Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Börja med analogt istället?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag frilansar åt ett magazine och åt lokaltidningen och jobbar med en 20D med sigma 10-22, sigma 18-50 och Canon 50 1,8 och Canon 70-200 2,8.
Nu har jag börjat fundera på fullformat eller mellanformat till magazinefotona. Främst för att nå ett kortare skärpedjup. Jag tänkte då ett tag att köpa en 5D med 16-35 och 24-70, men det kostar ju 55.000:-
Min firma är nystartad och har inte de pengarna.
Så varför inte börja köra analogt då? Analoga kameror är ju billiga nu.
Eftersom det är en varannanmånadstidning är det ingen brådska och då kan jag kanske lika gärna skicka filmer till te.x Crimson på framkallning/Scanning?
Vad behöver jag för utrustning? Gärna Canon eftersom jag har en del objektiv, men kanske mellanformat? Jag har stora kvalitetskrav.
Dia eller neg?

Upplösningsmässigt räcker 20D:n bra, men jag skulle behöva kortare skärpedjup ibland, och större sökare vore inte heller fel.
Skulle ju kunna ta både analoga och digitala bilder på reportagen, och använda den utrustning som för tillfället vore mest lämpad.
Sprang på en fotograf i somras som fotade med en tvåögd spegelreflex.
Den sökaren var ju som en widescreen projektor!

Jag tror att 35mm kommer ger tillräkligt hög kvalité för tidningstryck, EOS 1n brukar finnas för en hygglig slant och neg. scanner finns väl på ditt jobb? (det är riktigt dyrt att lägga ut på andra)

Sen måste du väl börja räkna på förbrukning och framkallning och det blir en slant.

Hej

Begagnad mellanformats kamera kan du köpa för en spotstyver idag.

Ska du fotografera landskap/natur så kan jag rekomendera Fuji Velvia (Dia).

Enklare scanning kan du göra själv med en bra flatbedd och själv har jag en Epson 4990 men kan nog rekomendera V700 som är efterföljaren.

Innan du köper din mellan formats utrusning så kan du prova på lite med film och du kan enkelt köpa en bra Beg Analog Eos hus från 500kr och uppåt.

Det är något extra med skärpan på mellanformat....

Mvh
Fredrik

Dez skrev:
Upplösningsmässigt räcker 20D:n bra, men jag skulle behöva kortare skärpedjup ibland, och större sökare vore inte heller fel.
Skulle ju kunna ta både analoga och digitala bilder på reportagen, och använda den utrustning som för tillfället vore mest lämpad.
Sprang på en fotograf i somras som fotade med en tvåögd spegelreflex.
Den sökaren var ju som en widescreen projektor!

Jag tycker att det låter rätt omständligt för att nå små skillnader.

Skillnaderna mellan 5D och 20D är ju inte så gigantiska. Du kan ju köpa en sökarförstoringstillsats och ljusstarkare objektiv. Det skiljer 1 bländarsteg i skärpedjup.

Det krävs mellanformat för att få rejäl skillnad. En pentax 6x7 kan ge fantastiskt kort skärpedjup.

jag skulle faktiskt rekommendera att du bestämmer dig för att vara nöjd med det du har och istället lägger all kraft på att vara så kreativ du kan med det du har. Jag känner etablerade och kända fotografer som klarar sig med en 20D och färre gluggar än du har.

Men visst kan man komplettera utrustningen med en kul analog kamera som Rolleiflex. De kostar inte så mycket.

Jag håller med de flesta, men även med dig.

Det du har nu klarar du dig långt med.
Men jag jobbar precis som dig, har gott om tid på mig och eftersträvar hög kvalitet.
Jag använder därför till 75% min analoga mellanformatare Mamiya 645 , plåtar oftats dia.

Jag gör det av flera skäl, men främst för att jag gillar den höga kvaliteten,arkivbeständigheten samt det faktum att min bildbyrå gärna vill ha mellanformatsbilder pga den höga kvaliteten.

Jag scannar med en vanlig Epson flatbed och det blir superbra.

Som sagt: Det du har nu funkar, men du kan lika bra köpa dig en mellanformatare, för de är så billiga, du har superkvalitet och en helt ny värld öppnar sig !!

Niklas
Mellanformats & Prylbög

Även om du skulle köra med småbild så är 24-70/2,8 inte ljusstarkt nog. Zoomar är aldrig det om man jagar kort skärpedjup.

Prova något av följande objektiv på din nuvarande kamera:
35/1,4
85/1,2
100/2
135/2

/Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar