Annons

Backfocus går ej justera??

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverik

Aktiv medlem
Jag har haft mitt Sigma 17-70 inne på service för justering av backfocus. Har nu fått svaret att objektivet inte går att justera. De säger att jag då måste justera kamerahuset. Menar de då att det är fel på mitt kamerahus?? Jag har haft flera objektiv tidigare utan dessa problem. Vad händer då med övriga objektiv om man justerar kamerahuset efter 17-70?

mycket konstigt att du har problem med 17-70mm,
det kan vara att autofocusen i 350D är uppbygt på annat sätt än 30D som funkar jättebra med 17-70mm.Anväder du alla focuspunkterna ner du fotar,
jag anväder mäst mittenpunkten för att jag vill själv bestämma var focusen hamnar annars är det risk att skärpa hamnar varsom hälst i bilden.
Gluggen är oxå poppulär så det skulle finnas flera här på FS som har fått problem om det inte är fel på din kamera som är konstigt eftersom dina andra gluggar funkar.

Ja, visst är det konstigt att ingen annan verkar ha detta broblem med 17-70! Nej, jag använder bara mittpunkten. Och vad jag kan se i sökaren så ligger skärpan där jag vill. Men sedann när jag kollar på bilden i datorn så ser man klart och tydligt att focus ligger en bra bit bakom...

?

Jag har ett likadant objektiv med en 300D och inga problem. Förfaller man till pixel peeping hittar man säkert fel på allt. Därmed inte sagt att ditt problem inte är verkligt.

Att skärpan ser bra ut i sökaren (vilket är svårt att bedöma i en lite DSLR-sökare) men dålig i den färdiga bilden indikerar väl att felet är i kameran. För visst ska bilden projiceras på samma plan både med sökaren och sensorn.

Kolla denna bild så ser ni vad jag menar. Absolut inget man ska acceptera enligt mitt tycke. Fokus la jag på objektivet men istället hamnar det på lådan bakom.
http://www.kiland.se/erik/MG_4594.jpg

Om det då är fel på kamerahuset, varför har jag inte märkt det med tidigare objektiv?

Nej det där ser ju inte så bra ut. Lite lustigt, jag tyckte jag hade liknande problem med mitt 17-70 men när jag skrev ut en fokustest, satte kamneran på stativ och testade så fanns ingen backfokus längre...

Fokus verkar ju varit rejält felaktigt. Hur såg det ut i sökaren? Borde vara möjligt att se ett så grovt fel i sökaren.

Ja, jag har faktiskt testat två olika 17-70 med samma resultat. Testade även objektivet på en kollegas 350D, även där med samma resultat...
Vad innebär "omchippning" av kamerahuset, kommer mina övriga objektiv då inte fungera?

Låt dem inte justera huset, då kommer det bara att fokusera rätt med det enda objektivet. Häv köpet.

Maverik skrev:
Jag har haft mitt Sigma 17-70 inne på service för justering av backfocus. Har nu fått svaret att objektivet inte går att justera.
Jag köpte en gång ett Sigma EX 20-40/2,8 DG som inte heller gick att justera, så det fick gå tillbaks.

Köp ett Tamron 17-50/2,8 istället. Både mycket bra objektiv och bra service om man skulle behöva den.

träffade en 350D ägare i går och han får oxå bakfocus ibland på sin Ef 18-55mm kitglugg, så det låter som att 350D har dåligare autofocus än
de dyrare modellerna från Canon.

Senast ändrad:
Ja, 17-50 är väl det som gäller om man ska ha något likvärdigt. Gillar dock inte riktigt byggkvalitén på Tamrons objektiv (hade ett 28-75 tidigare)
Ett begagnat 17-40 är ju också tänkbart men man saknar ju lite tele jämfört med 70mm...

Maverik skrev:
Ja, 17-50 är väl det som gäller om man ska ha något likvärdigt. Gillar dock inte riktigt byggkvalitén på Tamrons objektiv (hade ett 28-75 tidigare)
Ett begagnat 17-40 är ju också tänkbart men man saknar ju lite tele jämfört med 70mm...
Det perfekta objektivet att ha som reseobjektiv och komplement till Tamron 17-50/2,8 är Tokina 24-200/3,5-5,6 ett skarpt och välbyggt objektiv som är betydligt bättre än Sigmas motsvarande 28-200 och smidigare, lättare och kortare än alla andra som klarar 200.

Jag har sålt alla mina tunga objektiv 50-500, 80-400 och 70-200 m.fl. och har bara detta objektiv kvar och snart säljer jag nog också mitt Tamron 28-75(2,8 som jag nästan aldrig använder numera.

Jag har Tamronen inomhus och när det är dåliga ljusförhållanden och Tokinan i bra ljus utomhus.

Det finns nog bara begagnat i Sverige men i Tyskland säljs det nytt.

jag har en Sigma 17-70 till min 350D och det fungerar hur bra som helst.

Nemas problemas.

Har heller aldrig haft några som helst problem med andra objektiv heller för den delen (har provat många...)

Har väl haft tur då?

Maverik skrev:
Jag har haft mitt Sigma 17-70 inne på service för justering av backfocus. Har nu fått svaret att objektivet inte går att justera. De säger att jag då måste justera kamerahuset. Menar de då att det är fel på mitt kamerahus?? Jag har haft flera objektiv tidigare utan dessa problem. Vad händer då med övriga objektiv om man justerar kamerahuset efter 17-70?

Nej! Det behöver inte vara fel på huset.

Däremot måste man ganska ofta justera på huset också för att åtgärda objektivfel som inte är linjära.

Detta innebär däremot inte att du automatiskt får problem med dina andra ej felaktiga objektiv.

Det här är en risk man får ta när man köper icke märkesoptik. Fungerar det inte utan husjustering måste man få ett nytt objektiv att försöka med.

Jag har nu testat tre 17-70 med mitt kamerahus, alla med samma problem. Är det då fel på mitt kamerahus? Eller varför verkar det fungera för alla andra :(

tror att autofocusen i 350D är av dålig kvalite
har hört att den bakfocuserar ibland på kitt gluggen 18-55 som är märkligt att det händer ibland.
Du får antagligen häva köpet på Sigman eller köpa
30D.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar