det går utmärkt med vanlig synksladd, men trådlöst är oftast enklare. I SB-400 finns varken uttag för synksladd eller inbyggd fotocell (SU-4) så du behöver komplettera med någon form av adapter. Kostar en eller ett par hundringar. Det går även utmärkt att komplettera med en betydligt enklare blixt än SB-400. Det finns nya blixtar för någon hundring och begagnade för nästan ingenting alls. Det är bra om den går att variera i styrka.

Får tag och köpa en SB-800.

Vad kostar en trådlös adapter till den tro?

SBhar både synkkontakt och fotocell så till den behövs inget mer. För att även få med SB-400 behövs däremot adapter med synkkontakt alternativt fotocell. Gissar att den går på något mellan 200-300kr.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto