ANNONS
Annons

Backfocus, lämna in för justering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan inte titta på bilderna då jag surfar mobilt men du verkar vara nöjd, kul!

Vad gör dom egentligen. Har svårt att förstå att, om tre objektiv fokuserar fel på olika sätt, hur i hela friden kalibrerar dom då huset så att alla fokuserar rätt? Eller är det optiken som kalibreras?

//Larsa

.Z. skrev:
Kan inte titta på bilderna då jag surfar mobilt men du verkar vara nöjd, kul!

Vad gör dom egentligen. Har svårt att förstå att, om tre objektiv fokuserar fel på olika sätt, hur i hela friden kalibrerar dom då huset så att alla fokuserar rätt? Eller är det optiken som kalibreras?

//Larsa

I mitt fall var det inte objektiven som var fel utan kamerans autofokus. Den manuella fokuseringen fungerade klanderfritt med kameran och samtliga av mig testade objektiv. Bara kamerahuset lämnades in för justering.

Mvh / Peter

Vad ledsen jag blir nu då.....jag har ju skickat iväg min 300D för exakt samma justering, då den konstant backfokuserar, med alla objektiv. Skickade kameran på onsdagen innan mindsommar....men så kom den fram först i måndags. Men nu när jag kikar kollinummret så har dom fortfarande inte hämtat eller fått den levererad....står bara att paketet kan hämtas.

Fy vad tråkigt. En vecka har gått nu och dom har nog inte ens fått kameran ännu. Får ringa dom imorgon å pusha på lite.

Finns det någon som vet hur många kameror av 1000 som har fel på focus och har alla felet från dom är nya eller kommer det senare?

melker2001 skrev:
Finns det någon som vet hur många kameror av 1000 som har fel på focus och har alla felet från dom är nya eller kommer det senare?

Enligt min kontakt så vet man inte riktigt vad det beror på att vissa kameror inte fokuserar som de ska, man håller på att undersöka. En bidragande faktor skulle tydligen kunna vara temperaturskillnader. De sa sig också få in "en del" hus för justering, hur många vet nog bara Canon!

/ Peter

Var hittar man bilden ni använder för att testa fokuseringen? Jag har för mig att jag såg en länk här på fotosidan, men nu kan jag inte hitta den igen... Vore tacksam för länken!

Staffa

PeBro skrev:
Tack Jeppe!
Hmm, undrar hur lång tid det kan tänkas ta...

Jag lämnade in min 70-200/2.8L IS i början av juni och fick tillbaka den fokusjusterad efter två arbetsdagar, det var snabbt jobbat. En tidigare inlämning med annat objektiv tog två veckor...
Detta var på Centralservice i Hägersten.
mvh

extacn skrev:
1. Vet inte ... plåtar bara min kringrusande 2-åring och hennes kompisar, allt blir inte skarpt ...
2. Nej, nytt.
3. Är sannolikheten att 10D+17-40 som är ungefär lika gamla (jag menar både release till marknaden och aktuell tillverkningsperiod i mitt fall) inte ska matcha i fokus ganska små?
4. Att som slutanvändare testa backfocus utan att göra fel i testmetoden verkar inte heller vara så lätt (är det fel på utrustningen eller genomförandet?).

Jag köpte min 10D begagnad och min 17-40 ny vid ungefär samma tillfälle (början av 2004) och bägge behövde kalibreras med avseende på fokusläge!

Re: Gratis?

extacn skrev:
Kostar det ngt att få hus+obj justerade?
Har en 10D (22 mån) resp 17-40 (16 mån)

Jag hade inne en äldre EF28-105/3.5-4.5 för "översyn". Centralservice i Hägersten debiterade 320 kr + moms för demontering och justering av autofokus.
Du bör dock kunna hävda två års "garanti" enligt konsumentköplagen (eller vad det kallas).

Har en 350D.
Tyckte inte att jag fick d där lilla extra i bilderna. Lämnade in kameran till RCC i Mölndal.
D visade sig att kamera huset låg 7cm frontfokus vid 2.5m enligt service killen. Har inte testat kameran ännu för den är inne igen för justering av mitt EF 50/1.4. Låg lite front trots att kameran var justerad. Så problemet kan sitta i både gluggarna och i huset enligt service killen i Mölndal.

Senast ändrad:
vad kostar detta?

jag tycker att min 350d (köpt för några få månader sen) missar en del oxå, vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga, bara ringa rcc och fråga?

ska man lämna in optiken oxå? (17-40 f4L & 70-200 f4L)

Damme skrev:
vad kostar detta?

jag tycker att min 350d (köpt för några få månader sen) missar en del oxå, vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga, bara ringa rcc och fråga?

Ring ner till dom. Justeringen går på garantin inga problem funkade bra för mig. Nu vet man att utrustningen är kalibrerad. Skicka med gluggarna, felet kan ju ligga i dom istället för huset. Jag åkte ner och lämnade in mina saker över disk, känns bättre.

Staffanp skrev:
Var hittar man bilden ni använder för att testa fokuseringen? Jag har för mig att jag såg en länk här på fotosidan, men nu kan jag inte hitta den igen... Vore tacksam för länken!

Staffa

Hej staffan!

Om du söker på "focus test chart" på ex. google så hittar du lite olika varianter av testark, om inte, maila mig så skickar jag ett i form av en Bmp-bild.

/ Peter

maerklund skrev:
Jag lämnade in min 70-200/2.8L IS i början av juni och fick tillbaka den fokusjusterad efter två arbetsdagar, det var snabbt jobbat. En tidigare inlämning med annat objektiv tog två veckor...
Detta var på Centralservice i Hägersten.
mvh

Om du läser vidare i tråden ser du att det tog en vecka i mitt fall :)

/ Peter

bongen skrev:
Har en 350D.
Tyckte inte att jag fick d där lilla extra i bilderna. Lämnade in kameran till RCC i Mölndal.
D visade sig att kamera huset låg 7cm frontfokus vid 2.5m enligt service killen. Har inte testat kameran ännu för den är inne igen för justering av mitt EF 50/1.4. Låg lite front trots att kameran var justerad. Så problemet kan sitta i både gluggarna och i huset enligt service killen i Mölndal.

Du menar väl 7mm? Om det vore 7cm hade du definitivt reagerat mer än "d där lilla extra"!

Mvh / Peter

Damme skrev:
vad kostar detta?

Testa med flera olika objektiv för att utesluta dessa, är det så att du får samma fel med alla avråder jag från att skicka med objektiven. Om du däremot får olika "värden" med olika objektiv är det svårare att avgöra, låna ett kamerahus av någon vän och köra lite tester med dina objektiv på, fungerar fokusen är det huset, om inte så kan det vara endera ena/båda objektiven. Du kan då jämföra fokus mellan kamerahusen med samma glugg för att ev utesluta något....osv,osv.

Du förstår principen ;)

Lycka till / Peter

PeBro skrev:
Du menar väl 7mm? Om det vore 7cm hade du definitivt reagerat mer än "d där lilla extra"!

Mvh / Peter

Ja visst reagerade jag mer, i alla fall med min Sigma optik.
Enligt RCC i Mölndal låg huset hela 7 cm fel på 2.5m, ingen aning vad dom kör för bländar värde dock kontra vilket skärpedjupet är vid justeringen. Med Sigmat 18-50/2.8 som jag hade fick jag inte en enda bra exponering därav jag lämnade in kameran + objektiven. Själv testade jag på nära håll på f2.8 (kort skärprdjup) på Sigmat mot fokustest papper. Då låg det ca 6mm frontfokus på ca.40cm avstånd. Felet ökar på längre avstånd enligt service killen på RCC. Sigmat blev sämre efter att huset blev justerat.Expert tog tillbaka gluggen. Blev ett 17-40L istället.
Mvh anders

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar