Annons

Back-up på LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Erikhaglund

Aktiv medlem
Har investerat i en extern hårddisk för back-up för mina raw-filer. Hur gör jag för att redigeringsinformationen från lightroom också ska ha en back-up på den externa hårddisken?

Du kan också leta upp din .lrcat och kopiera den manuellt, men gör det för xxx's skull inte när LR är igång... :)

Man kan "kick-starta" en katalog på ett nytt ställe (eller efter ett totalhaveri) genom att helt enkelt kopiera in bilderan på det nya stället, kopiera .lrcat till ditt "normala" ställe och ladda katalogen. Sedan får man låta LR leta upp alla bilderna igen - men informationen finns kvar.

Hur skulle något kunna vara mycket enklare än ett menytryck, två tryck i bockrutor (du vill inte exportera previews och negativ, de har du ju redan kopierat) och sedan "ok"?

Det var lite kopia av .lrcat jag funderade på från början, för det verkade logiskt och enkelt. Men jo, exportera katalogen ska jag väl klara av. Jag och datorer är lite som äppelpaj och kaviar...

Tack för hjälpen.

Hur gör jag för att redigeringsinformationen från lightroom också ska ha en back-up på den externa hårddisken?

Dina redigeringa lagras i katalogfilen, en fil med ändelsen .lrcat.

Lightroom har en inbyggd funktion för att säkerhetskopiera den regelbundet, t ex varje gång du avslutar Lightroom. Du kan själv bestämma vara säkerhetskopian skall lagras. Du hittar det under "Edit-Catalog Settings"

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto