Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Barnporträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

Legur Laugar

Aktiv medlem
Hej på Er

Jag skall under veckan ta bilder på en polares lille grabb.
Dom skall ha bilden som Jul-kort och motivet är grabben som heter Albin iklädd tomtedräkt framför en brasa inomhus.

Jag har en SB800 som jag hade tänkt vara lite kreativ med.....jag vill ha tips på ljussättning.

Eller rättare sagt....ALLA tips är hjärtligt välkomna.

Vinklar, format, ljussättningar.....

Mvh Patrik

Med erfarenhet av att ha fotograferat mina egna barn inför julkort:

1. Gör förberedelser utan att barnen är med aktivt - annars kommer de ha tröttnat på jul-attributen när det är dags. Dvs mät ljus, flytta lampor - städa upp bakgrunden från störande saker.

2. sätt kamerna på stativ och och kör F6+ o lite mer vidvinkel än du tänkt, på så vis kan du titta på barnen och "leka" med dem o skjuta bilder samtidigt ( o klippa till dem i PS )

3. Porträtten blir kanonsnygga om du får till dem i bara stearinljus/brassken - men kräver hög ISO + lite samarbetsvilja från barnen

Lycka till!

Mvh Lazze

En grej som nästan aldrig sviker när jag plåtar barn (och brudpar) är min gula gummianka (jag är inne på min andra efter att ha slitit ut en). Man kan kasta upp den i luften, pipa med den, ha den på huvudet osv. Med andra ord, löjla sig så mycket som möjligt för att få barnet att skratta och vara glad och glömma bort vad du håller på med.

Och som tidigare sagt, kamera på stativ och allt klart när barnet kommer.

Greven

Och här har ni en idolbild på den numera pensionerade gummiankan som har lockat hundratals barn till att skratta på kort.

Bilagor

• small forum 2191_1.jpg
    small forum 2191_1.jpg
    28 KB · Visningar: 589
Greven, kan inte ankan vara användbar vid vuxenfoto oxo? "Så här får jag barnen att skratta, kanske fungerar det på er också?" Kvack Kvack..
Om personen har det minsta humor och barnasinne kan jag tänka mig ett stort skratt.

Jodå, jag skrev ju att den fungerar även på brudpar. Det fungerar nästan bättre. Tänk dig ett nervöst brudpar en timme innan vigseln och fram kommer en gul gummianka. Fungerar tom bättre på vuxna.

Greven

Ja, jag tänkte väl det..
Läste bara texten intill bilden..
Måste köpa en gummianka, det ska bli kul att kliva in i leksaksaffären och handla en anka e.dyl;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar