Annons

BAREBONE PC - Någon som använder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag avråder på det bestämdaste att köpa en shuttle om du vill ha en tyst låda! Det lilla formatet gör att det är svårt att få luftgenomströmning så satsar du pengar på att tysta den (geom att byta ut fläktar på bl.a. grafikkort till större kylflänsar) riskerar du att bränna kännsliga komponenter. Dessutom är det pga. den lilla lådans format mycket svårt att byta enheter eller stoppa in extrating. Nej - köp ett riktigt chassi där det finns möjlighet att byta fläktar till tystare, montera in lämpliga kylflänsar eller rent av montera i vätskeskylning. En shuttle KAN eventuellt funka som en multimediaanlägning men inte som ett seriöst alternativ som stationär dator där man ska arbeta många timmar isträck.

Personligen tycker jag att en dators viktigaste egenskap är att den är tyst!

Har testat - tro mig!

BAW
 
Självklart finns det billigare alternativ, men vattenkylning blir ju faktist inte helt tyst. Dels måste man ha en pump för cirkulation av vätskan och sen tror jag att de flesta vattenkylningssystem även kräver fläktar för kylning.
Sen skulle jag ha svårt att känna mig helt trygg med vetskapen att det cirkulerar ett par liter vatten bland mina bilder... :)

Vattenkylning används nog främst i högprestandasystem där vanlig luftkylning inte räcker till för att transportera bort värmen.
För att få en normal hemdator tillräckligt tyst räcker det med betydligt mildare åtgärder, ljudisolera lådan, byt några fläktar etc.
 
ormestad skrev:
Självklart finns det billigare alternativ, men vattenkylning blir ju faktist inte helt tyst. Dels måste man ha en pump för cirkulation av vätskan och sen tror jag att de flesta vattenkylningssystem även kräver fläktar för kylning.
Sen skulle jag ha svårt att känna mig helt trygg med vetskapen att det cirkulerar ett par liter vatten bland mina bilder... :)

Vattenkylning används nog främst i högprestandasystem där vanlig luftkylning inte räcker till för att transportera bort värmen.
För att få en normal hemdator tillräckligt tyst räcker det med betydligt mildare åtgärder, ljudisolera lådan, byt några fläktar etc.

64-bit ADM dual core och det är verkligen tyst. Det enda ljud som återstår är diskarna, så såna måste man välja med omsorg. Återigen - fläktar har man, men de är stora och tysta.
 
Sten-Åke Sändh skrev:
64-bit ADM dual core och det är verkligen tyst. Det enda ljud som återstår är diskarna, så såna måste man välja med omsorg. Återigen - fläktar har man, men de är stora och tysta.

Japp håller med. AMD 64-bit med cool'n'quiet + stora långsamma fläktar är en prisvärd och tyst lösning.
 
FiLM) (Toba skrev:
Klart det går att vattenkyla barebones till skaplig penning.
http://www.nordichardware.se/forum/vattenkyla-digidice-vt109087.html
Iofs så är ju digidicen lite större än shuttlen, men det borde gå, allt hänger på hur mycket skräp man ska ha i den :)

KAnske var jag otydlig i mitt inlägg men det är just det som är "the point" - Det finns ingen plats för något extra i lådan! Skrota din ide´ på SLIX eller likanande och satsa på en vanlig burk. Du kommer att ångra dig om du kör BareBone - vi utvärderade dem på jobbet under ett år med tummen ner som resultat. Enda fördelen är att de är relativt billiga men det väger inte upp alla nackdelar.

BAW
 
Ok, ny fråga angående Shuttle. Nästan i alla fall.

Min nya Shuttle SB86i har "Intel Graphics Media Accelerator 900 (GMA900) with PCI-E improved bandwidth features 333MHz graphics core DX8/DX9 support and enhanced 3D performance Dynamic Video Memory Technology (DVMT) 3.0 shared Memory max. 256MB"

Min tidigare burk, som nu samlar damm i hörnet i väntan på att jag ska komma på vad jag skall göra med den har ett Radeon 9200 kort. 128MB är det visst.

Nu är frågan... skulle det löna sig att tynga in Radeon 9200 (det finns alltså en PCI-plats om man vill ha ett annat skärmkort) eller är det integrerade kortet bättre...? Nån som kan ge mej råd?

/Andreas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.