Annons

Bad disks detected - NAS

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredric A

Aktiv medlem
Hej

Har efter strömavbrott fått problem att få igång min NAS, jag får i programmet raidar informationen "bad disks detected" och på nasen blinkar lampan för ena disken grönt och lampan för andra disken lyser inte alls. Kommer inte åt NASen alls. Är allt data på min NAS borta ? Vad gör nasen ? Kan jag komma åt datat på diskarna på något sätt ? Jag har 3 års fotande lagrat på nasen så det vore ju lite trist om det var borta.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

/Fredric

vad har du för nas och vilket raid system körde du på den ?

lite svårt att försöka hjälpa dig när sån information inte är med tyvärr.

vad har du för nas och vilket raid system körde du på den ?

lite svårt att försöka hjälpa dig när sån information inte är med tyvärr.

Jag har en Netgear Ready NAS Duo, vilket raidsystem vet jag inte, det som är default.

Det verkar som NASen jobbar med nått eftersom lampan för ena disken blinkar grönt, dock får jag inte ens upp modellbeteckningen på den i "RAIDar"

/Fredric

Jag har en Netgear Ready NAS Duo, vilket raidsystem vet jag inte, det som är default.

/Fredric

då borde det vara x-raid alltså netgears egna system
"Volume management is automatic. Add a second disk, and it becomes a mirror to the first—the
expansion occurring while redundancy is maintained."

citat från deras beskrivning av det.

så om bara ne disk gått skall du kunna byta den och allt skall finnas kvar ändå. ingen jag vågar säga garanterat dock.

http://www.readynas.com/download/documentation/UM/ReadyNAS_UM_02Apr08.pdf
se sidan 32

http://www.readynas.com/forum/viewtopic.php?f=64&t=58851

kan också vara lite intressant att läsa.

Du kanske kan komma åt att läsa loggen under Status->Logs, kan kanske ge lite mer info om vad som pågår fn.

Om skivorna är speglade ska alla data finnas på den som fungerar.

Du kan prova att starta upp den utan den trasiga disken och se om du kommer åt allt, och i så fall är det bara att stoppa in en frisk skiva på den andra platsen.

Om skivorna är speglade ska alla data finnas på den som fungerar.

Du kan prova att starta upp den utan den trasiga disken och se om du kommer åt allt, och i så fall är det bara att stoppa in en frisk skiva på den andra platsen.

Provade att flytta över ena disken till min andra NAS som inte går i raid och nu när jag stoppar tillbaka den i ursprungliga NASen så ser jag filsystemet från fel nas och kommer inte åt några mappar. Vet inte om disken tömdes när jag stoppade den i min andra NAS, så nu verkar loppet vara kört, allt borta tyvärr.

/Fredric

Provade att flytta över ena disken till min andra NAS som inte går i raid och nu när jag stoppar tillbaka den i ursprungliga NASen så ser jag filsystemet från fel nas och kommer inte åt några mappar. Vet inte om disken tömdes när jag stoppade den i min andra NAS, så nu verkar loppet vara kört, allt borta tyvärr.

/Fredric

flyttade du eden hela eller den "trasiga" disken ?

om du flyttade en trasiga kan du plocka ur den och förhoppningsvis startar netgear'en på bara en disk och då kan du få tillbaka allt, men det är ju beroende på hur den jobbar.

Senast ändrad:
flyttade du eden hela eller den "trasiga" disken ?

om du flyttade en trasiga kan du plocka ur den och förhoppningsvis startar netgear'en på bara en disk och då kan du få tillbaka allt, men det är ju beroende på hur den jobbar.

Den hela disken var den jag flyttade, trodde det var den trasiga jag flyttade men det var det alltså inte.

Går det på något sätt att göra en restore på en disk för att få tillbaka data eller ska jag bara inse att 3 års fotande är borta ?

/Fredric

Den hela disken var den jag flyttade, trodde det var den trasiga jag flyttade men det var det alltså inte.

Går det på något sätt att göra en restore på en disk för att få tillbaka data eller ska jag bara inse att 3 års fotande är borta ?

/Fredric

jag har varit med om korrupta minnes kort och jobbat med system diskar och då använd http://www.pcinspector.de/

men vet ej hur det ser ut på en nas disk då det finns så många olika sätt som de hanteras på. men är det en logisk volym på den så bör det ju gå att återställa förutsatt att den andra inte skrev över totalt och för många gånger. finnas företag som är speciallierade på att återställa sånt om du itne vill försöka själv men de kan inte heller garantera funktion och återställning

jag har varit med om korrupta minnes kort och jobbat med system diskar och då använd http://www.pcinspector.de/

men vet ej hur det ser ut på en nas disk då det finns så många olika sätt som de hanteras på. men är det en logisk volym på den så bör det ju gå att återställa förutsatt att den andra inte skrev över totalt och för många gånger. finnas företag som är speciallierade på att återställa sånt om du itne vill försöka själv men de kan inte heller garantera funktion och återställning

Kopplade in disken i min dator, men den verkar inte ha någon logisk volym heller utan jag måste tilldela den det och sedan formatera den.

/Fredric

Kopplade in disken i min dator, men den verkar inte ha någon logisk volym heller utan jag måste tilldela den det och sedan formatera den.

/Fredric

Då kan det bli tyngre men du kan ju praova iaf. har för mig progremet har något sätt att hitta icke logiska volymer också men jag har aldrig använt den delen.

Har en Ready NAS Due och filsystemet de använder ett väldigt speciellt filsystem, kunde inte läsa det vare sig i Windows, MacOS eller i Linux. Enligt uppgift ska det gå att koppla in till en SUN Sparcstation men de flesta brukar inte ha sådana liggande.

För mig fungerade det att ta ur disken som systemet ansåg var felaktigt, ta bort alla volymer i Windows och sedan stoppa tillbaka den i NASen. Sedan tog det ca 12 timmar att få över all data.

Jag skulle ta det väldigt försiktigt i och med att du har 3 års bilder på den. Testa att kontakta Netgears support för att få hjälp.

Rekommendation #1 i dessa lägen är att föra säkerhetskopia av diskarna med ett diskimage program, t.ex. Norton Ghost, Ghost for unix, dcfldd, dd eller liknande. Så att om något går
mer fel senare, så kan du återvända till nuläget.

Formatering eller återställningsprogram kan om de går fel orsaka mer skada.

det finns en uppsjö av mer eller mindre bra återställningsprogram man kan testa när man väl har säkerhetskopior av diskarna.

Högst sannolikt borde du kunna få återställt innehållet till slut :)

Har en Ready NAS Due och filsystemet de använder ett väldigt speciellt filsystem, kunde inte läsa det vare sig i Windows, MacOS eller i Linux. Enligt uppgift ska det gå att koppla in till en SUN Sparcstation men de flesta brukar inte ha sådana liggande.

För mig fungerade det att ta ur disken som systemet ansåg var felaktigt, ta bort alla volymer i Windows och sedan stoppa tillbaka den i NASen. Sedan tog det ca 12 timmar att få över all data.

Jag skulle ta det väldigt försiktigt i och med att du har 3 års bilder på den. Testa att kontakta Netgears support för att få hjälp.

Stoppar jag disken i Nasen fungerar den, men den är tom, finns inget på den längre. Den andra disken är pajj, fungerar inte heller i windows.

Får nog testa med Netgears support

/Fredric

Rekommendation #1 i dessa lägen är att föra säkerhetskopia av diskarna med ett diskimage program, t.ex. Norton Ghost, Ghost for unix, dcfldd, dd eller liknande. Så att om något går
mer fel senare, så kan du återvända till nuläget.

Formatering eller återställningsprogram kan om de går fel orsaka mer skada.

det finns en uppsjö av mer eller mindre bra återställningsprogram man kan testa när man väl har säkerhetskopior av diskarna.

Högst sannolikt borde du kunna få återställt innehållet till slut :)

Provar just nu att göra en återställning med hjälp av PC Inspector, den har kommit ca 50% och ännu inte hittat en enda fil så jag har inga större förhoppningar, är helt lost vadd et gäller sånt här så har du tips på andra program tar jag tacksamt emot dem :eek:)

/Fredric

/Fredric

Du kan inte flytta diskar mellan olika ReadyNAS sådär (det gäller förövrigt rätt så många lagringlslösningar) för när du stoppar i en ny volym så (förenklat) kontrolleras ett eller flera "fingeravtryck" för att NAS'en skall bedömma om det är en disk som initierats av denna NAS.

Om sådana fingeravtryck saknas, eller finns men kommer ifrån en annan enhet så skriver systemet sin egen signatur, och börjar därefter initiera filsystemet så att disken blir nollad.

Naturligtvis är det lite mer komplicerat än så, men resultatet är att man inte kan flytta diskar mellan volymer hur som helst utan att göra det på det sätt som tillverkaren föreskriver.

Tittar man på mer professionella lösningar (exempelvis de flesta HBA'er i servrar) så är de i regel så konfigurerade att om systemet upptäcker nya diskar, och alla de diskarna har matchande signaturer så kommer systemet att ta över den identiteten. Detta gör att man som regel helt enkelt kan plocka alla diskar från en server, och stoppa dem i en släkting och sen bara tuta-och-köra med minimal nedtid.

Provar just nu att göra en återställning med hjälp av PC Inspector, den har kommit ca 50% och ännu inte hittat en enda fil så jag har inga större förhoppningar, är helt lost vadd et gäller sånt här så har du tips på andra program tar jag tacksamt emot dem :eek:)

/Fredric

Så fort du satte disken i NAS #2 så började den initeras, gissningsvis med en hastighet av cirka 50-100MB/s, så frågan är: Hur länge satt disken i NAS #2?

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto