Annons

Acceptabel backfocus ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är med.

Tyvärr har den inte 24-200, det hade varit något med den kvalitén.

Som sagt, jag har inte testat gluggen du nämner. Men jag inser fördelen med stort brännviddsomfång, t.ex. vid resor.

Varför är allt en kompromiss?? ;)
 
Arne S skrev:

Vid 40mm blir då längsta tid ca 1/60 om jag räknar rätt.

Längsta slutartid för att undvika rörelseoskärpa är till viss del individuellt. Exemplet ovan är bara en rekommendation, även om det nu är en bra sådan. Jag tycker du borde kolla hur långa slutartider du klarar på varje brännvid. Kolla också hur det skiljer sig när du fotar helt på frihand och har visst stöd ex armar på bordet, lutar dig mot vägg mm. I vissa lägen tycker jag det är överraskande hur långa slutartider man klarar vilket du kan ha stor nytta av.
 
jompey skrev:
Längsta slutartid för att undvika rörelseoskärpa är till viss del individuellt. Exemplet ovan är bara en rekommendation, även om det nu är en bra sådan. Jag tycker du borde kolla hur långa slutartider du klarar på varje brännvid. Kolla också hur det skiljer sig när du fotar helt på frihand och har visst stöd ex armar på bordet, lutar dig mot vägg mm. I vissa lägen tycker jag det är överraskande hur långa slutartider man klarar vilket du kan ha stor nytta av.

Visst är det individuellt, instämmer till fullo.

För t.ex. mig själv som är darrig i grunden gäller andra värden...:) Bör nog dra ner på kaffedrickandet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.