Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ball bungee?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hittade motsvarande på Bauhaus, på båtavdelningen där. Det är ball-bungees fast med en kula i vardera ändan.

Tror dom används för att fästa ett segel man rullat ihop kring bommen eller liknande. Funkar i alla fall skitbra till mitt Strobist-kit.

Hos Clas Ohlson i båttillbehören

Finns hos Clas Ohlson (åtminstone i Malmö) bland båttillbehören. Kommer inte ihåg den svenska benämningen.

Även jag letade efter "ball bungees" för något halvår sen, när jag väl hittade dem på Clas Ohlson upptäckte jag att de även har en elastisk gummilina med plastlås som funkar ännu bättre för att fästa blixtar så som Strobist visar;

* linan har samma muskulösa spänst som BB
* de är fullständigt och steglöst justerbara i längd
* de skrymmer inte så mycket i kameraväskan som BB

Det slutade med att jag köpte gummilinan.

Sådana, åtminstone med en plastkula i varje ände, har funnits som båttillbehör i många år. Mycket praktiska och har många användningsområden. Finns sådana och andra varianter hos diverse båttillbehörsåterförsäljare (långt ord! :)).

Men jag antar att Clas O och bauhaus har lite mer humana priser än båthandlarna? Hur som helst bör de inte vara svåra att få tag i.

Bring out the Gimp

På Clas Ohlson? är det bara jag som tycker att den där verkar höra hemma i en viss scen i Pulp Fiction?

Kristoffer, jag ser inget på Clas Ohlsons hemsida så det är möjligt att det utgått.

Däremot bör de flesta nåt så när välsorterade båtbutiker ha det. De elastiska tamparna används ofta när man surrar seglet på segelbåtar. Ring och hör med någon båtbutik i ditt område så hittar du säkert.

Annars kan jag tänka mig att de större byggvaruhusen kan ha.

Mvh

Rasmus

Väcker den här tråden till liv igen. Hittar inget På CO, har de utgått ur sortimentet?

Classe har med dessa i "båtsortimentet" (som jag förstått det) och har det i så fall inte i hyllorna under vintern. Vet ej om det finns att beställa i orderdisken där?
Men som sagt, båtfirmor borde ha sådana hemma. Den tänkta användningen är ju att fästa segel runt bommen, men de går ju att använda till massor av andra saker.

jag svarvade mina bungee-kulor, och gummisnodd hittade jag hos min mor.
kanske lite överambitiöst? men bra blev det :)

Har barn som älskar att hoppa studsmatta och dessa används till att spänna fast mattskyddet med runt om...borde inte vara så svårt att köpa som reservdelar där de säljer studsmattor

Hittade i dag ball bungees på Bolagret i Ringens köpcentrum, Skanstull, Stockholm. Kallades Gummistropp Plus. Tokbilliga var de också, 2,50 kronor för 4 stycken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar