Annons

Börjar tröttna på Fotosidan...

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet inte hur det ska lösas Terje..folk kommer alltid ha massa åsikter om "kändisar" och vad de gör men visst är det trist när kommentarer under bilder handlar om helt andra saker än bilden.
 
nu är detta ingen pik mot dig terje, jag bara noterar att det är helt okej att du länkar till en kommentar du har fått, medans det inte är okej att nån annan gör det. jag minns iaf att sist nån gjorde det så togs det omedelbart bort och man hänvisade till att man istället skulle rapportera den kommentaren direkt till redaktionen.


jag är inte upprörd eller så, men det kanske är dumt om redaktionen särbehandlar. om jag nu inte missuppfattat nåt. menar bara att det lär ju inte bli mindre irritaion. nu kanske det inte alls är där som själva roten till "problemet" ligger, man hittar väl "särbehandlingar" var som helst om man har livlig fantasi.

men som sagt, tycker nog att reglerna ska gälla alla om regler ska finnas. eller?
 
Dags för redaktionen att säga ngt:

* i princip så tycker vi att det är fel att länka till bilder, profiler och kommentarer, eftersom det kan bli så att medlemmen inte är medveten om detta och blir uthängd. Det tycker jag är en human inställning och grunden till den regeln. Men å andra sidan så borde man ju stå för allt man skriver och gör här, eftersom allt är publikt, så då borde det ju inte göra ngt. Svårt och vi är kluvna!

* Jag har på sistone sagt att det inte är en demokrati bara för att vara övertydlig, i långa diskussioner, där vi krävs på exakta svar i våra beslut. Och ibland blir det lite för mycket åsikter om vad vi beslutar och då måste vi poängtera det faktum att alla inte kan vara med och bestämma. Däremot anser jag mig vara ytterst lyhörd för tendenser och åsikter. Vad jag också lärt mig är att det kan vara bra att avvakta lite med begäran om förändringar, eftersom det kan vara bra att fundera ett varv till.

* Vad gällande reglerna så vet jag inte om vi skapat några nya på sistone? Har vi det? Jag kommer inte på ngn? Däremot förtydligat vårat synsätt.

* Jag tror nog att vi tillsammans har en ganska skön gemenskap egentligen. Allt går i vågor också. Likaså ser jag inget konstigt med att folk kan tröttna och kanske gå ngn annanstans. Själv har jag ingen sajt som jag under flera år dagligen återkommer till (förutom dn.se). Däremot i perioder väldigt intensivt på vissa.

* Redaktionen känner helt klart att vi lovat mer än vi levererat det senaste halvåret. Tiden rinner snabbt iväg och det känns stressande. Nu håller vi iallafall på med att boka in en långhelg då vi skall försöka adressera en del av de saker som vi pratat och fått input om. Bildkritiken är en av de viktigaste sakerna, men även experter, kalender mm. Så inom 3-4 v bör det ha hänt saker.
 
Javisst, jag jobbar mycket med en finsk kille, han tycker att vi svenskar alltid skall "fundera och diskutera" (med finsk brytning) istället för att ta beslut.
 
Terje!

Jag ber än en gång om ursäkt för att du tog det så personligt, jag klagar inte på dig, jag attackerar inte dig, att det uppfattades på det viset var inte min mening.
 
Det låter ju bra att det är saker i görningen :) Då får du veckans Närigspinne av mej David för utlovad förändring av fotosidan;) Tärpinnen går de som tror att man bara kan få en massa kommentarer utan att ge någon själv...

Flaggan i topp och full fart frammåt.

På med teflonfiltret Terje ;)


ps Du passar bättre is S/V än grått, ny skärm och grafikkort på julklappslistan ;)

/Kristian på hala höstlöv
 
Allmänt tror jag antalet kommentarer per bild sjunkit på sista tiden. Terje har hitills idag fått 27 kommentarer.

/Janne
som undrar hur mycket Terje fick förr ;)
 
Här hittade jag en riktigt trevlig prick...


Egen beskrivning:
Rövlickare och Svenssons som tycker man skall beskära ditten och datten utan baktanke, FS i ett nötskal.

TILL ALLA SOM HAR MAGE ATT ROTA IGENOM MIN SIDA
UTAN ATT SKRIVA NÅGOT I GÄSTBOKEN, BRINN I HELVETET!


Det är denna negativa energi som gör det så förbenat trist. Jag vet att det kommer komma hämdkommentarer men det ger jag faan i !!! Höststädning på fotosidan TACK !!!

/Kristian som inte gömmer mej fegt bakom ett påhittat alias
 
Kristian, du behöver inte hålla på sådär. Det ger bara ett oseriöst intryck av dig! Den medlemmen är redan kontaktad av just anledningen att den är anonym! Har dock inte fått ngt svar ännu!

Vi kommer framöver att bli hårdare på riktiga namn, eftersom vi tror att riktiga namn ger mer seriositet!
 
elmfeldt skrev:
Kristian, du behöver inte hålla på sådär. Det ger bara ett oseriöst intryck av dig! Den medlemmen är redan kontaktad av just anledningen att den är anonym! Har dock inte fått ngt svar ännu!

Vi kommer framöver att bli hårdare på riktiga namn, eftersom vi tror att riktiga namn ger mer seriositet!

Där håller jag inte med dej utan jag vill bara visa på varför ex Terje mfl surar till ordentligt. Den inställningen som denna medlem har är ju långt ifrån konstruktiv och jag tycker att det behöver tas fram och visas upp!

Oseriöst eller inte , jag tycker att en höstrensning av negativa källor är på sin plats och det tycker jag bara ger ett seriöst intryck av fotosidan !!!

Förstår inte vad som är oseriöst i att ta upp problem.

/Kristian som är seriös och hoppas att jag uppfattas så även fortsättningsvis
 
Kristian h skrev:
Där håller jag inte med dej utan jag vill bara visa på varför ex Terje mfl surar till ordentligt. Den inställningen som denna medlem har är ju långt ifrån konstruktiv och jag tycker att det behöver tas fram och visas upp!

Oseriöst eller inte , jag tycker att en höstrensning av negativa källor är på sin plats och det tycker jag bara ger ett seriöst intryck av fotosidan !!!

Förstår inte vad som är oseriöst i att ta upp problem.

/Kristian som är seriös och hoppas att jag uppfattas så även fortsättningsvis

Varför hade det inte räckt att skicka ett mail till David där du tar upp sånt där!?
Jag som medlem tycker inte det är spec. intressant att läsa! Jag är glad om jag slipper..
 
Se din sida som en räddning Kristian!:) Kanske räddar du någon från att bli knivskuren eller nerslagen? Den här sortens figurer lever nämligen med ett inneboende hat och kan dom få utlopp för detta hat genom att skriva en massa skit så får vi väl bjuda på det:))
 
Jag har full koll på vilka Terje tyckte bette sig felaktigt. Det är totalt 4 st av över 20.000. Jag håller koll på dessa.
 
Sitter har och begrundar....

..era inlagg. Pa satt och vis kanner jag igen mig nar ni pratar om att klimatet har hardnat och andra sidan sa har jag hort det nu i tva ars tid. Fotosidan har vaxt fran en liten skara glada till en valdigt stor skara. Ju fler vi blir ju mer ar risken att manniskan tappar det dar vi kallar sans och vagar testa granser mera. Typiska exempel ar smastad och storstad. Ju fler vi ar ju mindre marks man och da kan man slappa lite pa etiken.

Jag tror inte man kan bota det helt utan att det ska ga mot en klubb dar man invigs och kan bli avstangd.

En annan sak ar IRONI som jag sjalv alskar och utnytjar, som inte egentligen bor hora hemma i ett skrivet medium, men tyvarr sa tillhor jag den genrationen som ar uppvaxt med den. Tror manga ganger att den staller till en del av den trakiga stamningen. Sedan ar det latt att tuffa till sig nar man sitter bakom ett tangentbord. Men att folk blir upprorda i diskussioner ar val inget konstigt, har funnits i manga, manga artusende, problemet ar att man nu kan lasa det om och om igen.

MEN jag tycker och andra sidan att fotosidan har valdigt bra sidor, fler an dom daliga vilka egentligen i sina proportioner inte ar sa stora. En av dessa ar att dom sista aren sa har jag dels arrangerat och varit med pa manga s k a traffar dar jag har lart kanna manga fruktansvart trevliga personer over hela landet. Vi har startat en liten "klubb" som traffas minst en gang i manaden och diskuterar foto och annat kul (fast denna host har det varit valdigt daligt med traffar, jag vet.. mitt fel).

Kanske man ska som David sager, rida ut stormen och se om det blir battre, annars far kanske grundtanken goras om... som med all politik.

Skulle vara trakigt, men maste man sa maste man.
Det basta hade varit om alla forsokte skarpa till sig och forsoka fora en saklig debatt, paminna andra om dom gar over linjen och det basta tror jag att skapa natverk av fotokompisar sa kan vi ateruppvacka den gamla slogan "ror inte min kompis" :)

Att det sedan som det i Terjes fall vacks tankar kring "followers" ar inget nytt fenomen iheller och tyvarr ar det ju sa att manga kan ju kopa vad som helst om det star en kandis bakom det. Undrar hur manga som kan alskar Ansel Adams for hans bilder eller for att alla sager att han ar sa j-kla bra. Jag tror inte att det var kritik mot Terje's bilder utan mot dom som hurrar sa fort han tar en bild. Men det ar min observation, jag tycker att man ska fa ha denna debatt ocksa, det ar det enda sattet att komma till insikt. Men det svara med foto ar ju att det finns sa manga sidor, ett pressfoto behover ju inte folja samma "regler" som vid natur- eller portrattfoto. Ej heller sa funkar det att bedoma fine art mot naket. Och som person behover man inte gilla alla genrer och det ar ocksa ganska naturligt. Men att korsbefrukta eller experimentera inom dom olika genren ar ganska viktigt anser jag.

Nej fram med friheten att saga vad man vill, men innan ni skriver ner det forsok tanka er in i en situation om du skulle sta framfor personen att saga det rakt till honom/henne. Det ska jag forsoka fran och med nu :)

Ma gott och lev val alla vanner!.
 
Bravo Patrik! Det är i den andan allt bör hållas!
Vi är som sagt var 20.000 medlemmar och många av oss har råkat ut för trista kommentarer. Rena påhopp! Men mycket av den kritik vi fått har väl varit saklig och förhoppningsvis har vi försökt ta till oss kritiken och lära oss av den. Så skall det ju vara. Jag har lärt massor av det negativa som skrivits om mina första fotoförsök. Andra kanske skulle ha upplevt detta som sårande. För mig har det varit positivt. Jag tror att jag blivit duktigare tack vare den negativa kritik jag fick från början. Jag försöker att göra bättre ifrån mig till nästa gång. Detta tycker jag är det allra bästa med fs. Man får tips om hur en bild man lagt ut kunde ha blivit bättre. Jag ser den s.k. negativa kritiken som nyttig under förutsättning att den är saklig. Och så älskar jag ironi!!:)) Tar inte mig själv på något större allvar. Och allt blir ju så enormt mycket trevligare om man kan skratta åt sig själv ibland:) Utan ironi och skratt blir livet allt väldigt trist:)
 
Forslund skrev:
Varför hade det inte räckt att skicka ett mail till David där du tar upp sånt där!?
Jag som medlem tycker inte det är spec. intressant att läsa! Jag är glad om jag slipper..

Då behöver du ju inte läsa det här forumet !!! Jag ser inget fel i att ventilera bland de negativa sidorna... Vi kanske tillochmed kan lära oss något av det !?

Men som vanligt är det ganska tydligt att har man något att säga så skall det vändas till ens nackdel hela tiden !! Jag börjar bli jävligt lack på det. Nu är det ju inte bara 4 av 20000 och Terje jag menade... Förvånas hur viktigt det är att hålla dessa 20000 om ryggen hela tiden !!!

Men det är tydligt att tala är silver och eftersom jag är guldmedlem så är det ju uppenbart vilket spår man skall välja för att slippa bli betraktad som oseriös.eller .

REGLER verkar vara det viktigaste här just nu.

[IRONI]Vi kan väl gömma de negativa sakerna under mattan så syns de ju inte. Om man tar fram det till ytan så blir det ju bara verkligt och jobbigt och det vill vi ju inte vi Svenskar...[/IRONI]

/Kristian sopar under mattan
 
[IRONI] Christian (med Ch) tar också fram kvasten och hjälper till så gott han kan. sop sop...[/IRONI]

Kristian, jag tycker att det är bra att tala öppet även om sånt som är lite svårare och kanske inte helt igenom positivt. Man kommer ju inte framåt annars... I en *community* hjälps man ju åt, liksom. Man har lite olika utgångspunkter och så får man prata tills man kommer fram till något bra.

Det _är_ ju tryggt att sitta tyst och jämra sig för sig själv och sura, istället för att försöka göra något åt det. Såklart. Så mycket enklare. :)

Men jag vet inte. Vi får vänta och se vad grabbarna bojs kommer fram till. Det är ju deras saijt.

-Christian
 
för lätt på nätet

att inkomma med spontana kommentarer på bilder.Jag tror att många bara tror sej vara experter med jätte erfarenhet och går gärna loss över en eller flera s.k etablerade kunniga fotografer.Vi är nu uppåt 20.000 medlemmar,många med häftig kamera, uruselt bildsinne och uselt språkbruk och med jantelagen i förgrunden.Det är bara så- MEN Vi behöver dej Terje både som mentor och nyckelman i Fotosidan,så håll ut..och ignorera påhoppen..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.