Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Backfocus, lämna in för justering?

Produkter
(logga in för att koppla)
bongen skrev:
Ja visst reagerade jag mer, i alla fall med min Sigma optik.
Enligt RCC i Mölndal låg huset hela 7 cm fel på 2.5m, ingen aning vad dom kör för bländar värde dock kontra vilket skärpedjupet är vid justeringen. Med Sigmat 18-50/2.8 som jag hade fick jag inte en enda bra exponering därav jag lämnade in kameran + objektiven. Själv testade jag på nära håll på f2.8 (kort skärprdjup) på Sigmat mot fokustest papper. Då låg det ca 6mm frontfokus på ca.40cm avstånd. Felet ökar på längre avstånd enligt service killen på RCC. Sigmat blev sämre efter att huset blev justerat.Expert tog tillbaka gluggen. Blev ett 17-40L istället.
Mvh anders

Det var som f-n! Slutade ju väldigt bra trots allt, då menar jag 17-40 i stället för 18-50 och en justerad kamera ;)

/ Peter

Detta är inte sant !!!!!

Fick hem den så kallade kameran (350D) idag från Canons service center i Mölndal. Det var andra gången dev var där på tre veckor.

1 gången justering av kamera hus (frontfokus).

2 gången justering av mitt EF 50mm/1.4 (frontfokus).

Tog några test bilder idag med mitt EF 300mm/4L IS USM ligger kanon samt 50:at ligger också bra. Så långt allt frid och fröjd :)

Efter att Expert tog tillbaka mitt Sigma 18-50 2.8 så packade jag idag upp mitt rykande färska
Canon EF 17.40mm f/4L USM, 8000 laxar, riggar för test med följande resultat vid 28mm 5cm bakom närgränsen:

bongen skrev:
Detta är inte sant !!!!!

Fick hem den så kallade kameran (350D) idag från Canons service center i Mölndal. Det var andra gången den var där på tre veckor.

1 gången justering av kamera hus (frontfokus).

2 gången justering av mitt EF 50mm/1.4 (frontfokus).

Tog några test bilder idag med mitt EF 300mm/4L IS USM ligger kanon samt 50:at ligger också bra. Så långt allt frid och fröjd :)

Efter att Expert tog tillbaka mitt Sigma 18-50 2.8 så packade jag idag upp mitt rykande färska
Canon EF 17.40mm f/4L USM, 8000 laxar, riggar för test med följande resultat vid 28mm 5cm bakom närgränsen:

Bilagor

• bakfokus 17-40.jpg
    bakfokus 17-40.jpg
    53 KB · Visningar: 702

Likadant från 17mm till 40mm.
Är det knarkare som jobbar på canon i Japan eller?
I morgon går den iväg för tredje och sista gången till dom. Är det inte bra då så lämnar jag tillbaka hela skiten. Och kör med min Olympus C-765 UZ.

/ Anders

Nu har jag väntat i över tre veckor på att få tillbaka min 300D. Kan inte ens få svar på mina mail...så nu får jag testa å ringa dom istället.

Den skickades vidare till SCS, Upplands Väsby, då verkstaden i Mölndal var överbelastad nu. Så tänk på det om ni ska skicka iväg nått...just nu bör ni nog inte skicka till Möndal (dumt bara då jag ju ringde dom först, och dom bad mig skicka den till dom...)

Canon 350D med FRONTFOKUSPROBLEM

Hej !
Har en Canon EOS 350D ca 4 mån gammal samt
objektiven:
Canon EF-S 17-85 is usm
Tamron SP 90/2,8 AF Macro
Tamron AF 70-300/4-5,6 LD 1:2 Macro
Efter att ha utfört en del prov med testarket på följande länk: http://md.co.za/d70/focus21.pdf.
så har jag konstaterat att jag med alla ovanstående objektiv får olika grad av "frontfokus" UTOM med 17-85an i 85 läge där jag faktiskt får lite "backfokus" istället.
Vet inte riktigt hur jag ska tolka detta, men jag tycker det tyder på att kameran inte fokuserar korrekt i alla fall.
Bifogar bild tagen med Tamron 90an som ska vara ett mycket skarpt och bra objektiv och som jag fått mycket bra resultat med min förra kamera, en Canon300D.
Jag antar att det finns någon slags tolerans på hur mycket fokuseringen får diffa utan att det räknas som ett fel.
Tacksam för kommentarer.
Med vänliga fotohälsningar
Bengt-Åke

Mera tester !!!

Har nu provat macro 90an med ett annat hus och fått exakt samma resultat. d.v.s. frontfokus !
Det kanske inte är huset i alla fall !!!

Nu har det gått så lång att jag också får fokuseringsfel med mina Canongluggar.

Här är en bild tagen med 70-200/2,8 där man tydligt ser hur illa det är, skall man lämna in hela paketet med alla gluggar och hus eller är det bara objektivet som skall skickas till någon verkstad?

Vem kan fixa sånt i närheten av Helsingborg och vad brukar det kosta?

Fokusfel

Jag misstänker också fokusfel på min 10D. Men om man ska skicka tillbaka (jag har garanti en månad kvar) ska den då skickas till Canon eller där man köpte den?

/Anders

Skickade in min kamera med optik för över en månad sedan då jag tyckte att skärpan satt 1 cm för långt bak. Nu fick jag svaret att kamerahuset fokuserar 1 cm bak och optiken hela 1 dm!

Så om ni misstänker att era grejer inte fokuserar som de ska så skicka in dem. Vet att man läser många inlägg på andra forum om att man ska lära sig fokusera och sedan länkar till sidlånga texter om hur autofokus fungerar. Det ligger ju visserligen mycket i att man ska förstå hur sin kamera fungerar men det skadar inte att veta att det är ett användarfel och inte ett kamerafel.

Jag skickade in mina grejer till Stockholm Centralservice som sköter Canons grejer.

Nu hoppas jag att Scandinavian Photo låter mig byta min optik rakt av så jag slipper vänta ytterligare månader medans den kalibreras.

Kanske inte!

diver1 skrev:
Nu har det gått så lång att jag också får fokuseringsfel med mina Canongluggar.

Här är en bild tagen med 70-200/2,8 där man tydligt ser hur illa det är, skall man lämna in hela paketet med alla gluggar och hus eller är det bara objektivet som skall skickas till någon verkstad?

Vem kan fixa sånt i närheten av Helsingborg och vad brukar det kosta?

Peter, det kanske inte är så illa som du tror. Kan det inte vara så i just denna bild att kontrasten är så låg på fotografens kind/hals att autofokusen missat? Har du fler bilder, jämför och kolla fokuspunkt/kontrast. Om du efter det fortfarande är osäker rekommenderar jag att du använder ett testark eller fotograferar av en linjal, bokryggar etc. för att vara säker innan du skickar utrustningen. Om du beslutar dig för att skicka utrustningen så ring och lyssna med servicen, dels för att få höra vilken tid det kan tänkas ta, kanske boka en tid samt för att avgöra vilken utrustning du bör skicka. Fick vid Scandinavian Foto:s Canon-temadag här i Sthlm lära mig av Canon:s representant att man i min kamera (1d Mark II) kan mata in objektivets serienr. och tala om för kameran att när detta objektiv är monterat så skall autofokusen justeras si eller så, vet tyvärr inte om det gäller även för din 20D.

Lycka till / Peter

Skall leta rätt på något bra motiv och testa ett par bilder till innan jag ger upp.

Linjal på dessa avstånd är inte realistiskt :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar