Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

B & H - slippa tull och moms?

Produkter
(logga in för att koppla)

marianil

Aktiv medlem
Har försökt läsa igenom alla trådar gällande B & H men har ändå lite frågor.

Vad jag förstår så måste du scanna in ditt VISA-kort innan de kan skicka ordet, inga problem det är knappast någon nyhet när man beställera via nätet.

Vad jag undrar över hur man kan slippa tull och moms?

Finns möjligheten att betala med ett svenskt VISA-kort men få paketet levererat till en adress i USA?

För om en privatperson skickar kameran till mig via t.ex. UPS så bör jag väl rimligen inte fastna i tullen?

Ett alternativ är ju att besöka affären på plats i NY men då åker du ju på att betala tax.

Tips? Råd?

//Maria

marianil skrev:
Har försökt läsa igenom alla trådar gällande B & H men har ändå lite frågor.

Vad jag förstår så måste du scanna in ditt VISA-kort innan de kan skicka ordet, inga problem det är knappast någon nyhet när man beställera via nätet.

Vad jag undrar över hur man kan slippa tull och moms?

Finns möjligheten att betala med ett svenskt VISA-kort men få paketet levererat till en adress i USA?

För om en privatperson skickar kameran till mig via t.ex. UPS så bör jag väl rimligen inte fastna i tullen?

Ett alternativ är ju att besöka affären på plats i NY men då åker du ju på att betala tax.

Tips? Råd?

//Maria
Hej
Det finns massor av trådar om detta, men jag kan snabbt svara på några av dina frågor.
Det går bra att betala med svenskt Visa och få grejorna levererade till privatpersonadress i USA, om adressen är i annan delstat (utanför NY) slipper du även NY salestax. B&H kollar upp ditt visa först och kanske kontaktar adressaten, var beredd på det.
Om paketet skickas via UPS med privat avsändare så finns ju chansen att du slipper tull o moms, men då ska nog paketet deklareras som gåva värd mindre än 50$ (jag tror gränsen går där) och då blir det tråkigt om paketet råkar skadas eller komma bort.
Bästa (billigaste) sättet är nog leverans till privatperson utanför NY och sedan hämta paketet själv eller låta någon ta med det till Sverige.
mvh

Själv är jag lite nyfiken på hur man ska göra för att få tag i knark och hur man gör för att stjäla en bil...

Moms betalar privatpersoner, enligt lag. Företag gör det inte. Vill du slippa betala moms, starta ett företag som köper kameran i syfte att använda den i företaget.

Tull slipper du betala om du bor i USA eller köper kameran från ett EU-land.

Övriga sätt är olagliga.

/Jens

jensohlsson skrev:
Själv är jag lite nyfiken på hur man ska göra för att få tag i knark och hur man gör för att stjäla en bil...

Mycket bra jämförelse, men det finns säkert internetsiter för dina intresseområden också...
okay, jag lägger ivarje fall till en smiley också...

Senast ändrad:
jensohlsson skrev:
... Moms betalar privatpersoner, enligt lag. Företag gör det inte. Vill du slippa betala moms, starta ett företag som köper kameran i syfte att använda den i företaget.

/Jens

Det var bara en fundering jag hade då det slår så olika, vissa åker på att betala tull och moms andra inte. Vad är det som avgör detta då alla beställt frn B & H? Kanske formulerade min fråga dåligt tidigare.

Finns redan ett företag men jag kör nog på alternativet att köpa kameran på plats och betala sales taxen. Om jag köper kameran i syfte att använda den under semestern så behöver jag iaf inte betala tull och moms när jag återvänder hem till Sverige.

Re: Re: Re: B & H - slippa tull och moms?

marianil skrev:
Fick jag iaf inte sist jag köpte en kamera på plats hos B & H. Kanske var jag som gjorde något fel?

Jo men man visar väl bara kvittot på flyplatsen, tax ska du ju få tillbaka eftersom du inte bor där?

Om du låter en privatperson ta hem det kan du komma igenom tullen, men åker de fast så blir det böter utöver de faktiskta kostnaderna, det borde även gällar när du skickar saker med paket.

Skickar du med mindre värde eller gåva och något går sönder så lär ingen försäkring gälla för hela värdet heller.

Räkna alltid med tull och moms, har du då inte råd att köpa det, låt bli. Det är inget bra sätt att försöka få råd till dyra saker genom att momsfuska eller smugla saker.

Vore jag dig skulle jag spara pengar och ta en resa i usa och beställa grejorna väl där, antingen från en annan delstat eller gå i butiken och handla.

Problemet är attt du mycket väl kan åka på att betala tull (och moms?) när du tar in kameran i Sverige om du har otur och tulltjänstemännnen är på grinhumör.

Du kan t.ex. bli ombedd att visa ett kvitto på att du köpte kameran innan du åkte till USA, dvs att du hade den med dig dit.

Det är inte vanligt, men det kan hända.

Vidare är det lite si och så med världsgarantier hos vissa märken. Har du otur måste du skicka den till USA om den går sönder.

Själv köpte jag min kamera från Tyskland, vilket var mycket lättare och ger mig garanti som gäller i Sverige också (Canon).

/Jens

Det är "enkelt" och helt lagligt om du gör så här:

Bosätt dig i Usa och skaffa ett amerikanskt Visa med fakturaadress lika med din bostadsadress.

Välj en delstat utanför New York.

Beställ från B&H. Använd grejorna såpass att de kan klassas som begagnade.

Flytta sedan hem när du har skaffat allt du behöver...

Så återstår bara problemet med visum med mera :)

Re: Re: Re: Re: B & H - slippa tull och moms?

JimSlim skrev:
Jo men man visar väl bara kvittot på flyplatsen, tax ska du ju få tillbaka eftersom du inte bor där?

Minns inte vart jag har läst det, men jag som svensk medborgare får inte tillbaka taxen på det jag handlar i USA.

Annars har jag förlorat massor av pengar på saker jag köpt i USA...

Tips om vart jag kan läsa vidare om detta?

Kommer troligen till NY i November om inte annat blir det i April nästa år. Eller så får jag beställa kameran och skicka den till mina föräldrar som kommer vara i Florid i maj så får de ta hem den åt mig.

Men det här med att få tillbaka taxen vore klart intressant att läsa mera om.

aolsson skrev:

Bosätt dig i Usa och skaffa ett amerikanskt Visa med fakturaadress lika med din bostadsadress.

*skrattar*

Det skulle jag har gjort när jag bodde i San Francisco och hade såväl bostadsadress som visum. Trist bara att det var 97/98 och mitt fotointresse höll sig på en mer rimlig nivå då. ;-)

jensohlsson skrev:
Problemet är attt du mycket väl kan åka på att betala tull (och moms?) när du tar in kameran i Sverige om du har otur och tulltjänstemännnen är på grinhumör.

Du kan t.ex. bli ombedd att visa ett kvitto på att du köpte kameran innan du åkte till USA, dvs att du hade den med dig dit.

Det är inte vanligt, men det kan hända.

Vidare är det lite si och så med världsgarantier hos vissa märken. Har du otur måste du skicka den till USA om den går sönder.

Själv köpte jag min kamera från Tyskland, vilket var mycket lättare och ger mig garanti som gäller i Sverige också (Canon).

/Jens

Sist när jag handlade på plats hos B & H så köpte jag till en 5-årig världsgaranti för att slippa ev. garantiproblem. Än så länge har jag inte varit i behov av att använda den.

Märkligt det där med tullen, läste i Allt om digitalfoto har jag för mig som hade gjort något test av olika butiker i framför allt Thailand och USA har jag för mig och frågan gällande tull var då att hade man köpt kamera och ANVÄNT den under resan så var det fritt fram. Ingen tull när man återvände till Sverige.

Får nog surfa in på tullens hemsida och försöka få klarhet i detta.

marianil skrev:
Om jag köper kameran i syfte att använda den under semestern så behöver jag iaf inte betala tull och moms när jag återvänder hem till Sverige.
Jo, det måste du. Att du använder varan utomlands spelar ingen roll, du har köpt den utomlands och tar in den i landet. Jag har för mig att man inte behöver tulla för saker man ägt länge, så om du planerar att bo längre tid i USA och köpa saker där så behöver du nog inte betala tull när du flyttar tillbaka till Sverige. Se tullens hemsida eller ring dem. Alla inköp över ett sammanlagt värde på 1700 ska tullas för. Från nämnd hemsida:
Jag ska åka till Japan och köpa en videokamera där, är det fritt att ta med den hem till Sverige?
Tänk på att du bara får ta med dig varor för ett värde av upp till 1.700 kr utöver din resanderanson av sprit och tobak avgiftsfritt till Sverige då du ankommer från ett icke EU-land.
JimSlim skrev:
Fel. Det är ingen moms du betalar utan "sales tax". Se tex B&H hemsida.

aolsson skrev:

Du glömde ett kriterium: du måste stå ut med jänkarna i minst ett år, sedan får du ta ditt flyttgods med dig hem till Sverige utan att betala varken tull eller moms

maxzomborszki skrev:
Förlåt, när jag sade tullar menade tullar & betalar moms.

Sedan är det väl digitalkameror som har 0% tull. "Vanliga" systemkameror för film har 4,2% om jag inte är felinformerad.

Jo, det stämmer. "Glömde bort" att 0% endast gäller digitala kameror.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar