Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

BAREBONE PC - Någon som använder?

Produkter
(logga in för att koppla)
AnnaKarin skrev:
Inte så speciellt tillförlitligt. Ungefär likadant lät det i recensionen när jag skaffade min Shuttle, den skulle heller inte låta mer än en viskning enl Toms.

SB-61G2 heter min.

Om någon sitter och viskar dig i örat under en film så blir man ju dock rätt störd. Tror att man underskattar hur högljudd en viskning faktiskt är :)

Men shuttleburkarna är för högljudda för att anses tysta, därom verkar ju alla som har dom vara överens.
 
Sambon har en Barebone hemma (eller vad de nu kallas) och den lever f*n ljudmässigt, trots att han byggt om den en del, men den nyare varianten han har på jobbet är tyst och snäll. Jag tror det hade nåt med lite ändringar på nåt (fläkt? nätagg?, vet ej) de gjorde för inte så länge sen.
 
Har en Soltek QBic barebone. Den låter inte mycket alls. Fick bäst i test av Mikrodatorn. Fläkten har två lägen, ett när det blir för varmt i boxen (då låter det en del), och ett när allt är svalt och skönt.

Fläkten varvar upp ibland, när man gör något processorintensivt under lång tid.

Extern hårddisk (förutom systemdisken) minskar värmen i låden och kan rekommenderas.
 
Johan Okker skrev:
kalla mig inskränkt om du vill, men amd är inte aktuellt..

det vore så skönt att slippa den där stora åbäkiga datorlådan som mest är i vägen under skrivbordet och samlar en massa damm..

det är okej, det är som nikon vs canon osv =)

saken är att en barebone ska man ha på skrivbordet -> känns som att det tar mer plats då!

och har man den på skrivbordet så upplever man det som att den låter mer också!

kan man stoppa ner den i skrivbordslådan så är det ju perfekt.
 
(btw så är faktiskt amd64 ledande för tillfället med tex temperaturstyrd processorfläkt (cool n quiet), pris, prestanda värmeutveckling osv)
 
Har en två år gammal shuttle ss51g hemma, kan inte direkt påstå att den är tyst som en viskning, blev lite besviken när jag hörde den första gången. Däremot är den suveränt liten och smidig och med anslutningar på framsidan är det enkelt att plugga in kameror mm.

Skulle man vilja få den riktigt tyst måste man nog byta fläktarna i chassit och kraftaggregatet, samt välja komponenter som inte avger så mycket värme, och helst nöja sig med det inbyggda grafikkortet. Har man tänkt sig en barebone som spelmaskin får man nog leva med att den låter, för andra applikationer kan man nog få den hyfsat tyst...

/magnus
 
Har precis byggt färdigt och håller på att installera en Soltek EQ-3401A-V2 (V1 bäst i Microdatorns test 2004). Har i den bla installerat en DVD-brännare och Maxtor 200gb SATA.
Test som jag läst är bla http://www.sfftech.com/showdocs.cfm?aid=464

Än så länge håller den bara på att formatera hd:n under windowsinstallationen så jag vet inte hur mycket den kommer att låta senare, men just nu är den väldigt tyst. Kan återkomma om hur den låter när jag gjort lite mer med den.

Snygg är den också om det spelar någon roll.

Johan
 
Jag har en gammal shuttle ss51g, ombyggd låda (klippt hål vid utblåset), ombyggd nätdel (större och tystare fläkt), bytt chassi/cpu fläkten (kraftigare och tystare). Har ett ATI radion 9000 fläktlöst grafikkort.
Kör man med det "inbygda tysta" läget som man ställer in i bios så är den väll inte så specielt tyst, typ som en normal burk. Men jag använder mig även av speedfan, ett temperaturstyrnings program ( http://www.almico.com/speedfan.php ). Skulle vilja säga att tystare går inte få en fläktkyld dator. Krävde lite jobb och några hundralappar extra men det var det värt. Vet inte hur dom allra nyaste shuttlerna är men så specielt tysta orginal skulle jag dock inte påstå, för ett himla oväsen innan man meckar om dem lite.. :)
 
johan79 skrev:
Jag har en gammal shuttle ss51g, ombyggd låda

Skulle vilja säga att tystare går inte få en fläktkyld dator. Krävde lite jobb och några hundralappar extra men det var det värt. Vet inte hur dom allra nyaste shuttlerna är men så specielt tysta orginal skulle jag dock inte påstå, för ett himla oväsen innan man meckar om dem lite.. :)

Men det innebär ju att vi isf är på banan igen mao.. =)

Någon som har en susning på om det är värt att satsa på den nya 915-chipset?

Tänker mig något i följande linjer
Shuttle SB81P
P4 Socket 775, 3.0Ghz
1Gb Ram

Använder befintlig grafik och ljud samt HDD jag redan kör med.

Summa c a 8000kr.
 
Jag är som sagt nöjd men man får ju räkna med att garantin kanske inte gäller sådär jättebra när man har vart och ändrat om i nätdel och så :)
Jag läste runt en hel del på detta forum innan jag köpte och byggde om min shuttle. http://forums.sudhian.com/
 
Det ska finnas en tystare nätdel till vissa av Shuttlemodellerna. Jag har aldrig sett något till försäljning någonstans dock.
 
shuttle som arbetsstation ingen bra idé

Jag har kört en Shuttle SS51G som HTPC ett tag. Shuttlen är inte speciellt tyst i grundutförande tycker jag. Jag kör en AMD XP2400 som är nedklockad till 1200 mhz. Detta gör att jag kan köra processorfläkten på mycket låga varv. Grafikkort utan fläkt och en tyst 5400 rpm hårddisk, inga chassifläktar. Denna maskin funkar bra att ha i vardagsrummet men är inte speciellt spännande att göra några tyngre jobb på.

Jag ser en Shuttle som just en vardagsrumsmaskin som ska vara tyst. Vill man ha en riktig arbetsmasikn har jag svårt att se varför man ska köra Shuttle. Ett större chassi går att ljuddämpa på helt andra sätt och på så sätt få tyst om det är det man vill. En Shuttle är inte speciellt utbyggbar. Vill man ha en optiskläsare i dem och lite hårddiskutrymme så är det fullt. Vissa grafikkort går enligt ryktet inte ens in i dem pga. agp-platsens placering.

Jag har ingen annan erfarenhet av barebone-lösningar men jag skulle iaf. inte använda mig av en Shuttle som primär arbetsstation. Iaf. inte om man samtidigt vill ha en tyst maskin.

//Ola.
 
Barebones eller inte Barebones.. =) Det är frågan..

Några talar för, andra emot.
Det kommer förslag med fläktlösa lösningar och så vidare. Kruxet är att jag inte litar på att fläktlöst verkligen garanterar livslängd. En fläkt kanske brummar, eller skramlar för den delen om det är en feldimensionerad sådan. Dock kan man verifiera att kylningen fungerar.

Ni som talar för fläktlös kylning. Har ni några tips på var jag kan läsa in mig i ämnet? Det var några år sedan jag följde spetstekniken i datorutvecklingen. 1998 närmare bestämt.

Någon har skrivit att AGP-grafikkort inte får plats i en barebone. Jag spelar inte spel varför den integrerade grafiken torde fungera utmärkt för mina ändamål, dvs kontorsapplikationer, bildredigering och så titta på någon film ibland.

Några har också skrivit att vanliga chassin kan ljuddämpas på ett mycket mera effektivt sätt. Det är alldeles riktigt, har för en tid sedan tittat på bl a www.whynoi.se och deras dämpade chieftechlösningar. Men kruxet är att vi då är tillbaka på STORA KLUMPIGA DATORLÅDOR.
Att köpa ett ganska fett ljuddämpningskit från whynoi.se blir snabbt ganska mycket pengar

Processorfläkt: 850kr
Nätaggregat : 1000kr
Chassi inkl Magic Shield FE : 2000kr
Ljuddämpande bakplåt : 500kr

Summa över 4000kr

Därtill kommer moderkort, grafikkort, ljudkort eventuella kontrollerkort etc etc och vi landar snabbt på en dator i prisklassen 20000kr

Och detta då i en stor klump som tar plats under skrivbordet, samlar på sig en massa damm etc etc.

Fördelen är ju dock att jag utan problem får in medialäsare, CD/DVD-läsare, CD/DVD-brännare, Floppy, 4HDD i en raid, Ev BackupHDD i kasett (men kasetterna måste ju vara fläktkylda för att hantera 7200spindiskar).

Därför vänder vi för att utreda frågan således på steken...
Är det någon här som har ljuddämpat sitt chassi genom whynoi.se är det så tyst som det verkar?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.