Annons

Backfocus, lämna in för justering?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeBro

Aktiv medlem
Är det möjligen någon som kan bekräfta min misstanke, kameran lider av backfocus!
Tycker inte att jag får bilderna så skarpa som man kan förvänta sig av en Eos-1D mark II med hjälp av one-shot AF. Jag har därför utfört några tester. Är det dags att lämna in kameran för justering?

Objektiv EF 24-70/2.8 L, inställd på 40mm brännvidd, 100% crop, fokuseringen ställd på oändligt innan avtryck.
 

Bilagor

  • mt9k1245.jpg
    mt9k1245.jpg
    13.6 KB · Visningar: 3,440
Objektiv EF 24-70/2.8 L, inställd på 40mm brännvidd, 100% crop, fokuseringen ställd på närgränsen innan avtryck.
 

Bilagor

  • mt9k1246.jpg
    mt9k1246.jpg
    12.9 KB · Visningar: 3,436
Objektiv EF 24-70/2.8 L, inställd på 40mm brännvidd, 100% crop, fokusering manuell.
 

Bilagor

  • mt9k1247.jpg
    mt9k1247.jpg
    14 KB · Visningar: 3,435
Samma testförfarande men nu med EF 70-200/2,8 L IS, inställd på 200mm brännvidd.
 

Bilagor

  • mt9k1249.jpg
    mt9k1249.jpg
    11.8 KB · Visningar: 3,426
Fokuseringen ställd på närgränsen innan avtryck.
 

Bilagor

  • mt9k1250.jpg
    mt9k1250.jpg
    11.7 KB · Visningar: 3,427
Om du har kört med stativ och riktigt bra belysing(viktigt) samt att du har valt mittensensorn som fokuspunkt och det du siktar på täcker hela korssensorn så verkar det som du har backfokus. Kör också flera gånger då ett enstaka skott på varje del är otillräckligt för att kunna säga något då autofokus inte är varken 100% exakt eller förutsägbart heller.

Tänk på att sensorn troligen går en bit utanför de punkterna du ser i sökaren och de är känsliga på MK2. Lite svårt att se i bilden, men är det du siktar på även i samma plan som sensorn, medans skalan är tiltad?

Är det fortfarande så eller om du redan testat det jag skrev ovan så verkar det inte bättre än att du har lite backfocus. I sådant fall bör du lämna in kamera + objektiv, då det inte är säkert att kamerans måste justeras utan kan hänga på objektiven.
 
Senast ändrad:
Tack för inpot och jodå, jag har använt mig av stativ och objektivet har varit i samma plan horisontellt och vertikalt som testarkets centrum. Testarket är upptejpat på ett hyllplan för att ligga absolut plant och hyllplanet är tiltat 45 grader. Jag har använt mig av bl.2,8 och spotmätning. Ljuset var tillräckligt (inomhus) för att jag manuellt skulle se att ställa skärpan utan hjälpmedel, tillräckligt? Har också använt indirekt blixt med samma resultat. Bilderna är tagna med självutlösaren inställd på 10 sek för att minimera skakningsoskärpa. Dessa bilder är typiska exempel, har tagit fler bilder med olika brännvidder och objektiv (även med spegeluppfällning) med samma resultat. Enda skillnaden i uppställning är avståndet från objektivets "nodal point" till testakets centrum som varit samma som aktuell bännvidd i mm. Att jag använt två olika objektiv torde utesluta att det skulle vara fel på dessa, får ju samma resultat med båda!? Menar du att det ändå skulle kunna bero på objektiven, hur/varför då? Nedan en bild på hela testarket.
 

Bilagor

  • hela.jpg
    hela.jpg
    36.5 KB · Visningar: 3,356
Senast ändrad:
I vissa fall verkar det som att objektiven fungerar på en kamera men inte på en annan, medans andra objektiv fungerar hur fint som helst på båda kamerorna.

Det enda jag kan tänka på är att fokusmålet kanske borde vara lite större i förhållande till fokuspunkten(ung trippla storleken för att täcka ordentligt), såvida du inte backade när du tog sista bilden. Men det är verkligen en petitess.

Jag tror det bästa är att höra med Canon, men det verkar onekligen som du har litegranna bakfocus. Fördelen med att skicka med objektiven är att du då kan vara säker på att Din kamera fungerar just med dina objektiv som de ska. Jag ser att du bor i stockholm iaf, då borde du kunna lämna sakerna själv till centralservice och slippa skicka sakerna med post iaf.

Men kolla med Canon och lycka till. Posta gärna hur det löste sig sen.
 
Gratis?

Kostar det ngt att få hus+obj justerade?
Har en 10D (22 mån) resp 17-40 (16 mån)
 
Hej Peter!
Tycker absolut du ska justera detta hos Canon.. Eftersom du får bättre resultat med MF, så står det ganska klart att ditt hus inte gillar gluggarna ;).

Björn: Har du plåtat med dåligt kalibrerad fokus i 16 månader?
Eller du kanske precis har köpt prylarna?
Men fråga Canon, visserligen har du ingen garanti om du köpt begagnat, men förmodligen får du hosta upp en slant.
 
1. Vet inte ... plåtar bara min kringrusande 2-åring och hennes kompisar, allt blir inte skarpt ...
2. Nej, nytt.
3. Är sannolikheten att 10D+17-40 som är ungefär lika gamla (jag menar både release till marknaden och aktuell tillverkningsperiod i mitt fall) inte ska matcha i fokus ganska små?
4. Att som slutanvändare testa backfocus utan att göra fel i testmetoden verkar inte heller vara så lätt (är det fel på utrustningen eller genomförandet?).
 
Jo, det är lätt att göra fel vid testförfarandet, Egentligen är det bättre att ta vanliga bilder där man vet exakt var man lagt fokus, och sedan titta på dessa. Dessutom har ju 17-40 ett lite längre skärpedjup vid normal användning.

Jag har ett 17-40 som jag köpte från USA, innan den ens fanns i Sverige. Har använt det till min 10D och numera till min 1D MkII.. har inga som helst problem med det. Naturligtvis så finns det en viss promille som kan ha små problem. Ibland är det ju t.o.m så att ett visst objektiv fungerar utmärkt på ett hus, medans det inte alls funkar på ett annat, samtidigt som andra objektiv funkar bra.
 
Jeppe skrev:
Tycker absolut du ska justera detta hos Canon.. Eftersom du får bättre resultat med MF, så står det ganska klart att ditt hus inte gillar gluggarna ;).

Tack Jeppe!
Hmm, undrar hur lång tid det kan tänkas ta...
 
1 vecka!

winsthen skrev:
Tre veckor enligt Canon. Jag har lämnat in min 350D och hoppas att det inte ska ta längre tid...

Fick kameran i retur igår, ser ut att vara ok efter justeringen (har bara hunnit med en snabbtest), tog en vecka!

Mvh / Peter

P.s Tack alla för hjälpen D.s
 
Senast ändrad:
Yes!!

Så ska det se ut...

Objektiv EF 24-70/2.8 L, inställd på 70mm brännvidd, 100% crop, fokuseringen ställd på oändligt innan avtryck.
 

Bilagor

  • mt9k1454.jpg
    mt9k1454.jpg
    20.5 KB · Visningar: 1,023
Objektiv EF 24-70/2.8 L, inställd på 70mm brännvidd, 100% crop, fokuseringen ställd på närgränsen innan avtryck.
 

Bilagor

  • mt9k1456.jpg
    mt9k1456.jpg
    20.2 KB · Visningar: 1,023
Objektiv EF 24-70/2.8 L, inställd på 70mm brännvidd, 100% crop, fokusering manuell.
 

Bilagor

  • mt9k1458.jpg
    mt9k1458.jpg
    20.2 KB · Visningar: 1,022
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.