Annons

Bad disks detected - NAS

Produkter
(logga in för att koppla)
Så fort du satte disken i NAS #2 så började den initeras, gissningsvis med en hastighet av cirka 50-100MB/s, så frågan är: Hur länge satt disken i NAS #2?

Ojdå :-(

Förra tråden om dataåterställning tog några illa upp för min attityd. Men jag kör härmed om mina rekommendationer:

- när en viktig disk krånglar så skall man sköta det som incident. Speciellt om man har bristfälliga backuper.

- stress och panik är vanligaste orsaken till att problem förvärras. Ta det löjligt försiktigt, var metodisk, anteckna vad du gör, läs på innan du agerar.

- innan något försök att återställa data görs måste en disk image tas. Detta för att kunna återvända om man gör ett misstag vid återställningen, eller om hårddisken fysiskt havererar.

Försöker man följa de råden så har man goda möjligheter att lyckas. Misslyckas man så kan man alltid skicka sin disk image till någon dyr expert (ibas etc) som får återställa data från den.

Det går att stoppa i en disk i Ready NAS Duo utan att den initieras men då måste man hålla inne startknappen i 5-7 sekunder (eller liknande, står i manualen). Det har jag själv gjort.

Men när du tog ur den disken som du trodde var felaktig och sedan stoppade tillbaka den så började NAS:en troligen att ta bort partitionerna och skapa nya.

Jag skulle kontakta supporten och se om de har några råd.

Inom IT världen brukar ett mantra vara "RAID är inte en ersättning för backup". Har själv lärt mig det den hårda vägen :)

Angående filsystemet så var den info jag fick fram att det är ext3 baserat men på grund av att det används en CPU i NAS:en som är baserat på en annan arkitektur än x86 (dock samma som SPARC) så kan man inte läsa dem i en vanlig PC (med Linux/Windows). Nyare och de lite mer avancerade NAS:arna från Netgear använder dock en x86 baserad CPU och då kan man stoppa i dem i en Linux maskin och mounta den som en ext3 disk.
Men jag kan ha fel :) Är ingen expert på filsystem direkt.

Så fort du satte disken i NAS #2 så började den initeras, gissningsvis med en hastighet av cirka 50-100MB/s, så frågan är: Hur länge satt disken i NAS #2?

Den satt nog i minst 5 minuter iallafall, har haft PC inspector gått hela natten och den har nu gjort ca 75% och hittat 19 000 filer, det är bara en bråkdel av filerna som fanns på och jag vet ju ännu inte vad det är den har hittat. Frågan är väl om nått program kan återställa de filer som försvinner när NASen initieras.

/Fredric

Den satt nog i minst 5 minuter iallafall, har haft PC inspector gått hela natten och den har nu gjort ca 75% och hittat 19 000 filer, det är bara en bråkdel av filerna som fanns på och jag vet ju ännu inte vad det är den har hittat. Frågan är väl om nått program kan återställa de filer som försvinner när NASen initieras.

Stödjer PC Inspector Ext3? Jag misstänker att den bara hittar de ofragmenterade filerna vid en råsökning efter filstart/filstopp markörer.

Testdisk och easus data recovery skall förstå ext3.

Ps. Gör en image av disken...

Stödjer PC Inspector Ext3? Jag misstänker att den bara hittar de ofragmenterade filerna vid en råsökning efter filstart/filstopp markörer.

Du har säkert rätt angående PC inspector, ska testa något av de progammen du nämnde, vill ändå låta detta gå klart först.

/Fredric

/Fredric

Eftersom disken _skrivs över_ när den initieras så är jag personligen tveksam till om någon "hemmaprogram" kan hjälpa dig. Jag är tveksam till om ens ett proffslabb kan hjälpa dig.

Det är nog så illa att du får nöja dig med de filer som inte hann skrivas över.

Eftersom disken _skrivs över_ när den initieras så är jag personligen tveksam till om någon "hemmaprogram" kan hjälpa dig. Jag är tveksam till om ens ett proffslabb kan hjälpa dig.

Efter en vanlig formatering är det ju inge problem att återställa det har jag gjort vid ett tillfälle, men har väl insett att i detta fallet får jag nog säga farväl till mina bilder för gott

/Fredric

Räknar jag rätt så är det "bara" ca 30GB som skrevs över (5min*60s/min*100mb/s) så har han mycket data borde ju en hel del ligga kvar för potentiell återställning.

Ett program som klarar ext3 borde kunna ha mer framgång än ett som inte gör det. Den kan ju hitta inoder och börja pussla ihop filer som ligger utspridda. Nu kör han ju ett program som bara förstår FAT och NTFS filsystem (om mina söktträffar inte ljög för mig) mot ett Ext3 filsystem, inte optimalt.

Vore dumt att ge upp innan man försökt med lämpligaste program iaf.

Efter en vanlig formatering är det ju inge problem att återställa det har jag gjort vid ett tillfälle, men har väl insett att i detta fallet får jag nog säga farväl till mina bilder för gott

fullständig formatering skall döda rubbet, quick format är mindre dåligt.

Jag tycker du skall testa ett program som förstår ext3 datastrukturer (inoder) innan du ger upp helt. Det som inte är överskrivet kan ju iaf teoretiskt sätt pusslas ihop. Du kanske får ut lite fler foton på det sättet iaf, plus att du får ut några filnamn (det får du inte från PC Inspector va?) när du återställer med verktyg som förstår filsystemet det räddar data från.

Jag har själv en ReadyNAs Duo och om jag förstår saken rätt kan man inte ta ur en disk och stoppa in den i en PC eftersom den är speglad med Netgears egna program. Det är alltså inte två speglade diskar med "normalt" filsystem i NASen vilket man kanske tror.
Jag vill inte strö salt i såren utan försöka hjälpa andra som kanske hamnar i samma situation (inkl. mig själv). Så här TROR jag man ska göra om en disk lägger av:

Köp en ny disk som är minst lika stor som den hela disken i NASen. Ta ut den trasiga och stoppa in den nya. Vänta minst över natten, vet inte hur lång tid det tar att spegla allt men säkert ett par timmar iaf. Sedan ska allt förhoppningsvis fungera igen.

Rätta mig gärna om jag tror fel. :)

/Fredric

Ja och nej. Gör man en snabbformattering å är det inga problem. Gör man en fullständig formattering så sitter man i samma sits som du vekar göra med din disk.

En snabbformattering raderar egentligen bara "innehållsförteckning" på diskarna.

"Trasiga" disken

Hej Fredrik

Eftersom du inte verkar vara så insatt i datorer, filsystem mm så är mitt råd; fundera hur mycket dina bilder är "värda" för dej.
Skicka den till ett special företag kostar ca 10 000 kr å då får du en likadan hårddisk i retur med alla filer (som går) återställda. En undersokning av en disk kostar några tusen å då får du en uppskattning av hur mycket som dom kan rädda.
Sen har du ju den "trasiga" disken, den har du ju inte fipplat nånting me än vad jag kan förstå så där borde all data finnas kvar. Att lampan inte lyser tyder på att styrkretsen på själva hårddisken kanske är trasig så där har special företagen stora chanser att rädda allt.

ThomasR

Vet vi att det är ext3? (jag orkar inte googla på liten smartphoneskärm), men jag hade för mig att det är UFS som används på de små ReadyNAS-burkarna?

Har kört progammet "Testdata" nu och den hittar 2st Linux partitioner, men vet inte riktigt hur jag ska gå vidare för att försöka plocka ut data från dessa, någon som är duktig på det programmet ?

/Fredric

Aha, tydligen använder ReadyNAS Duo ext3.. Men, och detta är ett STORT men: Man använder 16kB blockstorlek istället för 4kB-blockstorlek som är standard på ext3.

Jag vill vara väldigt tydlig på en sak här: Ett program som stöder ext3, men som INTE stöder 16kB blockstorlek KOMMER UTAN TVEKAN att förstöra filsystemet om man använder det i read/write-läge mot volymen.

I princip kommer du inte att hitta något program som stöder 16kB-blockstorlek om du inte kör det på antingen en SPARC-processor, eller en Itanium-processor.

ReadyNAS Pro är x86-baserad, men Duo och Ultra använder IT3107 som är en SPARC-släkting.

Så, mitt slutgiltiga råd är detta: Såvida du inte har tillgång till Sparc/Itanium-maskiner: SLUTA LABBA MED ORIGINALDISKEN! Lämna den till ett proffslabb, eller gör en binärkopia till en annan disk och labba mot kopian.

Senast ändrad:
Aha, tydligen använder ReadyNAS Duo ext3.. Men, och detta är ett STORT men: Man använder 16kB blockstorlek istället för 4kB-blockstorlek som är standard på ext3.

Jag vill vara väldigt tydlig på en sak här: Ett program som stöder ext3, men som INTE stöder 16kB blockstorlek KOMMER UTAN TVEKAN att förstöra filsystemet om man använder det i read/write-läge mot volymen.

I princip kommer du inte att hitta något program som stöder 16kB-blockstorlek om du inte kör det på antingen en SPARC-processor, eller en Itanium-processor.

ReadyNAS Pro är x86-baserad, men Duo och Ultra använder IT3107 som är en SPARC-släkting.

Så, mitt slutgiltiga råd är detta: Såvida du inte har tillgång till Sparc/Itanium-maskiner: SLUTA LABBA MED ORIGINALDISKEN! Lämna den till ett proffslabb, eller gör en binärkopia till en annan disk och labba mot kopian.

Verkar som det är dags att ge upp, har inga pengar för att lämna disken till ett proffslabb, får helt enkelt leva med att jag tappat dessa bilder. Får se till att vara bättre med backuper i fortsättningen.

Tack till er alla för ert engagemang !!!

/Fredric

Verkar som det är dags att ge upp, har inga pengar för att lämna disken till ett proffslabb, får helt enkelt leva med att jag tappat dessa bilder. Får se till att vara bättre med backuper i fortsättningen.

tråkigt. Lägg undan disken så kan alltid någon annan kolla på den senare.

Råkar du ut för liknande problem igen, följ de rekommendationerna jag gav. Du hade varit i ett mycket bättre läge om du agerat som jag rekommenderade.

Kan bara beklaga att det gått dåligt.

Förhoppningsvis kanske någon på forumet får nytta av att ha läst denna tråden i framtiden när han/hon får problem med en disk.

tråkigt. Lägg undan disken så kan alltid någon annan kolla på den senare.

Råkar du ut för liknande problem igen, följ de rekommendationerna jag gav. Du hade varit i ett mycket bättre läge om du agerat som jag rekommenderade.

Kan bara beklaga att det gått dåligt.

Förhoppningsvis kanske någon på forumet får nytta av att ha läst denna tråden i framtiden när han/hon får problem med en disk.

En tröst är ju att de bilder jag ansett bäst även finns lagrade hos min far, dock är det bara ca 300 bilder av 150k, men bättre än inget. Hade dock varit bra mycket jobbigare att även förlora dessa! Sen finns ju en del upplagda på fotosidan också. Det kunde ju vara mycket värre, har bara fotat i 3år och är definitift inget proffs med superfina bilder.

Disken behåller jag ifall jag vinner på lotto och har råd att låta proffs kika på den. Stort tack för dina försök att hjälpa, det uppskattas!!!

/Fredric

Senast ändrad:
ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto