Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Banta utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

jseffel

Aktiv medlem
Hej, jag anser att jag har för mycket prylar som används för sällan. Jag har två områden som jag fotograferar: landskap och min dotter. Det jag har idag:

5D mk3
Canon EF 20/2.8 USM
Canon EF 24-105/4L IS USM
Canon EF 40/2.8 STM
Sigma EX 85/1.4 HSM
Canon EF 300/4L IS USM + 1.4x II

20mm var tänkt som landskapsobjektiv, kommer sällan till användning nuförtiden
24-105an har använder jag mest när jag är ute och jagar landskaps/naturbilder
40mm fotar jag dottern med
85mm ligger mest på hyllan
300mm var tänkt som för djur, blir väldigt sällan, men det händer.

Vill gärna ha f/2.8 som minst p.g.a. av sökaren blir betydligt ljusare. Vill helst ha max 3 objektiv.

Jag har en vag aning om vad jag ska göra, men håller inne på det tills vidare för att inte influera. Så, hur skulle du gjort?

Nu har jag inte Canon, men mina tre skulle bli.

Ett nytt i stil med 28-70/2,8 som allround, natur o dotter
Ett nytt 100/2,8 makro till både natur och dottern
300 objektivet till natur

Hade sålt allt annat

Hej, jag anser att jag har för mycket prylar som används för sällan. Jag har två områden som jag fotograferar: landskap och min dotter. Det jag har idag:

5D mk3
Canon EF 20/2.8 USM
Canon EF 24-105/4L IS USM
Canon EF 40/2.8 STM
Sigma EX 85/1.4 HSM
Canon EF 300/4L IS USM + 1.4x II

20mm var tänkt som landskapsobjektiv, kommer sällan till användning nuförtiden
24-105an har använder jag mest när jag är ute och jagar landskaps/naturbilder
40mm fotar jag dottern med
85mm ligger mest på hyllan
300mm var tänkt som för djur, blir väldigt sällan, men det händer.

Vill gärna ha f/2.8 som minst p.g.a. av sökaren blir betydligt ljusare. Vill helst ha max 3 objektiv.

Jag har en vag aning om vad jag ska göra, men håller inne på det tills vidare för att inte influera. Så, hur skulle du gjort?

Behåll 20mm för landskap,85 för kanske porträttfoto mm,300mm kan ju vara bra att ha ibland,resten får du sälja eller behålla.

Mitt förslag...

Sälj rubbet utom din 1,4x II & köp
24-70/2,8L USM II
70-200/2,8L IS II

Sedan jag köpte min 70-200/2,8L IS II så har min 85/1,8 inte suttit på kameran många sekunder & den kommer förmodligen inte användas så ofta i framtiden heller då jag dels gillar zoom-objektiv bättre men också för att 70-200/2,8L IS II är ett otroligt bra objektiv!!

Vill du ha IS så kanske du ska behålla ditt 24-105/4 IS...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar