Annons

Backupbatteri a7r?

Produkter
(logga in för att koppla)

robert nordin

Aktiv medlem
Var sitter det lilla batteriet i a7, som ser till att datum och tid inte försvinner, inte behöver matas in varje gång vid uppstart? Kan man byta det själv eller måste huset in på service? Har rotat runt i manualen utan framgång.

Jag har aldrig sett till något sådant batteri och inte läst om det heller så antagligen är det inget som konsumenten kan mecka med själv.

Har du råkat ut för att detta batteri har tagit slut? Det låter konstigt, kameran är ju tämligen ny, och det borde hålla laddning betydligt längre än denna tid.

Jag har aldrig sett till något sådant batteri och inte läst om det heller så antagligen är det inget som konsumenten kan mecka med själv.

Har du råkat ut för att detta batteri har tagit slut? Det låter konstigt, kameran är ju tämligen ny, och det borde hålla laddning betydligt längre än denna tid.

Det håller jag med om. På mina övriga kameror, ett gäng Canon dslr, nuvarande och sålda, har jag bara behövt byta ett.

Har du kollat med Sony om bytet går på garantin. Det låter som ett fabrikationsfel med tanke på att kameran bara är knappt två år gammal och då är det väl tre års garanti som gäller.

Skulle kanske tillägga att min a7R förbeställde jag och fick den levererad dagen före den officiella säljstarten. Denna kamera har inte visat några tendenser till batterislut eller att tappa minnet för tid och datum.

Backupbatteri är oftast av typen knappcell, och det brukar vanligen finnas under en liten lucka i samma utrymme som det vanliga batteriet.
Kolla i handboken, det bör vara beskrivet hur man byter det där.

Det var längesedan. Numera är dessa batterier inlödda på något av kamerans kort och det är således inte tänkt att man ska kunna byta detta själv. Livslängden på denna typ av batterier är numera så lång att man normalt inte ska behöva byta det under kamerans användningstid.

Det är definitivt inte normalt att detta batteri tar slut så här fort. F.ö. tror jag att en del av dessa uppgifter lagras i PROM, som inte behöver batteri för att behålla informationen. Men när mina senare kameror ligger utan kamerabatteri under kanske 2-4 månader, så kan jag behöva klicka in datum och tid igen.

Jag har dock aldrig råkat ut för att själva minnesbatteri har pajat på någon av mina kameror, trots att vissa av dem är från strax efter millennieskiftet.

Även om det är vanligt att garantitiden för produkter är bara 1 år, så har man alltid 3 års reklamationstid.(om det inte är förbrukninngsvaror). Dock behöver man då själv visa att det handlar om ett ursprungligt fel.

Jag hittat lösningen på mitt problem, tack scandinavian photo. Det interna batteriet som håller ordning på tid och datum är uppladdningsbart. Man skall enligt manualen ladda kameran under 24h.

Kanske ska tillägga att man naturligtvis inte behöver köra 24 timmar för varje laddning. Så länge det vanliga batteriet sitter kvar i kameran (och inte är helt tomt) så laddas minnesbatteriet från detta.

Inte heller bör man varje gång köra med 24 timmarsladdning, utan bara när det behövs. Det vanliga kamerabatteriet är toppladdat ca en timma efter att laddningslampan har slocknat.

Tack för återkopplingen och informationen.

Laddas detta batteri också från det vanliga batteriet? Jag har aldrig anslutit kameran till någon extern strömförsörjning för laddning, bara använt batterier som laddats externt eller genom strömförsörjning via batteriadapter till nätanslutning.

Ja, minnesbatteriet underhålls av det vanliga kamerabatteriet, man behöver inte göra någonting annat. Därav, ifall man inte har haft något batteri i kameran under en tid, så kommer minnesbatteriet att till slut bli urladdat. Har själv aldrig råkat ut för detta även om jag haft kameran liggande utan batteri under kanske två månader. Man bör kunna förvänta sig att minnesbatteriet klarar sig ganska länge.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar