Annons

Börja som Frilansfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)
HEj

Jag håller just nu på att dra igång ett enskild företag för att börja jobba som frilansfotograf och letar därför också efter bra information och guider för hur man går till väga på smidigaste sättet utan att missa något.

Jag kommer jobba hemifrån nu i början och har utrustning osv vilket hjälper endel rent ekonomiskt men det är ju ändå en del saker man måste ta reda på.

Hittade sidan nutek.se som har en guide man kan följa men tänkte kolla med er vilka tips ni har?

Hur gick ni till väga och finns det några guider för frilansare?

// Mattias
 
Hej!

la ut en liknande tråd här för ett par månader sedan men responsen är kass som fanders, förmodligen oga konkurrens eller nåt... jaja!

Jag drog igång mitt i dcecember och det är skitkul! Hoppas det går lika bra för dig!

Här kommer lite tips:

* Anmäl dig till Nyföretagarträff/ dag, de anordnas av NUTEK som är statlig myndighet för att främja företagande. Då kommer Skatteverket, Bolagsverket, Nutek och en del andra hjälpande aktörer.

* Anmäl dig även till Skatteverkets infoträffar om moms osv. Brukar vara en kväll under veckan då de även bjussar på macka o dricka. najs. :)

* Kolla med ditt fackförbund om starta eget bidrag. Tyvärr suger Arbetsförmedligen på att hjälpa till medans facken kan ha bra information och kunna hjälpa till med presskort osv. AF har massvis av käppar som de jättegärna kör rakt in i hjulen för dig så ofta de kan och det är SÅ SKÖNT att slippa bry sig om dem! Jag sket i dom men hade ju full sysselsättning från start så det kändes inte så akut.

* Ring upp nån revisor eller redovisningsbyrå och stäm träff så de kan berätta lite mer om skatt, bokföring osv. Kolla sen vad de ska ha för att sköta det där åt dig. I mitt fall kommer jag i alla fall ha dem att göra det för det är tillräckligt med jobb som det är. :)

Hoppas du hade lite hjälp av detta!
 
HEj

Jag håller just nu på att dra igång ett enskild företag för att börja jobba som frilansfotograf och letar därför också efter bra information och guider för hur man går till väga på smidigaste sättet utan att missa något.

Jag kommer jobba hemifrån nu i början och har utrustning osv vilket hjälper endel rent ekonomiskt men det är ju ändå en del saker man måste ta reda på.

Hittade sidan nutek.se som har en guide man kan följa men tänkte kolla med er vilka tips ni har?

Hur gick ni till väga och finns det några guider för frilansare?

// Mattias

Vill du veta hur man startar ett företag eller hur man lyckas som frilansfotograf? :)

För hjälp med företaget kontaktar du näringslivskontoret i din kommun, samt tar del av den information Skatteverket ger dig.

För att lyckas som frilansfotograf bör du ha kontakter och god chans till uppdrag innan du startar din verksamhet. I annat fall kan du få problem med arbetslöshetsersättning om det skulle bli aktuellt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.