Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bad disks detected - NAS

Produkter
(logga in för att koppla)
Om jag inte missförstått situationen helt är det väl så att du fortfarande har kvar den disk som ursprungligen rapporterades som 'felaktig' av din ReadyNAS? Den disken har du inte stoppat in i ngt annat system som ägnat sig åt att radera innehållet?

Det borde väl i så fall finnas ganska goda chanser att huvuddelen av dina data finns kvar och är räddningsbara på den disken.

Om jag inte missförstått situationen helt är det väl så att du fortfarande har kvar den disk som ursprungligen rapporterades som 'felaktig' av din ReadyNAS? Den disken har du inte stoppat in i ngt annat system som ägnat sig åt att radera innehållet?

Det borde väl i så fall finnas ganska goda chanser att huvuddelen av dina data finns kvar och är räddningsbara på den disken.

Den har jag kvar, men som jag förstått det kan jag inte göra något åt denna själv utan måste lämna iväg den för att rädda data. Har inte dom pengarna för att göra det. Har ju dessutom de bästa bilderna kvar, men visst är det trist att allt annat är borta. Har bara mig själv att skylla för detta så jag får gilla läget,

/Fredric

Den har jag kvar, men som jag förstått det kan jag inte göra något åt denna själv utan måste lämna iväg den för att rädda data. Har inte dom pengarna för att göra det. Har ju dessutom de bästa bilderna kvar, men visst är det trist att allt annat är borta. Har bara mig själv att skylla för detta så jag får gilla läget,

Lever den andra disken? Isf gör en image av den bums...

Har försökt, men detgår inte. Verkar inte kunna läsa disken ordentligt.

Fysiskt sönder mao...

Jag satt och krånglade med en disk som dog vid vissa specifika intervaller för några år sen, lyckades med massa pill få ut de ytorna som fortfarande gick att läsa. Satt å trixade med dd och angav var läsning skulle starta och hur io-fel skulle hanteras, lyckades undvika de ställen där disken tvärdog vid läsning. Lyckades få ut en hel del ur den disken, hw-fel till trotts.

Har försökt, men detgår inte. Verkar inte kunna läsa disken ordentligt.

/Fredric

Inte för att ge dig förhoppningar, men du kan vara i en hyfsad sits för att få ut bilderna beroende på vad för fysiskt fel det är på den trasiga disken.
Jag har själv flyttat över "elektroniken" från en hel disk till en trasig disk och fått det att funka.
NAS:en borde ju ha haft 2 exakt likadana diskar?
Om så kan du prova flytta den hela elektroniken till den trasiga, detta kan ju sabba båda diskarnas elektronik, men kan vara en väg framåt.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto