Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera LP-konvolut.... med liten fotostudio och plexiglas?

Produkter
(logga in för att koppla)
tack för tipset! Ser lockade ut men lamporna verkar vara vanliga kontors lampor så då betalar man 1999 för ett fast stativ mest. Vet inte riktigt vad softbox är antar att det är den typen av indirekt belysning som jag söker som inte lyser direkt på objektet. Bra tips men inte prefekt =)

Alltså, jag tror inte att du ska låsa fast dig vid vad den gode Gavin använde för att fotografera av ett fotografi. Kollar du in resten av hans filmer ser du att han "pysslar" med allt mellan himmel och jord, och i fallet med filmen jag länkade till så använde han ett par softboxar. Inte för att det är en optimal lösning för reprofotografering utan förmodligen därför att det var den utrustning han hade till hands för uppgiften.
Nackdelen med reprostativet är givetvis att förutom reprofotografering är dess användningsområde ganska begränsat. Skulle du få för dig att fotografera ett porträtt eller varför inte någon form av traditionell produktbild så är stativet inte till så stor hjälp. Då är ett softboxpaket att föredra. Men eftersom du inte vill ha blixtar utan fast ljus så blir nog utbudet lite smalare, oavsett om vi pratar glödlampsljus eller en dyrare lösning med LED-paneler.

Jag hittade dock det här paketet på Scandinavian Photo. Två lysrörslampor inuti softboxar med tillhörande stativ. Kanske en gyllene medelväg för dig? ;-)
 
Tänk bara på att lampor oftast är svaga. Även om vi med ögonen tycker att de lyser starkt så är de ur foto-hänseende ganska svaga. Det innebär långa slutartider, och då måste du se till att håla kameran (mobilen) stilla ordentligt. Eller så får du höja ISO för att få tillräckligt korta slutartider, och då brukar inte mobilbilder se särskilt bra ut.

Alltså... mobilkamera och lampor är långt ifrån en optimal lösning. Om du vill testa så kan du ju använda vilka lampor som helst. Du behöver knappast köpa nånting särskilt.

Om du nödvändigtvis ska hålla fast vid en mobilkamera så är nog det bästa att vara utomhus, dagtid, en vacker dag, i skuggan. Du får du mycket ljus, men utan direktljus.
 
Frågan är om det kanske inte är bättre att lägga pengarna på en bättre kamera i nuläget, företrädelsevis en som tillåter dig att fotografera i raw-format. På så vis har du fler möjligheter att påverka ex. exponering i efterhand än med jpg ur en mobilkamera. Experimentera med olika naturliga ljuskällor (oavsett inom- eller utomhus) och skulle det visa sig att det behövs extra ljus så är du då bättre rustad på kamerafronten än med en mobilkamera.
 
Alltså, jag tror inte att du ska låsa fast dig vid vad den gode Gavin använde för att fotografera av ett fotografi. Kollar du in resten av hans filmer ser du att han "pysslar" med allt mellan himmel och jord, och i fallet med filmen jag länkade till så använde han ett par softboxar. Inte för att det är en optimal lösning för reprofotografering utan förmodligen därför att det var den utrustning han hade till hands för uppgiften.
Nackdelen med reprostativet är givetvis att förutom reprofotografering är dess användningsområde ganska begränsat. Skulle du få för dig att fotografera ett porträtt eller varför inte någon form av traditionell produktbild så är stativet inte till så stor hjälp. Då är ett softboxpaket att föredra. Men eftersom du inte vill ha blixtar utan fast ljus så blir nog utbudet lite smalare, oavsett om vi pratar glödlampsljus eller en dyrare lösning med LED-paneler.

Jag hittade dock det här paketet på Scandinavian Photo. Två lysrörslampor inuti softboxar med tillhörande stativ. Kanske en gyllene medelväg för dig? ;-)

tack för tipset men som som du ser är den "Tillfälligt slut" vilket ofta är utgående produkt som inte tas in igen. Annars mycket bra tips!
 
Tack för kommentarerna, Gavin Hoeys video var intressant och ligger nära det jag gör. "softbox" heter tydligen den belysningen som han använder och det är väl det jag ska ha.

Han använder softboxar för att det är vad han har tillgängligt i studion, inte för att de skulle vara särskilt väl lämpade till jobbet.

Ett bättre alternativ är "striplight", eftersom storleken i höjdled på softboxen ökar risken för reflexer. Ljuset bör inte ha någon utsträckning i höjdled, men vara utsträckt utefter motivet. En fast striplight är väldigt lätt att göra med lysrör, som liksom automatiskt har rätt form.

Om man ändå är inne på att handla svindyra grejer, kan det vara värt att kanske bygga själv, om man har utrymme att förvara grejerna. En relativt enkel ram på ben, med lysrör under på två sidor, löser belysningen väldigt enkelt. Om man är noga med färgen väljer man bara lysrör av bra kvalité, exempelvis färg 965 eller 954.

Att ta rakt ner funkar för original som inte är starkt speglande, men glansiga konvolut vållar problem när man använder den tekniken, eftersom kameran speglas. I reprostudio har man en svart baffel framför kameran, med ett hål för objektivet, vilket nästan helt tar bort risken för sådan spegling. En annan lösning på problemet är att ta i sned vinkel, och sätta den svarta baffeln så att den speglas in i kameran. Bilden blir då trapetsförvrängd, vilket lätt kan fixas när man efterbehandlar. Om uppställningen är fast kan man ha ett skript för upprätningen. Jag har använt tekniken för repro på glasade tavlor som inte får öppnas, och det fungerar bra.

Men som sagt, softbox är inte optimalt. Det är svårare att få fritt från reflexer. Du behöver inte mjukt ljus för reprotagning, du behöver jämnt ljus över ytan som ska fotograferas. Om du ändå ska skaffa grejer tycker jag att det är dumt att skaffa sådant som är sämre för jobbet.
 
Hej, jag scannar LP konvolut för musikprojektet musikon.se och hoppas
kunna hitta en fotolösning istället.
Jag är ny på foto men vet ungefär vad jag söker:

Letar först och främst efter en "Soft Box Studio & lighting Set" eller
liknande, se t.ex:
http://www.amazon.co.uk/Ex-Pro-Prod...Z7OK/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1326895306&sr=8-2


Letar också efter en "non-glare photo frame plexi" som är Plexiglass
med akryl lager som minskar reflektioner av blixt (behöver vara minst
12" (32 cm).

Jag har ingen aning om vad dessa heter på svenska, om det ens säljs i
sverige eller om det är bästa lösning på mitt problem, hoppas ni kan
hjälpa mig hitta rätt produkter eller komma med tips.
Blir det inte bra när du scannar?
Om det blir bra, varför inte köra på det?

En bättre scanner är kanske det du ska köpa, om du inte är nöjd med den du har. Tror du sparar både pengar och tid på det sättet.
 
Skippa blixtar och använd omgivningsljuset. Sätt kameran på stativ och använd en slutartid som ger det resultat du är ute efter. Kombinera gärna med spegeluppfällning och fjärrutlösare. Svart bakgrund och svart vid sidorna utestänger alla eventuella reflexer.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar