Annons

Börja sälja bilder, enskild firma eller vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

gege87

Aktiv medlem
Hej!

Har sålt ett par bilder tidigare, och nu börjat fundera i tankar kring att starta ett företag/firma eller liknande. Detta är inte tänkt att drivas i vinstsyfte, utan bara för att förenkla för eventuella kunder.

Min fråga är således:

Finns det någon billig bolagsform som är rimlig för någon som enbart läst företagsekonomi på gymnasienivå att driva själv? Finns det någon bra sida där man kan läsa mer? Har sökt lite, men är svårt att söka när man inte vet vad man ska söka på. :)

Räknar inte med att sälja några stora mängder bilder, utan som ren hobbyverksamhet. Behöver därför tips på bästa sättet att genomföra detta. Tyckte att det var bäst att fråga här först, alltid lättast att fråga någon som är i samma bransch. :)

Tack på förhand!

Om du endast har detta som extra vid sidan om. Kan du inte deklarera detta som "Hobbyverksamhet" till Skattverket?

Om det är mindre skala, då känns det onödigt att starta en egen firma för detta.

Kolla länken:
http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024378/34408.pdf
Ett mycket bra förslag, tack för det. Vill mest göra det enklare för de som eventuellt köper mina bilder, då många påtalat att det är ganska omständigt för företag att köpa bilder av privatpersoner. (?)

Sitter nöjd just nu vad gäller utrustning, men kan man eventuellt dra av sådant om man bedriver hobbyverksamhet också?

Finns det någon billig bolagsform som är rimlig för någon som enbart läst företagsekonomi på gymnasienivå att driva själv? Finns det någon bra sida där man kan läsa mer? Har sökt lite, men är svårt att söka när man inte vet vad man ska söka på. :)

Jag är ockå gymnasieekonom och startade min enskilda firma strax efter gymnasiet för 15 år sedan.

Enskild firma kostar bara lite i för bolagsregistreringen i uppstarten. Du slipper redovisa dina kostnader i självdeklarationen utan anger bara in- och utgifter samt moms. Du behöver bara redovisa i samband med deklarationen.

För uppdagsgivare är det enklare om du har egen firma och FA-skattsedel. Om du bara har firman vid sidan om ditt vanliga jobba behöver du inte ta ut lön utan kan köpa prylar för pengarna. Då är det budenkelt att sköta och du behöver inte betala in skatter eller andra avgifter.

Jag är ockå gymnasieekonom och startade min enskilda firma strax efter gymnasiet för 15 år sedan.

Enskild firma kostar bara lite i för bolagsregistreringen i uppstarten. Du slipper redovisa dina kostnader i självdeklarationen utan anger bara in- och utgifter samt moms. Du behöver bara redovisa i samband med deklarationen.

För uppdagsgivare är det enklare om du har egen firma och FA-skattsedel. Om du bara har firman vid sidan om ditt vanliga jobba behöver du inte ta ut lön utan kan köpa prylar för pengarna. Då är det budenkelt att sköta och du behöver inte betala in skatter eller andra avgifter.
Det låter ju bra. Kostnader har jag ju knappt några, kör det ju för jag tycker det är roligt. Kan man göra avdrag för utrustning och så vidare? Handlar det bara om en engångssumma för registrering med mera så kan jag inte se nån anledning till att inte köra på det.

Det låter ju bra. Kostnader har jag ju knappt några, kör det ju för jag tycker det är roligt. Kan man göra avdrag för utrustning och så vidare? Handlar det bara om en engångssumma för registrering med mera så kan jag inte se nån anledning till att inte köra på det.

Man gör inte avdrag, det är enklare än så. Man summer sina kostnader och intäker samt in- och utgående moms i deklarationen.

Det är först om det blir revision som skattemyndigheten eventuellt granskar bokföringen. En del nystartade fotografer som inte tagit ut lön och haft stor omsättning har blivit kollade, men det har inte hänt mig eftersom jag alltid haft en anställning som jag levt på.

Skatteverket har en gratiskurs i att starta eget. Gå den.

Man gör inte avdrag, det är enklare än så. Man summer sina kostnader och intäker samt in- och utgående moms i deklarationen.

Det är först om det blir revision som skattemyndigheten eventuellt granskar bokföringen. En del nystartade fotografer som inte tagit ut lön och haft stor omsättning har blivit kollade, men det har inte hänt mig eftersom jag alltid haft en anställning som jag levt på.

Skatteverket har en gratiskurs i att starta eget. Gå den.
Okej, men kostnaderna kan även innefatta utrustning? Behöver inget nu som sagt men kan ju vara bra att veta i framtiden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar