ANNONS
Annons

B&H överskattade?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fläsk-Tarzan skrev:
Låter verkligen konstigt att man pratar dålig engelska i USA. I en stor butik där 99.99% måste vara amerikaner....

Det är mindre än 50% av New Yorks befolkning som är amerikanare (har jag för mig att jag har läst).

Richards skrev:
Tyvärr är det så att ... är mycket oflexibla och ofta uppträder som zombier bakom disken.

De uppträder dock alltid korrekt till skillnad från sina mer oseriösa kusiner i små lokaler med mer lampor och neon på utsidan än kameror på insidan.

Spara på skosulorna och ca 8% på priset genom att handla på postorder när du är i Usa.

Vill ogärna tro att det skulle bero på att de är [redigerat av forumvärd] men oflexibla och zombier stämmer hyffsat bra överens med mitt intryck.

Japp, planen var att slippa sales tax och skicka det till San Francisco när jag var där och jobbade, men de hade inte sakerna hemma så det bli till att åka inom affären på vägen hem.

Självklart pratar många i USA dålig engelska precis som många i Sverige pratar dålig svenska.

Av många skäl, man är invandrare är en orsak, att man lever i en kultur avskild från den engelsktalande är en annan. (Koscher, kielbasa mm.)

Min fru bodde i NY några år och var föreståndare för ett bagelscafé, hon talade fantastisk spanska efter den tiden (hon kallades för "brujo" av en del av personalen).

Själv var jag tillsammans med en tjej i Canada ett tag (närjag bodde i Toronto) och hennes styvfar var oljemiljonär med ursprung från Rumänien (han brukade visa sin fånglägertatuering) och han pratade sämre engelska än mig. Trots detta gjorde han stora affärer.

Vad gäller nonchalansen i butikerna blir det ofta en överraskning för svenskar som tror att alla expediter i USA är tränade i falsk glättighet med inställsamma leenden.
Surprise, sura miner och ryckande på axlar är ganska vanligt, man får lära sig stilen helt enkelt och anamma tekniken med tydlig stil och att veta vad man vill.

Men servicen kan vara fantastisk med rätt person (och rätt kund).

Kom på en sak nu när jag läste miperts inlägg: jag kom ju från västkusten och där är alla så himla övertrevliga (vilket är jobbigt i längden också), så det är möjligt att jag blivit lite skadad hehe, men jag blev som sagt rätt förvånad efter att bara läst bra saker om B&H innan och sen bli bemött så.

Och jag var rätt kund, jag tänkte spendera drygt tio tusen.

För att det inte skall bli några missförstånd vill jag säga att jag var tillsammans med flera tjejer i Toronto.

;-)

NY-stilen kan vara ganska kärv, jag minns min första frukost "på stan".

NEXT! ...jag hann inte röra munnen så tog de kunden efter mig...

Men jag samlade mod, klev fram och pekade med fänrikhanden och sade att jag vill ha te, bacon ägg och toast.

De skrattade högt och sade "Aha, a special."

Special är standard förutom att de flesta tar kaffe.

Tar man för sig och bara säger vad man känner och vill är världen öppen.

Var på BH:s affär i NY i april. Fick två helt olika intryck, beroende på vilken del av butiken man var i.

På avdelningen för studioprylar (blixtar mm) var de hur trevliga som helst. Jag hade lite frågor om softboxar och fick bra svar på allt.

På avdelningen för kameror och objektiv var det en helt annan femma. Där fick man först köa för att få hjälp. Men ok det kan jag förstå, med tanke på hur mycket folk där var.
Men när man sen kom fram till disken (som BARA har till uppgift att visa utrustningen) då skulle allt gå supersnabbt, personalen stressade en och hade man följdfrågor fick man bara korta svar.

Flera gånger fick jag frågan: "So you want to buy this?". Att man faktiskt vill känna på objektivet och jämföra det med alternativen fanns det noll förståelse för.

Sen är det ju i närmaste ett industriellt system de har för att ta betalt och ge en prylarna.

BH är värt ett besök, men om (när) jag åker till NY igen kommer jag nog inte handla där. Det finns faktiskt alternativ, Calumet på 19th Street är mindre, men mycket trevligare. Lite som YFO, ungefär... :)

En stilla undran bara... Är det en butik vi pratar om eller? Någon som har en länk till hemsidan isf?

AndersGbg skrev:
Var på BH:s affär i NY i april. Fick två helt olika intryck, beroende på vilken del av butiken man var i.

På avdelningen för studioprylar (blixtar mm) var de hur trevliga som helst. Jag hade lite frågor om softboxar och fick bra svar på allt.

På avdelningen för kameror och objektiv var det en helt annan femma. Där fick man först köa för att få hjälp. Men ok det kan jag förstå, med tanke på hur mycket folk där var.
Men när man sen kom fram till disken (som BARA har till uppgift att visa utrustningen) då skulle allt gå supersnabbt, personalen stressade en och hade man följdfrågor fick man bara korta svar.

Flera gånger fick jag frågan: "So you want to buy this?". Att man faktiskt vill känna på objektivet och jämföra det med alternativen fanns det noll förståelse för.

Sen är det ju i närmaste ett industriellt system de har för att ta betalt och ge en prylarna.

BH är värt ett besök, men om (när) jag åker till NY igen kommer jag nog inte handla där. Det finns faktiskt alternativ, Calumet på 19th Street är mindre, men mycket trevligare. Lite som YFO, ungefär... :)

För att förtydliga så var det alltså på kamera-avdelningen (rakt fram, sen till höger) som jag var på.

En annan affär som jag handlat av över internet är 42nd street photo, och som jag råkade springa förbi i NY också. Hade ingen aning att den skulle ligga i NY, tänkte inte så mkt på namnet... :)

Gick inom och de var trevliga. De sålde dock inte Tamron (som jag var ute efter just då) så jag vet inte hur trevliga de egentligen var. Kan vara värt att kolla in dock. De sa att de hade Sigma 18-50 dock :)

Tackar, tackar!

Ska kolla runt lite på sidorna!

Det verkar ju som att de flesta ändå är rätt nöjda med internet-köpen...

Jag har vart i affären vid två tillfällen med resultatet en bra och en dålig säljare så de 50% det hänvisades till tidigare stämmer bra för mig.

Jag har dock handlat via nätet vid ett flertal tillfällen och är mycket nöjd med servicen där.

En regel är dock att alltid skicka kopia på kortet om man vill ha snabb leverns.

/Jesper

Var själv där i början av maj.

Fick bra service trots att jag enbart köpte ett filter.
En säljare dök upp nästan direkt, fanns gott om dom. Jag förklarade vad jag hade för kamera, objektiv och filtergänga. Han var extra nogrann och kollade upp det på sin data så allt stämde.

Så dit går jag igen när jag besöker NY

När jag beställde via nätet var det perfekt. La ordern kl 16 måndag eftermiddag, skickade ett foto på kortet vid 18-19 snåret. UPS knackade på dörren på onsdagen kl 18. Sen kom de iofs inte in, jag var inte hemma då, så jag fick beställa omleverans till jobbet morgonen efter. Fungerade perfekt. 50 timmar från dörr till dörr är imponerande. Sparade 30% på priset efter tull+moms+frakt också.

Vågar man avslöja sig?? Jag var där hösten 2004 och håller delvis med Anders M. Lite torrt bemötande av en amerikan där. Skulle köpa 20D och det fanns inget inne. Han sade dock att om jag "hänger på låset" nästkommande morgon kanske det ordnar sig. Det gjorde det.
Köpte även fel kamera-väska och fick bytt ut denna. Sedan kom jag ihåg på hotellet att jag lagt ett filter i ett sidofack på den ochså och det fick jag tillbaka efter en procedur nere på lagret som var .nästan lika stort som ..Ullev!!
Tyckte det var ett äventyr i sig själv att vandra omkring inne på B&H...en jämnförelse vore ett barn på Liseberg eller gröna lund. Mja du Anders....vad skall man säga? Får trots allt vara mycket nöjd fast den "torra" amerikanen.
MVH Thomas

Sådär ja!

Nu har jag fått svar på min reklamation.

De vill ha min kortverifikation....igen

Trots att de fick den mail 30/05/2006
Trots att de belastade kontot 30/05/2006

Det har talats lite om att det skulle öka säkerheten att sända över en bild på kortets bägge sidor.

Om detta tycker min bank definitivt INTE.
Ju mindre som `skvätts´ omkring desto bättre.

Jag har ett speciellt internetkort som inte kan användas pga detta krav.

Damocles skrev:
När jag beställde via nätet var det perfekt. La ordern kl 16 måndag eftermiddag, skickade ett foto på kortet vid 18-19 snåret. UPS knackade på dörren på onsdagen kl 18. Sen kom de iofs inte in, jag var inte hemma då, så jag fick beställa omleverans till jobbet morgonen efter. Fungerade perfekt. 50 timmar från dörr till dörr är imponerande. Sparade 30% på priset efter tull+moms+frakt också.

Fick du betala momsen och tullen direkt till UPS-mannen eller kommer den räkningen från myndigheterna på posten.

Sabud skrev:
Fick du betala momsen och tullen direkt till UPS-mannen eller kommer den räkningen från myndigheterna på posten.
Min erfarenhet är att om det är en mindre summa (kommer inte ihåg gränsen nu) så kommer det en faktura i efterhand, om det är en större summa så vill dom ha betalt vid leverans.

Sabud skrev:
- - -
Trots att de fick den mail 30/05/2006
Trots att de belastade kontot 30/05/2006
- - -
Är du säker på att de belastade kontot och inte bara gjorde en reservation? Det är annars det vanligaste sättet som många internethandlare gör.

Sabud skrev:
Jag fick betala tull+moms kontant till UPS vid dörren, jämnta pengar. Dessutom fick jag en liten bonus, en faktura på samma belopp ett par veckor senare. Ringde UPS sverige och de var väldigt hjälpsamma. UPS tyskland hade visst hand om fakturan som kommet, men de skulle fixa det åt mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar