Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

B&W direkt ur kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

abbot

Aktiv medlem
Tänkte att jag under en period skulle fota lite konservativt, dvs svart/vit direkt ur kameran och begränsa mig till att använda 1-2 fasta objektiv. Jag var ute på stan en kväll och fotade på det sättet och var inte riktigt nöjd med vad kameran levererade, skulle vilja ha mer studs i bilderna och lite mer brus. Körde med k-5 + FA50/1.4, inställningar var iso 1600, Monokrom, ökad skärpa och kontrast, filer effekt gul.

Min fråga till er experter är vilka grundinställningar har ni i er K-5:a för att den skall leverera kontrastrika Svart/vita bilder och gärna med lite brus.

//Torbjörn

Om du vill ha mer brus så är väl den lätta vägen att höja ISO-värdet. Du kanska vill sätta på ett gråfilter också om du vill köra med stor bländare.

Tänkte att jag under en period skulle fota lite konservativt, dvs svart/vit direkt ur kameran och begränsa mig till att använda 1-2 fasta objektiv. Jag var ute på stan en kväll och fotade på det sättet och var inte riktigt nöjd med vad kameran levererade, skulle vilja ha mer studs i bilderna och lite mer brus. Körde med k-5 + FA50/1.4, inställningar var iso 1600, Monokrom, ökad skärpa och kontrast, filer effekt gul.

Min fråga till er experter är vilka grundinställningar har ni i er K-5:a för att den skall leverera kontrastrika Svart/vita bilder och gärna med lite brus.

//Torbjörn

Hej.

Jag har ju canon 5D2, men jag brukar nog normalt fota raw och konvertera till s/v i lightroom. Men om du nödvändigtvis vill ha bilderna direkt ur kameran så för att få ordentligt med brus så krävs nog ännu högre ISO än 1600 med dagens kameror. Men då igen så blir nog bruset "finare" om man sätter till i efterhand i LR... Digitalt brus är inte lika med filmkorn...

Eller om du vill vara riktigt konservativ så fota analogt svartvitt :)

Lycka till med fotandet!

Insticksprogram

Eller skaffa något av de insticksprogram som simulerar analoga filmer. Resultatet blir faktiskt väldigt likt som om du tar med film. Velvia eller tri-x spelar ingen roll - Likt blir det. Fast kanske själva idén med konceptet försvinner lite.

har inte pentax så jag kan inte svara på vad du kan göra i kameran men dom flesta märkena kan man justera en hel del i kameran så du får prova dig fram. Själv för jag bla fuji o dom har riktigt snygga (filmer). Annars finns det bra program som tex vsco som funkar till senare photoshop eller LR. Där får du riktigt snygg analog känsla o det fina är att det körs i raw konv så när du ställt in det så sparar du din (film) o alla bilder du tagit får det utseendet på en gång.

Canon har, på min 650D, extra filter som menyval och alltså då inte som bildstil. En av dessa är "grainy B&W" som ger den effekten du önskar. Man kan även ändra styrkan på effekten lite och det blir ett okej resultat får jag säga. Även om jag inte provat den så mycket. Om din kamera har något liknade så är det nog den bästa lösningen =)

Brus

För att få riktigt fint brus med K5, bör du nog gå upp till 4000-6000 ISO samt underexponera något. Därefter justera kurvor och ljusa upp i RAW:) Annars finns alltid One one perfect photo suite samt Silver effex pro... men det är programvara.

Jag har haft perioder när jag fotat B/W direkt i kameran. Ibland endast B/W, ibland RAW+ så jag får både en B/W och en RAW ifall jag vill pilla mer senare. Pentax har fantastiska möjligheter direkt i kameran. Jag har lagt in ett par USER-program med de inställningar jag gillar. Har även gjort något retrofärprogram, men låg sat., bruntonin och ram.
Använd färgfilter när du fotar. Rött eller orange plockar fram himlen fint. IR-filtret skapar intressanta B/W bilder. Jag pratar alltså om de digitala filtren i Pentax.
Kolla också på tråden Pentax Power som är bilder direkt ur kameran: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=113230&highlight=pentax+power
Inte så många B/W, men några i alla fall.

Bilagor

• 20130328-IMGP2332.jpg
    20130328-IMGP2332.jpg
    46 KB · Visningar: 359
Tackar för alla tips, skall försöka att få inställningarna i kameran att lira ihop med min vision hur bilderna skall bli.

PS! Photoshop, Insticksprogram mm är det jag vill helst vill slippa, tycker att det går allt för mycket tid med LIghtroom och PSE. Dock kan det väl bli så att man ändå fångar upp bra riktigt bra bilder (om man nu skulle lyckas med det) i Lightroom och bearbetar dom vidare.

Kom gärna med mer tips och länkar till trådar som berör ämnet.

%%Torbjörn

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar