Annons

B+W filter

Produkter
(logga in för att koppla)

tony_p

Aktiv medlem
Jag funderar på att skaffa ett polfilter och är sugen på B+W. Jag har läst i forumet att B+W MRC ska vara bra och har flerskikts-antireflexbehanling. Jag undrar vad för typ av antireflexbehanling har B+W:s polfilter utan MRC-benämning. Är de utan MRC kassa?

Var kan man få tag på B+W filter med MRC? Är de dyra? Kolllade på Scandinavian men där har de bara utan MRC.
 
Alla filter från B+W håller mycket hög kvalitet, inga är kassa. MRC-antireflexbahandlingen (tidigare MC) ger lägsta reflexion, men jag tror inte att polarisationsfilter har MRC, det behövs nog inte.

B+W har flera olika typer av polafilter, både linjära och cirkulära. De bästa, och dyraste, är Käsemann-filtren, det finns också ett varmtonsfilter (pola+skylight).
 
Jag ska inte säga till 100%, men jag är ganska säker på att mitt cirkulära polfilter är ett icke-MRC.

Jag är brutalt nöjd! Det bästa filtret jag någonsin har lagt pengar på och det kommer nog uteslutande stå B+W på alla filter jag köper i framtiden. Det är värt pengarna.

Jag eftersökte just ett sådant jag köpte på Cyberphoto. De hade inget i sortimentet just då, men det polfiltret som ligger där nu ska vara samma som det jag köpte. Dryga tusenlappen för en 77mm. tror jag.

mvh /Peter
 
Tackar för svaren!

Då får det nog bli ett par sådana, behöver ett 67mm och ett 77mm. De verkar bara ha 77mm på Cyberphoto, så då får det nog bli Scandinavian ändå!
 
tony_p skrev:
Tackar för svaren!

Då får det nog bli ett par sådana, behöver ett 67mm och ett 77mm. De verkar bara ha 77mm på Cyberphoto, så då får det nog bli Scandinavian ändå!

Ett alternativ är ju att köpa ett 77mm och kompletera med en step-ring 77-67 så kan du använda samma filter på båda objektiven, billigare blir det också. Kan iofs ge problem om du vill använda motljusskyddet på objektivet med 67mm-gänga.
 
Jag har ett 72mm cirkulärt politer som jag är supernöjd med, vet inte om det finns i mer än en modell såvida man inte vill ha kombinerat pol/skylight filter.

UV-filtrena finns i vanliga och MRC modeller iaf. Jag köpte nu senaste ett 67mm UV(MRC) och en step-up ring för att kunna köra mitt 72mm filter på tamronobjektivet. Onödigt med 800kr till för ännu ett polfilter liksom.

B+W, bästa filtren jag äger. Dom är grymt sköna kvalitetsmässigt med mässingsringar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.