Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Börja ta mina första porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

Juicy

Aktiv medlem
Hej !
Har börjar testa mig i porträtt fotograferingen och undrar nu om nån kan tipsa mig om nån bra objektiv till det.
Nåt speciellt jag måste tänka på när det gäller objektivköp?

kör med en 20d i dagsläget och vill gärna veta va som kan vara bra att satsa på när jag ska köpa objektiv till den typ av fotografi.

/J

50/1,8 skall vara rätt trevlig vid porträttfotografering har jag hört och även sett bildexempel på.

Vill du lägga till lite slantar kan jag rekommendera EF 85/1.8 USM. Har själv haft ett sådant, helt fantastisk skärpa. Snabb säker fokus. Ett riktigt kvalitetsobjektiv. Enda lilla nackdelen är närgränsen, 85 cm. Men jag kunde leva med det... Kostar nytt ca 4000, men dyker då och då upp beggade.

Tack

Tack för alla snabba trevliga svar..
tror nog jag provar o börjar med 50/1.8
Snart får ni se hur det blev. :)
Tack :)

Tja, EF 50/1.4 sägs ju vara bäst av dem. Och dyrast. 1.8 kostar väl 1100-1200 kr, 1.4 mellan 3500 och 4000...

Helt sant Joel. Ett av dessa borde vara standard i de flestas väskor vilket det brukar vara...

Om jag hade valt en av dessa 2 nu hade jag nog tagit 50/1.4 pga att man någotsånär kan fokusera manuellt med det... något som är så jäkla svårt med den billigare...

Jag håller med tidigare "talare" tar oftast porträtt med mitt 50mm F/1,4 och någon sa mig att idialet för porträtt är 70mm, så en 50mm på en digital gör susen!

Enligt mig är inte utrustningen det viktigaste vid fotografering, utan det är den konstnärliga skaparförmågan. Gäller vid fototillfället, men i lika hög grad vid efterarbetet.

Med den enklaste lilla kamera går det att skapa fina bilder om man har "ögat" med sig.

Lycka till! Synd att du Gary inte lagt ut några av dina tidigare bilder!

//Ritva

Varför det är så bra att fotografera porträtt med just 50mm är dels att den är så ljus stark och sedan är det inga konkava eller konväxa linser i den, dom är alltså helt plana. Det gör att motivets linjer inte förvrängs på samma sätt som på kanske en lite mer vidvinkel.

WB_fotograf skrev:
... och sedan är det inga konkava eller konväxa linser i den, dom är alltså helt plana.

Nja, det kan väl ändå inte stämma. En lins är väl antingen konkav eller konväx. Det är ju det som skiljer en lins från vanligt plant fönsterglas.

50mm för småbild förvränger dock inte perspektivet så mycket. Bilden uppfattas väldigt normal utan tydlig vidvinkel- eller tele-effekt. Detta gäller dock enbart för analoga kameror. På de vanliga digitala systemkamerorna blir 50mm-objektiven teleobjektiv, med ett perspektiv som skiljer sig relativt tydligt från ett normalobjektiv.

kolla mina bilder om du vill ha exempel på 50/1.4
Jag stormtrivs med den.

Eftersom jag inte har extern blixt än så är jag glad att jag valt 1.4.

Lycka till

Det viktigaste är ljusstyrkan så att du kan välja att utnyttja befintligt ljus, och göra bakgrunden helt suddig genom kort skärpedjup, när det passar bäst.

Skulle jag mest ta huvudporträtt skulle jag välja en 85mm f/1,8. Lagom arbetsavstånd. Generellt är väl 50-60mm rätt bra.

50mm f/1,8 kostar ju knappt nånting och är riktigt bra. Jag la precis upp mina första stapplande porträttförsök med den gluggen om du vill se. En del säger att 50mm f/1,4 är bättre. Sannolikt blir oskärpan något snyggare och full time manual focus är ju inte dumt för att få skärpan precis på ögat.

Lycka till!
/Pontus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar