Annons

Bara ett val är möjligt

Produkter
(logga in för att koppla)

tsylverberg

Avslutat medlemskap
Hej,

Sitter och funderar på att antingen köpa ett 50mm 1.8 II objektiv till min Canon eller köpa en ordentlig blixt (Canon 430 EX II). Någon som har någon fundering kring vad som är bästa första köp, har sedan tidigare en SunPack 4000AF som tyvärr enbart kan bränna av fulla blixtar med min 450D. I objetivväg har jag kit objektivet samt ett 75-300mm sedan tidigare (har även ett gammalt kit objektiv men det kan man glömma i sammanhanget).

Mitt primära mål just nu är att se till att den som får låna min kamera under mitt bröllop kommer att kunna ta så bra bilder som möjligt.

Budgeten är begränsad till max det som en 430 EX II kostar, tycker även att den verkar vara lite dyr i ärlighetens namn.

Förslag, tips, idéer?

Hej,

Sitter och funderar på att antingen köpa ett 50mm 1.8 II objektiv till min Canon eller köpa en ordentlig blixt (Canon 430 EX II). Någon som har någon fundering kring vad som är bästa första köp, har sedan tidigare en SunPack 4000AF som tyvärr enbart kan bränna av fulla blixtar med min 450D. I objetivväg har jag kit objektivet samt ett 75-300mm sedan tidigare (har även ett gammalt kit objektiv men det kan man glömma i sammanhanget).

Mitt primära mål just nu är att se till att den som får låna min kamera under mitt bröllop kommer att kunna ta så bra bilder som möjligt.

Budgeten är begränsad till max det som en 430 EX II kostar, tycker även att den verkar vara lite dyr i ärlighetens namn.

Förslag, tips, idéer?

En bra blixt är ett oerhört bra verktyg som ingen entusiast bör vara utan. Men, i valet mellan blixt och 50/1,8 skulle jag välja objektivet varje dag i veckan.

Blixt är som sagt ett mycket bra verktyg, många tar fantastiska blixtbilder. Men skall någon låna din kamera och ta bilder under ditt bröllop så är jag ganska säker på att de får fler lyckade bilder med en 50/1,8 än med blixten. Att ta bra bilder med en blixt kräver en hel del inlärning och träning. Att få lyckade bilder med ett ljusstarkt objektiv är betydligt enklare.

En bra blixt är ett oerhört bra verktyg som ingen entusiast bör vara utan. Men, i valet mellan blixt och 50/1,8 skulle jag välja objektivet varje dag i veckan.

Blixt är som sagt ett mycket bra verktyg, många tar fantastiska blixtbilder. Men skall någon låna din kamera och ta bilder under ditt bröllop så är jag ganska säker på att de får fler lyckade bilder med en 50/1,8 än med blixten. Att ta bra bilder med en blixt kräver en hel del inlärning och träning. Att få lyckade bilder med ett ljusstarkt objektiv är betydligt enklare.

Svårt val, man väljer mellan något som kommer fungera bättre för bröllopet och något som man kanske själv kommer att ha mer användning för. Begränsad budget är ingen höjdare när man tycker om foto :-(

Svårt val, man väljer mellan något som kommer fungera bättre för bröllopet och något som man kanske själv kommer att ha mer användning för. Begränsad budget är ingen höjdare när man tycker om foto :-(

Du kommer själv ha stor glädje av en 50/1,8, det är ett roligt objektiv i alla de situationer då ljuset är svagt och du vill fånga stämningen (dvs inte köra blixt). Min rekommendation hade varit densamma även utan bröllopet - mest nytta hade du väl haft av bägge, men nu bara den ena är möjlig skulle jag börja med ett ljusstarkt objektiv.

För ett bröllop (dock inte vigseln i kyrkan, om det nu är där den äger rum) skulle jag valt blixten. En ljusstark 50:a i händerna på en ovan fotograf kan nog ge problem med att skärpan hamnar fel pga det korta skärpedjupet.

Per.

För ett bröllop (dock inte vigseln i kyrkan, om det nu är där den äger rum) skulle jag valt blixten. En ljusstark 50:a i händerna på en ovan fotograf kan nog ge problem med att skärpan hamnar fel pga det korta skärpedjupet.

Per.

Vigseln äger rum i kyrkan, tror att vi har fått ok att använda blixt under akten. Blir mer och mer rådvill, blixten är helt klart mer leksak än 50:an (fler knappar är alltid kul). Här ska jag dock försöka att göra ett rationellt val.

Jag skulle köpa en Sigma EF 530 DG Super och förhoppningsvis få pengar över till en 50/1,8.

Hej,

Förslag, tips, idéer?

Jag skulle gått på blixten
både för korten i kyrkan men även för korten senare på festkvällen.

Mvh Mattias

Jag skulle köpa en Sigma EF 530 DG Super och förhoppningsvis få pengar över till en 50/1,8.

Har en dålig erfarenhet från SunPack:en som får mig att enbart vilja köpa orginal numera- kopplingen till kamera var taskig och istället för att nu ha en blixt som fungerar hjälpligt på den digitala kroppen har jag en dum exponerande blixt (fullt ös medvetslös). Så det är nog antingen eller som gäller :-(

God morgon !

Jag har både EF 50 1,8 mkII och 430ex. Blixten är en fantastisk hjälp.
Med den fasta 50mm blir det lite för mycket tele på 450d, risken för dålig skärpa vid dåligt ljus är också MYCKET stor vid fotografering på fri hand. För att få bra kort utan blixt krävs stativ och det kan ju
bli lite omständigt vi t.ex ett bröllop.

Jag hade alla ggr satsat på blixten

Titta på "proffsen", de kör med blixt i princip hela bunten vid de
flesta evenemang, man får ju liksom bara en chans på ett bröllop...

Mvh / Jonas

God morgon !

Jag har både EF 50 1,8 mkII och 430ex. Blixten är en fantastisk hjälp.
Med den fasta 50mm blir det lite för mycket tele på 450d, risken för dålig skärpa vid dåligt ljus är också MYCKET stor vid fotografering på fri hand. För att få bra kort utan blixt krävs stativ och det kan ju
bli lite omständigt vi t.ex ett bröllop.

Jag hade alla ggr satsat på blixten

Titta på "proffsen", de kör med blixt i princip hela bunten vid de
flesta evenemang, man får ju liksom bara en chans på ett bröllop...

Mvh / Jonas

Då kanske det blir en blixt i alla fall... har velat fram och tillbaka i flera veckor nu, under tiden har priserna stigit :-(

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar