jag håller med föregående talare.
Fotografering är både enkelt och svårt att lära sig. Tar flea år att bli hyfsad fotograf, men grunderna kan man lära sig på bara några dagar.
Man måste lära sig att bena ut dom olika delarna som fotograferingen består av. Lära si hur dessa fungerar och vilket syfte funktionen har. Sedan skall man lära sig samspelet mellan dessa. Det tekniska och funktionerna runt detta tar max några dagar, beroende på hur ingående du pillar i det.
Det svåra är hur du tillämpar dessa olika tekniker/funktioner för att få fram ett bra motiv.
Nästan ännu svårare är att se ett motiv och skapa någonting. Här kommer dina DNA in i bilden. Vissa kommer för alltid att vara "idioter" inom fotografering, andra är gudar.
Alla kan lära sig fotografera bra, men bara till en viss gräns. Sedan är det personens estetiska anlag som gör skillnaden. Vissa får traggla och lära sig under längre tid medans andra ser ett motiv direkt och kan få en stubbe att bli hur bra som helst. Orättvist, ja men så är det i livet.
Jag har länge påpekat att man skall tänka logiskt och ställa frågor till sig själv. Dyker ett problem upp så skall man inte gräva ner sig eller fråga andra eller ge upp. Man skall fråga sig själv!
Varför blir stubben bara svart?
Varför blir stubben bara vit?
varför är det suddigt där bak?
osv. detta gör att du får lösa problemet, tänka logiskt och bena ut problemet för att sedan komma på en lösning.
Så mitt tips är följande:
Plugga "teori" läs manualen.
Gör töntiga och tråkiga praktiska övningar, vissa helt banala, men gör dom endå.
Varje gång du får en bra bild som du hade tänt dig, skriv ner situationen, inställningarna osv
Alla problem som uppstår söke du svar på via manualen igen alt fotosidans fotoskola som du hittar här:
http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/
Återgå till dina övningar och försök klura ut ditt problem.
som sista åtgärd kan du söka på ditt problem i forumets enorma arkiv.
Man måste inse att det tar lång tid att lära sig fotografera. Många här på FS tror att man bara kan läsa några Photoshop tips så är man en guru på 2 månader med sstemkamera, men det är inte bara patetiskt tänkande utan även att lura sig själv.
Jag har plåtat i över 15 år, har aldrig ägt en kompaktkamera, varken själv eller inom familjen. Min försa kamera fick ajg av pappa när jag var runt 14-15 år, då fick jag en helmanuell canon från 70 talet, Ingen autofokus eller något sådant.
Det vara bara o plåta, vaska fram resultatet, gråta, svära, köpa ny film och prova igen. Frågade pappa endel och han gav mig lite svar, men innan han var klar var jag sedan länge ute och provade igen.
trots min brist på digital hjälp och allt anant så lärde jag mig grunderna men även efter 15 år så anser jag mig vara en avancerad nybörjare.
Det jag vill få sagt är att det ser så enkelt ut på en bild och man vill kopiera/härma men ofta ligger det ofantligt mycket arbete bakom en sådan bild. Både genom ljussättning, erfarenhet, riggning, efterarbete och flera flera års kunskaper bakom och som nybörjare kommer man aldrig någonsin kunna göra en liknande skapelse kontinuerligt på egenhand om man inte övar och satsar hela sit liv på det.
Med sådan insikt och förståelse så kan man lungt gå ut och göra det man kan och vill, utveckla sig och ha skitskoj. En dag kanske du är skitduktig och arbetar med detta, eller så är du "bara" en avancerad nybörjare som jag och trivs utmärkt med det
Lycka till!
Ps: Fotoskolor är överreklamerat, Try and error är billigare, snabbare och roligare.