Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
bal-kort
- Trådstartare elohim
- Start datum
Var bor du och vad har du för objektiv.
men nog ska det mycket till för att en ISO 200 inte ska funka klockan 14...
elohim
Aktiv medlem
froderberg skrev:
Var bor du och vad har du för objektiv.
Bor i Uppsala och har ett 35-100 objektiv. Ljusstyrka oklart, har inte objektivet här.
ISO 200 borde funkar säger du..
Om du ska fotografera utomhus ska det i stort sett vara solförmörkelse om inte ISO 200 ska funka till den typ av bilder jag tror att du är ute efter. Uppställda bilder av folk som går på bal?
1/125-dels sekund är nog lagom att köra på.
elohim
Aktiv medlem
froderberg skrev:
Om du ska fotografera utomhus ska det i stort sett vara solförmörkelse om inte ISO 200 ska funka till den typ av bilder jag tror att du är ute efter. Uppställda bilder av folk som går på bal?
Jo det blir ju lite blandade helfigurskort med närbilder. Något att göra åt om det blir spöregn..?
Spöregn påverkar inte exponeringen, men väl motiven. Då får du plåta under tak. den inbyggda blixten räcker tre till fyra meter.
Walle
Aktiv medlem
det verkar ju som om du får ett toppenljus! Med ett molntäcke på himlen så får du ju ett mjukt och fint ljus och slipper på så vis använda upplättningsblixt.
Jag skulle ha kört Kodak Portra 160NC eller möjligtvis 160VC för att få lite mer stuns i färgerna. Personligen tycker jag dock att 160NC oftast har tillräckligt bra färgmättnad.
för ett exempel på hur 160NC återger färger kan du ta en titt på http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=97331
I.o.f.s. är den bilden tagen under helt andra förhållanden, men i alla fall.
Sist men inte minst, lycka till!
Jag skulle ha kört Kodak Portra 160NC eller möjligtvis 160VC för att få lite mer stuns i färgerna. Personligen tycker jag dock att 160NC oftast har tillräckligt bra färgmättnad.
för ett exempel på hur 160NC återger färger kan du ta en titt på http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=97331
I.o.f.s. är den bilden tagen under helt andra förhållanden, men i alla fall.
Sist men inte minst, lycka till!
SunKi
Aktiv medlem
Personligen skulle jag valt en sv/v-film till det vädret.. då kan det vara hur grått som helst utan att det blir tråkiga färger.. faktum är att jag nog föredrar ett rätt tungt molntäcke när jag fotar sv/v.. skuggorna blir inte allt för djupa och kontrasten mjuk och skön.. Jag skulle satsat på T-max 100 och ett enbensstativ, ev några tmx 400 i fickan också beroende på HUR tjockt molntäcket är..