Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

B-one, VARNING!

Produkter
(logga in för att koppla)
Som så många sagt före mig: "Man får inte mer än man betalar för".

Själv använder jag Ports, som alltid är trevliga, löser problem när de uppstår och har rimliga priser. Man får vad man betalar för helt enkelt. Dessutom har de en stabil ekonomi, vilket - åtminstone för mig - ger trygghet. Min hemsida är min verksamhets ansikte.

/G
 
Hej

verkar som fler har råkat ut för B-one och deras märkliga affärsmetoder. Denna tråd har nog tyddliggjort för flera läsare på Fotosidan att B_one skall undvikas. Då har mitt elände gjort någon nytta.

en kommentar.. laddtider beror inte bara på storleken av de grafiska objekten, ev javascriptkod, html-omfattning osv utan också exekveringstid för server-side scripts, anslutningar till ev databaser o liknande. Det är i de senare som jag tror att vi främst har råkat ut för problem, dvs deras maskiner med intepretatorer, databaser o liknande är helt enkelt inte korrekt dimensionerade.

ytterligare en kommentar..
visst får man vad man betalar för, det har jag alltid propagerat för så denna situation svider än mer.. men man upphör inte att förvånas över vilka skumrask metoder ljusskygga företag tar till och dessutom tror att de kommer undan med på sikt. Med nätets hjälp är de snart historia...

2 enkla råd avseende B-one;
1. Skicka en uppsägning i rekommenderat brev
2. Ha aldrig med dem att göra igen

Mvh
Johan
 
Ett annat tips är att själv registrera sitt domännamn . Så att man har full koll på vart adressen pekar, då kan man på ett lätt sätt skicka trafiken till ett annat håll om man skulle vilja. Dessutom är det billigare än att låta webhotellen sköta registreringen.
 
sjoholm skrev:
Ett annat tips är att själv registrera sitt domännamn . Så att man har full koll på vart adressen pekar, då kan man på ett lätt sätt skicka trafiken till ett annat håll om man skulle vilja. Dessutom är det billigare än att låta webhotellen sköta registreringen.

ja, det är enkelt med .se namn via nic-se.se, övriga vet jag inte hur de fungerar...

Mvh
Johan
 
Bra att du varnade oss! Jag har just tecknat ett nytt årsabbonnemang med dem, får se hur det går nästa år då...! Om de överlevt tills dess. Som nån sa här att man får vad man betalar för. Datavärlden är svår och alldeles för stor, så det är näst intill omöjligt att kunna hålla koll på allt.
//Stefan
 
Merlin skrev:
Bra att du varnade oss! Jag har just tecknat ett nytt årsabbonnemang med dem, får se hur det går nästa år då...! Om de överlevt tills dess. Som nån sa här att man får vad man betalar för. Datavärlden är svår och alldeles för stor, så det är näst intill omöjligt att kunna hålla koll på allt.
//Stefan

Ok, hoppas det fungerar för dig. Gör det inte det så skicka en rekommenderad uppsägning till dem 4-5 (minst 3 enligt deras horribla villkor) månader innan periodens avslut.. då kanske de släpper dig utan problem....

Mvh
Johan
 
Hmm

låt oss nu inte använda metoder som jämställer oss i nivå med deras affärsvillkor och affärsetik... ;-)

Mvh
Johan


Helgesson skrev:
Jag känner en stor jugoslav som kan fixa det här...Dyr taxa men bra resultat!

Efter avslutat uppdrag...inga mer problem!

/Misha Goblowitsh
Södra hamnen
Kur 5
 
Vi använder oss av B-one till klubbens hemsida och har aldrig haft några problem, känner flera andra med tunga hemsidor som också har dom utan problem, om man däremot kör mycket mysql trafik (har mycket läsare på samma gång) så kan dom vara sega.

Tips: För er som skall säga upp ett abbonemang, skicka REK, då kan dom aldrig säga att dom inte fått det eftesom dom måste kvittera ut det.
 
Aramis skrev:
B-one ligger fysiskt bara en kilometer från mig. Jag är deras brevbärare var varannan vecka. Ska jag sticka över och läxa upp dom Johan?

:)

Jag kan jo printa den här tråden och ge dom den.

;-)

Dom står inte med i någon af dom tre internet tel.böcker vi har här i Danmark. Men jag kan kanske fixa tel.nr. i morgon. Adressen är i vart fall:

B-one
Esromgade 15,opg.1,4.
2200 København N

Ops! Det kan man visst se på deras hemsida också.

Nop. Dom er lika hemliga som den värsta kartell.
 
Jag hade också ideliga problem med B-One. Alltid strul med linan som ibland gick upp och ner som en jojo och utöver det så var supporten väldigt otrevliga. Dom förutsatte alltid att man var helt okunnig och därmed kunde komma med vilka dåliga bortförklaringar som helst när deras servrar eller lina gick ner. Sen ska vi inte snacka om backupen. När min mysql-databas helt plötsligt kraschade så hade dom ingen bra backup på den heller. Det var droppen i havet och jag bytte till Boxhosting istället.

Boxhosting är mycket bättre. Hjälpsamma och har en god vilja att förändra saker om ett gäng vill exempelvis ha en ny modul eller funktion installerad. Jag har också kollat att dom har en bra backup på alla ens filer och databaser.

När jag gick ur fick jag också lite strul med fakturan och jag gnällde o tjatade i förbannelse och till slut gick dom med på att jag skulle betala 1 månad extra istället för 3 månader som de ville först.

Anledningen till att många använder webbhotell istället för en server hemma är ju dels för att man slipper konfigurera den. Kan ibland vara lite krångligt med mysql, moduler för fotogalleri osv men också för att slippa ha servern igång 24/7 och inte alla har en extra maskin som kan stå och ticka dygnet runt.
En annan anledning är ju som i mitt fall att jag har DSL uppkoppling dvs bra downstream hastighet men upstream-hastigheten är ganska dålig.
 
Ja tyvärr är upstreamen dåligt på DSL-uppkopplingar. Beror ju lite på hur många besökare man har på sidan, men belastningen blir inte så stor om man har lagom storlek på bilderna. Har man en 10/10Mbit-lina så är det ju en annan sak.
Själv hade man datan på jämt iaf, så det blev ju ingen skillnad när man skaffade server.
 
Nja,
riktigt så enkelt är det inte... rent tekniskt jovisst - sätta upp en gammal PC med Linux o Apache webserver+ MySQL är väl ingen konst om man är någorlunda bevandrad... snarare är det så att din ISP kan ha synpunkter då du börjar få rejäla volymer från/till din PC. Oftast är ju ett hemabonnemang just begränsat till volymer som inte kan anses vara onormalt höga, för annan användning ska man skriva andra avtal.

Mvh
Johan


bullen_ skrev:
Har man fast uppkoppling så fixar man bara ett domännamn. Sedan fixar man en webserver hemma. Hur mycket utrymme som helst.
 
Står det inte någonting i ditt avtal om databegränsningar så är det bara att skita i deras giriga synpunkter enligt mig.

Men sen är det ju så att om man har en riktigt välbesökt sidan så skaffar man ett proffsigt hotell istället. Egen server är för mig mer som en praktisk hobby.
 
Du kan ju inte jämföra datamängden som behövs för att driva en normal hemsida med vad vanliga datoranvändare använder sina bredbandsuppkopplingar till, nämligen att ladda hem film och musik. Så vad det gäller bandbredden så är den inte några problem i normalfallet. Ett tips för att undersöka hur välbesökt ens sida är, är att köra t.ex. http://awstats.sourceforge.net/

Däremot kan det vara svårt att få en vettig uptime i alla fall om du kör servern på din arbetsburk. Dessutom kan det vara skönt att inte behöva bry sig om det fungerar eller inte.
 
Varning också för 123DNS

123DNS - omöjliga att kontakta.

Skickade ingen faktura, men stängde ned
domänen. Nu kommer jag inte längre kommer åt den.

I samlingen bra webbhotell finns f.ö. också Crystone.se. Justa och snabba,

/henrik
 
Hej

Bandbredd o trafik är 2 olika saker..

för det första är oftast din bandbred av 2 olika typer, nedströms o uppströms. Nedströms, till din PC, räcker vanligtvis gott men med egen server är det ju den omvända trafiken vi pratar om och då är det oftast helt andra siffror, mycket lägre.

I avtalet finner man också ofta att man ej får använda tjänsten kommersiellt. Är den det minsta kommersiell kan alltså din ISP stänga ditt abonnemang.

Räknar man sedan samma egen trafik med en välbesökt egen webserver så blir det snart stora volymer.. så stor att din ISP kan börja ifrågasätta vad du använder tjänsten till och kan, i värsta fall, tilläggs debitera dig.

Mvh
Johan


sjoholm skrev:
Du kan ju inte jämföra datamängden som behövs för att driva en normal hemsida med vad vanliga datoranvändare använder sina bredbandsuppkopplingar till, nämligen att ladda hem film och musik. Så vad det gäller bandbredden så är den inte några problem i normalfallet. Ett tips för att undersöka hur välbesökt ens sida är, är att köra t.ex. http://awstats.sourceforge.net/

Däremot kan det vara svårt att få en vettig uptime i alla fall om du kör servern på din arbetsburk. Dessutom kan det vara skönt att inte behöva bry sig om det fungerar eller inte.
 
Detta förstår jag dock inte... en Linux laddad gammal PC med Apache, PHP o MySQL bara går o går.....nåt enstaka avbrott i månaden kanske, mestadels beroende på att Telia (min ISP) har släppt min påloggning av någon anledning..

Mvh
Johan

sjoholm skrev:
Däremot kan det vara svårt att få en vettig uptime i alla fall om du kör servern på din arbetsburk. Dessutom kan det vara skönt att inte behöva bry sig om det fungerar eller inte.
 
Film) (moose skrev:
Vi använder oss av B-one till klubbens hemsida och har aldrig haft några problem, känner flera andra med tunga hemsidor som också har dom utan problem, om man däremot kör mycket mysql trafik (har mycket läsare på samma gång) så kan dom vara sega.

Tips: För er som skall säga upp ett abbonemang, skicka REK, då kan dom aldrig säga att dom inte fått det eftesom dom måste kvittera ut det.

Med fast IP-nummer..

// Jocke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.