OSkar000
Aktiv medlem
Sen en tid tillbaka har jag funderat på att skaffa ytterligare ett kamerahus, främst för att kunna slippa ett par objektivbyten per fototur. Det händer ju trots allt att det uppstår situationer där man alltid har fel objektiv på kameran eller inte tar sig tid att byta trots att det hade blivit bättre bilder då.
Just nu har jag en D300 som jag antvänt i drygt ett år, en kamera som passar mina behov och mitt sätt att använda den på ett ganska bra sätt. Det jag uppskattar mest med den är lågt brus, bra ergonomi, snabb, bra sökare, bra display.
Då budgeten inte är oändligt stor så går det förstås inte att köpa en D300 till, eller en D3 som vore väldigt roligt att ha, men som jag egentligen inte behöver. Objektiven som används mest är 80-200/2,8, 28/2,8 ais samt ett sigma 10-20. Därtill finns det en hel del gammal ai-optik i väskan som används ganska flitigt. Just nu saknas dock en normalzoom vilket är något jag nog borde komplettera med framöver.
Jag har ett par funderingar på hur jag ska göra, låt säga att maxtaket är ungefär 5000kr.
D40 + 18-55 + 35/1,8
Fördelar: Helt nya grejer, smidigt storlek
Nackdelar: Fungerar inte med all optik jag har fullt ut, brusar den så lite som det sägs?
D70 + 18-70
Fördelar: Väl beprövad kombination, bra bilder så länge det är ljust
Nackdelar: Brus, ljusmäter inte med ai-optik, gammal?
D2h
Fördelar: Proffshus, fungerar med all optik jag har, snabb
Nackdelar: Gammal, brus?, relativt låg upplösning
D200
Fördelar: Tillräckligt snabb, bra bildkvalitet
Nackdelar: Inga direkta, möjligen bruset
Övriga förslag? Vänta och se vad som händer den 14e april? Köpa lite mer rolig optik istället och stå ut med att få byta objektiv även i fortsättningen?
Just nu har jag en D300 som jag antvänt i drygt ett år, en kamera som passar mina behov och mitt sätt att använda den på ett ganska bra sätt. Det jag uppskattar mest med den är lågt brus, bra ergonomi, snabb, bra sökare, bra display.
Då budgeten inte är oändligt stor så går det förstås inte att köpa en D300 till, eller en D3 som vore väldigt roligt att ha, men som jag egentligen inte behöver. Objektiven som används mest är 80-200/2,8, 28/2,8 ais samt ett sigma 10-20. Därtill finns det en hel del gammal ai-optik i väskan som används ganska flitigt. Just nu saknas dock en normalzoom vilket är något jag nog borde komplettera med framöver.
Jag har ett par funderingar på hur jag ska göra, låt säga att maxtaket är ungefär 5000kr.
D40 + 18-55 + 35/1,8
Fördelar: Helt nya grejer, smidigt storlek
Nackdelar: Fungerar inte med all optik jag har fullt ut, brusar den så lite som det sägs?
D70 + 18-70
Fördelar: Väl beprövad kombination, bra bilder så länge det är ljust
Nackdelar: Brus, ljusmäter inte med ai-optik, gammal?
D2h
Fördelar: Proffshus, fungerar med all optik jag har, snabb
Nackdelar: Gammal, brus?, relativt låg upplösning
D200
Fördelar: Tillräckligt snabb, bra bildkvalitet
Nackdelar: Inga direkta, möjligen bruset
Övriga förslag? Vänta och se vad som händer den 14e april? Köpa lite mer rolig optik istället och stå ut med att få byta objektiv även i fortsättningen?