ANNONS
Annons

Backup: DVD vs. hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)
Vid användning av SyncToy för att synca mot en av de externa diskarna skulle det naturligtvis synas att det har försvunnit ett antal bilder sen sist. Problemet är att jag oftast även har raderat en mängd bilder som jag verkligen avsåg att radera. Om jag då inte är uppmärksam/vet exakt vilka bilder jag avsiktligt raderat kan det bli knas om det samtidigt "gömmer" sig en del oavsiktligt borttagna bilder bland de riktiga.

David, du kan styra Synctoy till att endast addera nya filer så slipper du oroa dig för oavsiktlig radering.

OCH, SyncToy har iaf. haft ett problem med korrupta Jpeg, speciellt vid skrivning till NAS. Vet inte om detta är löst än, värt att ha i åtanke kanske.

Jag använde tidigare ett raidsystem. Dvs två speglade diskar. Jo jag vet att det inte är riktigt samma sak men jag vill bara belysa möjligheterna till konstigt strul. Diskarna var det inget problem med. Använder bägge fortfarande men väl raidkontrollern som valde att lämna in. Tyvärr innebar detta att all data på diskarna blev oläsbar. Tack och lov hade jag allt uppbackat på ytterligare lagringsenheter så det löste sig men jag litar inte på ett enda medium numera.

Under alla "normala" omständigheter så skall inte en havererad raidkontroller göra hårddiskarna oläsbara. Ersätter man en havererad kontroller med identisk så skall det rulla på som ditt NAS efter reseten. Värsta jag stött på är felande raidkontroller av billigare sort som skriver korrupta data - då är man riktigt stekt oavsett raid typ.

Raidkontroller är ofta väldigt knepiga att sätta upp och att ersätta en kontroller med annan av annat märke inte enklare. En värre ifall det gjorts speciella inställningar.

Dokumentation och kopior av inställningar, aktuella drivrutiner, bios, firmware och allt bör ingå i backup och spridas precis som backupen på flera ställen.

David, du kan styra Synctoy till att endast addera nya filer så slipper du oroa dig för oavsiktlig radering.

Ok, det kan vara bra att ha i åtanke.
Men det knepiga är att det händer att jag vill ta bort ganska gamla foton ur min samling och dessa raderingar vill jag ju ska ske även på backupen. Antar att jag kan låta bli att ta bort gamla foton, om SyncToy då helt plötsligt säger att några bilder ska raderas vid syncning så upptäcker jag ju det lättare.

Under alla "normala" omständigheter så skall inte en havererad raidkontroller göra hårddiskarna oläsbara. Ersätter man en havererad kontroller med identisk så skall det rulla på som ditt NAS efter reseten. Värsta jag stött på är felande raidkontroller av billigare sort som skriver korrupta data - då är man riktigt stekt oavsett raid typ.
.

Förmodligen var det väl ett sådant jag hade. Något billigt skit alltså men det här speglar rätt bra i alla fall min verklighet. Nog för att jag är bra insatt i IT men att kunna allt går inte. Det går inte att läsa sig till detta i specarna. Har nog inte funnit en enda leverantör av en "säkerhetsprodukt" som skriver att den kan ge korrupta filer :)

Ett annat exempel är mina program jag använder för hantering av bilderna. I dag är det LR men tidigare hade jag Photoshop Album (PSA). Jag köpte PSA för länge länge sedan när jag inte hade speciellt stora diskar och blev riktigt glad när jag upptäckte att den hanterar offlinefiler på ett lysande sätt. Följden blev att jag lagrade allt på DVD:er. Tumnaglar och datat stannade på hårddiskar.

När jag sedan bytte till LR så märkte jag att det skulle gå att importera bilderna med data och allt från PSA men tji fick jag. Kommandot fanns i LR men det gick inte ändå då alla bilder måste vara online samtidigt i PSA för att det skall gå. Hur i hela friden skall det gå till att få 60-70 DVD:er online samtidigt?
Ytterligare ett exempel på taskig kompbilitet och då är ändå bägge programvarorna från Adobe.

Händelser som dessa har gjort att jag enbart använder öppna standarder. Inga specialprogram för backuper som krypterar eller skapar egna filformat. Jag lagrar dessutom alla data tillsammans med bilderna i xmp filer. Allt för att det enkelt skall gå att läsa någon gång i framtiden. Enda undantaget är att jag fortfarande använder Nikons råfiler.....

Ok, det kan vara bra att ha i åtanke.
Men det knepiga är att det händer att jag vill ta bort ganska gamla foton ur min samling och dessa raderingar vill jag ju ska ske även på backupen. Antar att jag kan låta bli att ta bort gamla foton, om SyncToy då helt plötsligt säger att några bilder ska raderas vid syncning så upptäcker jag ju det lättare.

Ställ in den schemalagda körningen av SyncToy till att endast skriva, så sker inga ovetandes misstag. Gör sedan ett schema till som du kör manuellt där du även raderar borttagna bilder då du verkligen är säker på att du vill rensa.

Förmodligen var det väl ett sådant jag hade. Något billigt skit alltså men det här speglar rätt bra i alla fall min verklighet. Nog för att jag är bra insatt i IT men att kunna allt går inte. Det går inte att läsa sig till detta i specarna. Har nog inte funnit en enda leverantör av en "säkerhetsprodukt" som skriver att den kan ge korrupta filer :)

...

Händelser som dessa har gjort att jag enbart använder öppna standarder. Inga specialprogram för backuper som krypterar eller skapar egna filformat. Jag lagrar dessutom alla data tillsammans med bilderna i xmp filer. Allt för att det enkelt skall gå att läsa någon gång i framtiden. Enda undantaget är att jag fortfarande använder Nikons råfiler.....

Finns väll knappast inom nått område en tillverkare som skriv att "vår produkt är så pass oprövad/gjord av biligaste komponenter". ;) Kännedom om raid och dess funktioner kan man tyvärr bara få genom att pröva. Och det är inte nått man gör ofta trotts att man arbetar med sånt, IT...

Aktar mig också för slutna backupsystem, udda lösningar, konto styrda fillrättigheter på shares, krypteringar m.m. och använder istället inbyggda lösenordsfunktionen i mina externa diskar. Behövs endast anges då jag ansluter disken till ett annat system. Home servern får man hoppas står säkert nog, då den saknar rättigheter på lagring/backuper.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar