Annons

Backfocus, lämna in för justering?

Produkter
(logga in för att koppla)
diver1 skrev:
Skall leta rätt på något bra motiv och testa ett par bilder till innan jag ger upp.

Linjal på dessa avstånd är inte realistiskt :)

Du har helt rätt, det var ju 70-200 det gällde, (kanske finns stora linjaler), Sorry :(
Testark eller bokryggar är väl fortfarande realistiska testobjekt, två av tre är väl inte såå dåligt? ;)

/ Peter
 
Min 350D med sigmaobjektiv har varit på service i snart 3 månader nu. Först till Canon där den låg 1,5 mån och där de justerade kamerahuset och samtidigt meddelade att objektivet låg fel med 1 dm.

Skickade då allting till Zieger som kör service på Sigma och de hörde av sig i dag och berättade att objektivets fokus låg rätt på deras referenskamerahus (35 mm) samt deras 350D men med mitt kamerahus så låg den 5 cm bakom.

Man blir ju lätt tokig när det inte blir rätt. Kameran har varit på service 3 av de 4 månader jag haft den. Killen på Zieger rekommenderade mig att skicka den till Canon igen men jag vet inte vad de ska göra där eftersom den redan varit hos dem och justerats.

Skickade ett mail till JME där jag köpte kamerahuset och begärde att få byta mot ett nytt hus eftersom det verkar som det är det som krånglar då det funkar på Ziegers 350D.

Vad säger ni, finns det något annat jag kan göra för att få stopp på denna eviga service-cirkel?
 
Robert_Vallentuna skrev:
Du har säkert hört det förut, men byt ut ditt Sigma så har Canon inget att skylla på.

Jo jag funderade på att göra det men jag tycker det var konstigt att det fungerade tillsammans med den 350D som de hade på Zieger. Plus att enligt Scandinavian Photo så verkar det som att det är en del problem med Canon och Sigma så jag tänkte att om de låter mig byta kamerahuset och problemet fortfarande kvarstår så får jag kanske lov att byta objektivet till ett annat fabrikat.
 
Jag har oxo problem. Köpte Sigma 18-50 2,8, och den bakfokuserar. Mitt Sigma 70-200 2,8 framfokuserar kraftigt. Däremot är Sigma 55-200 4-5,6 rätt Ok. Canongluggarna oxo.
Idag har jag beställt en 20D, så jag ska testa alla gluggar på den innan jag bestämmer mig för vad jag ska göra. Verkar som Sigma-gluggarna behöver justeras för min 300D.
Tror ni att det kan bli annorlunda med 20D?
 
Felfokusering

Hejsan !
Har haft mitt 70-200 2.8 L IS samt Canon 1D MkII på service för ett tag sedan, men tycker fokusen är lite märklig .
Efter alla tester jag gjort verkar det som fokus hamnar alltför ofta mer till vänster än centrerat.
Har fotat en bild av ett fototest, och mitt 16-35 stämmer, men inte mitt 70-200. Provat manuellt och autofokus med och utan IS.
 

Bilagor

  • 16-35.jpg
    16-35.jpg
    15.8 KB · Visningar: 396
massemus skrev:
Hur kommer det sig att fokus ligger mer till vänster än bara rakt på ?
Jag misstänker att mer än en axel skiljer kameran från testarket. Det enda som får skilja är den vertikala panoreringen. Så de andra två axlarna, sidledspanoreringen och tilten måste vara exakt lika som arket. Känslan jag får av att titta på de små bilderna (de stora fick jag inte upp) är just att kameran ser lite panorerad ut horisontellt vilket självklart blir att fokus på testarket upplevs som olika över bilden horisontellt. Jag tycker du ska göra om och göra rätt. Se till att det blir precis rakt, annars är tested helt opålitligt.
 
PeBro skrev:

Hmm, undrar hur lång tid det kan tänkas ta...
Eftersom du bor i Sthlm skulle jag rekommendera dig att åka ut till Centralservice i Upplands Väsby och be receptionisten att få tala med Tobbe.

Det är bl.a. han som gör jobbet när fotoproffsen kommer med en drös objektiv och kameror och vill kunna byta allt helt fritt. Han börjar då justera kameran (-orna) och sedan objektivet(-en) mot den.

Leveranstiden är lång om du inte är proffs men jag som bor i Upplands Väsby lyckades få dom att ge mig en emailsignal eftermiddagen före dom kunde ta sig an mina grejer. Jag körde då bums dit dom och hämtade nästa eftermiddag. En sån charmning går nog bara att göra när du är på plats.

Sneplantesten du gjort duger inte att visa upp när du kommer till CS. Du skall göra som CS vill och beskrivs och visas i testbild i den här länken:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=61221

När du kommer med en dyr 1:a och L-optik behandlar dom dig som proffs och ofta går det att göra jobbet eller delar av jobbet med Canon som betalare.
Canon är mycket generösa mot sina systemkamerakunder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.