Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

BAREBONE PC - Någon som använder?

Produkter
(logga in för att koppla)
jag tycker det är trams iaf, jag hade ljuddämpat min förra låda och det blev bra.

på min nya dator är fläktar och hårddiskar så tysta att det inte behövs.

detta köpte jag senast och är HELT tyst, det enda som låter är min skärm.

1275 kr
AMD Athlon64 Newcastle 2800+ AX 1800MHz/1.8GHz 512kb bulk/tray Socket754

1045 kr
MSI K8N Neo-FSR nForce3 250Gb 3DDR-DIMM 5PCI SATA Raid Audio GB-LAN Socket754 ATX

329 kr
Zalman ZM-7000A-ALCU Intel 478 / AMD 462(med hål runt sockeln) / Socket754

805 kr
Kingston KVR400X64C3A/512 512Mb DDR PC3200 400MHz 184pin Unbuffered CL3

(priser från datorbutiken.com)


+ en midi-låda med tyst nätagg för 550 kr (http://www.datorhandel.com/se/index.php?moms=inkl&artnr=6C28BS-F30U)

Summa ca 4000



jag hade grafikkort,hd och skärm sen innan.

det som gör den tyst är moderna hårddiskar (de är tysta numera), stor 90 mm processorfläkt (stor -> kan snurra långsammare), tyst fläkt i nätagget samt cool'n'quiet på processorn.

men som sagt, tar lite plats. tycker inte barebones är värda det lilla formatet pga pris och oväsen.

my $0.02 =)

edit: stavfel
 
Du har redan fått många tips, men jag tänkte ändå ge min syn på frågan om tysta datorer.

Nyckeln till en tyst dator är att ha så få fläktar som möjligt med så stor diameter som möjligt och så lågt varv som möjligt.

Sedan är det bra med stor luftvolym då detta minskar behovet av forcerad ventilation, det vill säga fläktar för att få tillräckligt luftutbyte vid komponenterna.

Dessa kriterier borde vara ganska svåra att uppfylla i ett barebone system.

Själv byggde jag mig en dator i våras, och hade då låg ljudnivå som ett viktigt kriterium. Trots en ganska liten extra kostnad blev resultatet långt över förväntan, ibland får jag titta på powerlampan för att övertyga mig om att datorn är igång.

Jag valde ett fläktlöst moderkort med "allt" integerat (LAN, VGA, SATA etc.), MS-865G-NEO2-PLS för 995 kr (http://www.webhallen.com).

Processorn fick bli en P4 2.8GHz/800MHz 1024kb (Prescot), idag ligger 3.0GHz prismässigt bättre till. Till denna köpte jag en tyst temperaturkontrollerad fläkt, Arctic Cooling Super Silent 4 PRO TC. För endast 89 kr (http://www.webhallen.com) försvann i princip fläktljudet från CPU fläkten helt.

Sedan blev det en tyst strömförsörjning, FSP PowerSupply 300W 120mm Fläkt <20dB. Denna kostar 379 kr (http://www.webhallen.com), vilket bara är ett par hundralappar mer än vad en billig standard strömförsörjning kostar.

Till sist blev det en tyst hårddisk från Seagate.

Allt monterades i en standardlåda, som jag redan hade. Lådan var sedan tidigare modifierad med asfaltmattor på insidan av plåten (95 kr hos http://www.hifikit.se/), men det är tveksamt om det egentligen behövs med nuvarande konfiguration. Resultatet blev en tyst dator med bara två fläktar. Vill man ha ett tystare system är förmodligen en dämplåda det bästa alternativet, men det blir å andra sidan mycket dyrt (6000 - 8000 kr).

/Daniel
 
Vill kommentera det där med att AGP-kort inte skulle få plats i en Shuttle. Det är fel, men man måste välja ett lågprofilkort. Samma regel gäller för PCI-platsen faktiskt. Man kan få in både ett AGP- och ett PCI-kort, men de måste alltså vara nätta och inga stora åbäken. Shuttle är ruskigt trånga inuti. Det följer t ex med en instruktion om hur kablarna ska dras för att de ska få plats. Men märk väl, trots att det inte blev så tyst som jag hade väntat mig och trots att jag inte kan klämma in t ex en disk till (eller något annat om det skulle behövas) så har jag nog aldrig tidigare varit så nöjd med en PC som jag är med min Shuttle.
 
Jag använder oxå min shuttle dagligen.. står i princip på 13-14h / 7d. har både ett agp grafikkort (ati 9000) och ett pci tvkort (hauppauge 250). använder den till de mesta internet, word, grafik, ljud, film, även en del spel. Visst det ÄR trångt i lådan, var t ex tvungen att montera bort hdd och cd/dvd brännar combon för att trycka i ytterligare 512mb ram, även då var det meckigt. Men när man någondag skulle vilja ha lite kraftfullare dator blir det nog inte en barebone jag skulle sattsa på, uten en midilåda.
 
Jag köpte en barebone vilket visade sig vara ett stort misstag då den lilla fläkten på grafikkortet avger ett högfrekvent ljud som jag inte står ut med. Den lilla fläkten är 40x40mm och jag har testat att byta den utan resultat. Vad jag gjorde? Jo, jag köpte en ny låda, grafikkort och ljudkort som var kompatibelt med den processor och de minnesmoduler jag köpt och byggde en ny stor dator. Den nya lådan blev nästan helt tyst efter att jag bytte ut processorfläkten och jag är jättenöjd förutom att jag inte har stereo/radiofunktionen vilken barebonet hade. Men hellre en tyst dator.
Men om du vill får du köpa min barebone till ett bra pris och testa. Du kan kolla in den här; http://www.mycom.se/produkt/microstar_ms6251_mega651_sis651_533fsb_15875.html

Tilläggas ska att jag är väldigt ljudkänslig och då speciellt högfrekventa ljud. Jag hör sådana ljud som andra inte hör.

//Annika
 
Ok, hoppas det finns expertis i den här tråden - har lite problem med min Shuttle SB86i som jag köpte igår...

Byggde alltså ihop den igår, slängde in en 3,4 Mhz Pentium och 1GB minne. Från min gamla burk tog jag min DVD-brännare och en 120 GB IDE-ATA. Enligt specsen stöder SB86i en (1) IDE-ATA och det är förstås den optiska stationen. Men när jag såg att IDE-kabeln har två pluggar började jag fundera på möjligheten att lägga både DVDn och min gamla HDD på samma kabel. Rent fysiskt går det bra. Men skit i det för stunden - problemet verkar vara att den inte hittar CD stationen alls. När jag startar upp datorn kommer jag till en Pre-boot eXection Enviroment som ger mej följande meddelande:

PXE-E61: Media test failure, check cable
PXE-MOF: Exiting PXE ROM
DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

Ok... min tolkning är alltså krasst att den inte alls hittar DVDn. Check cable tyder på det. Först tänkte jag att det var något fel på XP CD, men den fungerar utmärkt i min lap-top.

Anyway, jag har prövat med DVDn som både master och slave, jag har prövat med och utan HDD kopplade och då med både CD och HHD som master/slave. Jag har prövat koppla DVDn med IDE.kabelns första och andra uttag... men resultatet är altid det samma.

Problemet just nu verkar alltså inte vara huruvida jag kan använda min gamla HDD tillsammans med DVDn, det är en senare fråga sen när jag väl fått DVDn att fungera (man vill ju görna har en hårdskiva att installera XP på...).

Har nån någå tips och råd!!! Pls! Jag blir tokig!

Sen två frågor till...

- På moderkortet finns det ett IDE-ATA uttag som är oanvänt. Vad är det bra för? (IDE-ATA kabeln som jag försöker koppla HDD och DVD till är alltså en annan, den är färdigt kopplad till moderkortet).

- Fläkten för ett sjuhelvetes liv! och SB86i ska vara en rätt tyst grej! Hu' fan... Jag har inte riktigt kommit fram till om det är den främre eller bakre fläkten som jävlas, den bakre har ja ju haft upp när ja la processorn på plats, så det kan vara den. För lösa skruvar, för spända skruvar...?

Förlåt för ett lite ostrukturerat inlägg, men som sagt, om nån har idéer så mottages de med tacksamhet!!!

/Andreas
 
Kontrollera så att BIOS är inställt så att den ska söka efter CD/DVD förs. Ibland får man trixa lite med sånt där.
Om inget annat funkar, sätt BOOT-ordningen så att den BARA letar efter CD/DVD.

Du kan även testa att separera HD o DVD på varsin kabel, det gör det inte bara lättare utan oxå vanligtvis lite sanbbare :) Det är därför bra med två IDE-kontakter.

Angående fläkten... Dom brukar vara temp-styrda och ha några inställningar i BIOS.
Där kan man ju som sagt byta fläktar om man vill :) eller sätta en "Zalman Fanmate" mellan.
Alla regleringar på fläktarna ska noga övervakas ett tag så att det inte blir onödigt varmt i lådan.

Lycka till. :)
 
Hmmm, i spec:en för XPC SB86i står det att den bara har en ata-100 kontakt, så vad en extra kontakt gör på ditt moderkort har jag ingen aning om...
På den bild jag hittat på mobo:t så är det endast en ata-100-kontakt, den andra liknande kontakten på den bilden ser ut som en gammal fdd-kontak den som kallas för Floppy-connector i specen.

Det jag läst om burken, med dess fördragna kablar och hur de var uppsatta gör att jag funderar på om det i BIOS är inställt så att hdd ska ligga på på s-ata så du kanske måste ställa om i BIOS att hdd1 ska ligga på IDE, eller något liknande.

Att blanda en CD-enhet och en hdd på samma kabel är inte en god idé. e optiska enheterna jobbar med en betydligt lägre hastighet än hårddiskarna och sätter man på en långsammare enhet så kommer även den snabbare att jobba på den lägre hastigheten. Du får mao en onödigt långsam hårddisk om du gör så, men har du inte någon S-ata-disk eller extern brännare så har du ju inte något val.
 
Moderkorten har i många år varit enligt utförandet ATX.
Nu har det introducerats en efterföljare som heter BTX. Det finns några kort ute nu.
Poängen är att på BTX har de kretsar som behöver kylning placerats på rad på ena sidan så att de kan kylas med lådans fläkt.
Till konceptet hör en speciell låda med en stor fläkt som blåser rakt igenom datorn och kyler allt som behövs utan att låta som vanligt.
 
Jo, det är alltså FFD-kontakt... det komiska är att det inte finns plats i lådan för en floppy! Ok, man kan kanske lägga in den i nån ram och lägga den där CD skall vara, men då ska man ju ha en extern CD osv.

Anyway, det blir nog av att köpa SATA HD i något skede, men ville hålla kostnaderna nere nu genom att utnyttja min IDE-ATA. SÅ om den jobbar lite långsammare på samma kabel som DVD så må det vara hänt - bara jag nu får den att jobba!

Nu prövade jag med att koppla HDD till masterpluggen (den svarta) och DVD till slave (den gråa) och sen jumppade jag de båda stationerna som Cable Select. Men ingen framgång. Tvärtom. I något skede (nån kombination av kablage och jumper etc) kom jag alltså in i en Pre-boot eXecution Enviroment, men de har jag inte kommit på ett tag nu...
 
prova att bara koppla in precis minimum och inget annat och se om den funkar, dvs stoppa bara in antingen hd eller dvd. har disken ngt operativsystem installerat?
 
Har du två IDE-kanaler så bygla båda enheterna som Master och kör dom på varsin kanal.. Kolla sen i BIOS om det finns nåt ställe där du talar om att du vill köra HD:n på IDE istället för SATA, och kolla sen boot-ordning och stäng av allt utom CD och HD till att börja med.. Vad hade du för kablel till DVD:n i den gamla burken?? Kan vara värt att testa den gamla kabeln.. Vet inte om dett hjälper men jag har ju iaf försökt :)

/Peter
 
Ok, läger är följande (efter några svettiga timmar):

Det är med stor sannolikhet helt enkelt bara så att det är XP CD som det är fel på. Dvs den är inte gjord av Bill Gates själv om vi säger så. Och tydligen är det jätte känsligt hur filerna ligger, rätt filer måste ligga på rätt spår på CD för att det ska gå att boota. Det här är tydligen ett känt problem med kopierade CDn. Så imorgon går ja å köper en egen orginal XP Home (får dem billigt om man köper den med dator, men som "dator" duger också en mouse för 5 euro...).

Jag har nämligen prövat alla tänkbara allternativ - grejen e den att BIOSen helt klart hittar allt jag pluggar i. Har prövat med flera olika CD-stationer och det går bra. HD hittar den också. Med andra ord: Shuttle SB86i fungerar med 2 x IDE-ATA, dvs två enheter på samma IDE-kabel. Vilket är logiskt eftersom IDE-kabeln har två pluggar... Men det finns alltså bara en IDE-kabel.

Försökte koppla in en floppy för att köra start-up disk och sen i dos be datorn köra setup.exe för XP-installation. Men FDD-pluggen är gjord för slim connector och min connector är very very fat. Så det är en snöbolls chans i helvetet att få den inpluggad där.

Bläh... anyway, tack för all hjälp! Man brukar komma rätt till sist, men det är en hel del trail an error... :)

/Andreas
 
Highweiss skrev:
Ok, läger är följande (efter några svettiga timmar):

Det är med stor sannolikhet helt enkelt bara så att det är XP CD som det är fel på. Dvs den är inte gjord av Bill Gates själv om vi säger så. Och tydligen är det jätte känsligt hur filerna ligger, rätt filer måste ligga på rätt spår på CD för att det ska gå att boota. Det här är tydligen ett känt problem med kopierade CDn. Så imorgon går ja å köper en egen orginal XP Home (får dem billigt om man köper den med dator, men som "dator" duger också en mouse för 5 euro...).

Jag har nämligen prövat alla tänkbara allternativ - grejen e den att BIOSen helt klart hittar allt jag pluggar i. Har prövat med flera olika CD-stationer och det går bra. HD hittar den också. Med andra ord: Shuttle SB86i fungerar med 2 x IDE-ATA, dvs två enheter på samma IDE-kabel. Vilket är logiskt eftersom IDE-kabeln har två pluggar... Men det finns alltså bara en IDE-kabel.

Försökte koppla in en floppy för att köra start-up disk och sen i dos be datorn köra setup.exe för XP-installation. Men FDD-pluggen är gjord för slim connector och min connector är very very fat. Så det är en snöbolls chans i helvetet att få den inpluggad där.

Bläh... anyway, tack för all hjälp! Man brukar komma rätt till sist, men det är en hel del trail an error... :)

/Andreas

kanske billigare att tanka hem en linux-distribution, bränna, och sen testa att boota? du behöver ju inte installera det om du inte vill.
 
Soltek Qbic

är jättenöjd med min Soltek Qbic 3401pro, den är nu nästa ett år och har gått som tåget, liten smidig, kanske en aning för mkt fläkt om den står intill och när man laddar på cpu krävande program (ex CS2 Bridgen när man ska fixa en massa bilder) då drar den på extra fläkt vilket kan vara lite irriterande. Maksinen är fullmatad med två CD en dvd och en dvd brännare, samt två SATA diskar på 250 Gb vardera, 1 gb minne + ett bra graffakort Radeon 9800 med två LCD kopplade (en 19" och en 20").

Det sköna med Qbic'en är att det med en perfekt liten ryggsäck på köpet som gör att jag kan ta med maskinen (5 kg) utan problem.

Rekommenderas / Rolle
 
Vill man ha en tyst och sval dator får man nog nöja sig med en större låda.
Tidigare hade jag en Shuttle ST61G4 som när jag köpte den skulle vara den tystaste barebonen (likt en viskning sades det i en del tester...).
Jag hade ingen märkvärdig processor, Pentium IV 2.6GHz, och körde med det integrerade grafikkortet.
Och tyst var det inte... Förutom ljudet från fläkten, hördes det något slags resonansljud från lådan.
Det blev inte bättre när jag stoppade i ett Radeon 9800Pro... Numer kör jag med en ljuddämpad Antec Sonata Miditowerlåda - vilken skillnad!
 
Ok, tänkte bara skriva några rader så ni vet att allt är bra! Kan förstå att ni har oroat er ;-).

Felet var helt enkelt att jag inte hade XP på orginal-CD. Datorn, där allt var rätt kopplat och allt var frid och fröjd, hittade helt enkelt inga filer för att boota med. Men nu fungerar allting som en dans! Och skillnaden - från 1,2 Mhz till 3,4 Mhz och 512 minner till 1GB - ja... den märks, om vi säger så! ;-)

Ha're gött, tack för all hjälp!

/Andreas
 
Vattenkylning

Jag har faktiskt sett/hört ett exempel på en tyst dator i min bekantskap. Det som är hemligheten är att göra sig av med så många fläktar det bara går. De/Den man måste ha kvar bör vara stor så att man kan hålla ned varvtalet men ändå få bra genomströmning. Övriga fläktar bytes ut mot vattenkylning. Lådan måste vara så pass stor att allt detta får plats.

Högvarviga processorfläktar tror jag man ska sikta in sig på först. En del av dessa är otroligt högljudda.
 
Re: Vattenkylning

Sten-Åke Sändh skrev:
Jag har faktiskt sett/hört ett exempel på en tyst dator i min bekantskap. Det som är hemligheten är att göra sig av med så många fläktar det bara går. De/Den man måste ha kvar bör vara stor så att man kan hålla ned varvtalet men ändå få bra genomströmning. Övriga fläktar bytes ut mot vattenkylning. Lådan måste vara så pass stor att allt detta får plats.

Högvarviga processorfläktar tror jag man ska sikta in sig på först. En del av dessa är otroligt högljudda.

Vattenkylning skulle vara grejt, men Shuttlens låda är nog för liten för det. Det som är dumt är att det går att välja fläkthastighet i BIOS:en - det naturliga valet är "smart fan". Dock är det INTE möjligt att ställa in vad smart fan skall reagera på för temperaturer... med lägsta möjliga fläkthastighet ligger min temp på 53 grader vilket måste anses vara mycket bra. Min förra dator (där fläktarna var dammiga och jävliga) låg konstant på 70 grader... knappast bra för hårdvaran i längden, men dock skapade det inga problem. Med andra ord kunde jag överklocka min Shuttle till 3,8 Ghz och låta temperaturen stiga till 60+... :) Kanske...!?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.