Annons

Börja fotografera (Köp av systemkamera)

Produkter
(logga in för att koppla)

Hock

Medlem
Har varit sugen ett tag nu på att köpa mig en systemkamera och nu när jag har några kronor över tänkte jag att jag kanske ska ta och göra det.

Var på väg att köpa en Samsung NX 5 igår när de fanns på elgiganten för 2999:- men gjorde det aldrig och nu är den avsevärt dyrare.

Jag har aldrig riktigt fotograferat förrut, mer än oseriösa bilder med mobilkamera men nu vill jag ha något rejält.

Något som även lockar mig med systemkamera är filmfunktion vilket är något jag vill ha isåfall, då de oftast är bättre i lowlight än videokameror.

Vill helst inte lägga mycket pengar, runt 4000:- kanske jag skulle kunna lägga (jag vet att det inte finns mycket till utbud med mina krav för det priset men man vet ju aldrig)

Vad har ni för tips?

Nu vill jag inte vara otrevlig eller något men det där kändes endast som reklam för din sida, ingen vettig info som jag inte redan hade figurerat ut själv där.

Det jag vill ha är tips på vad som passar mina behov mest, det kommer väl spräcka budgeten jag vill hålla mig runt men sånt får man väl räkna med.

Det jag vill ha är alltså en systemkamera med filmfunktion, den kommer agera andravinkel vid filmning nu i vinter och kommer för det mesta vara placerad på stativ men även användas till fotografering såklart och min plan är att lära mig att fotografera så bra som möjligt.

Det viktigaste är hur den presterar vid low light i filmförhållanden så jag får väl införskaffa mig ett ljusstarkt objektiv också när jag har råd.

Skulle rekommendera att du tittar på kameror från canon eller nikon, detta pga att de har ett mycket brett utbud av tillbehör, objektiv etc både nytt och begagnat. Om du ska använda den till filmning skulle jag rekommendera Canon EOS 550D, 60D är också ett mycket bra alternativ om än aningens dyr.

Vad har ni för tips?

Det finns hur mycket information som helst på nätet som du kan läsa och välja vilka egenskaper som är viktigast för dig. Det kommer att bli en kompromiss där du får avstå vissa saker för att få andra. Vad som du är beredd att kompromissa om kan bara du själv lura ut.
Det första du kommer att få kompromissa om är troligen priset om du vill ha filmfunktion.

På Cyberphotos hemsida kan du jämföra olika kameror med varandra och kolla vad den en ger jmft med en annan.

http://www.cyberphoto.se/compare.ph...00D1855noIS&num_of_articles=2&comparepage=yes

Nu vill jag inte vara otrevlig eller något men det där kändes endast som reklam för din sida, ingen vettig info som jag inte redan hade figurerat ut själv där.

OK, då vet du mer än de flesta nybörjare som postar här. "Reklam för sidan" är väl att ta i, den finns där bara av ett enda skäl: att slippa upprepa de grundläggande råd som ändå alltid ges till dem som ställer frågan du just ställde.

OK, då vet du mer än de flesta nybörjare som postar här. "Reklam för sidan" är väl att ta i, den finns där bara av ett enda skäl: att slippa upprepa de grundläggande råd som ändå alltid ges till dem som ställer frågan du just ställde.

Då ber jag om ursäkt.
Jag har läst på i några månader nu och har koll på de flesta olika modeller så vet mer än nyblrjare gör jag nog.

Jag har dock bestämt mig för en Nikon D3100 nu, klämde på den i affär igår och den låg riktigt bra i mina händer.

Kommer bli en vanlig 18-55 till att börja med, sedan har jag tänkt inskaffa en Nikkor AF-S DX 35/1,8 G också.

Hur låter det tycker ni?

Då ber jag om ursäkt.
Jag har läst på i några månader nu och har koll på de flesta olika modeller så vet mer än nyblrjare gör jag nog.

Jag har dock bestämt mig för en Nikon D3100 nu, klämde på den i affär igår och den låg riktigt bra i mina händer.

Kommer bli en vanlig 18-55 till att börja med, sedan har jag tänkt inskaffa en Nikkor AF-S DX 35/1,8 G också.

Hur låter det tycker ni?

Ursäkten uppskattas.

Jag kan bara hålla med dig i ditt val av kamera och optik. Jag tror att den kommer att bli till stor glädje. Se bara till att du har pengar tillgängliga i fortsättningen; du kommer tyvärr inte ha några som helst problem att sänka en halv förmögenhet i nya Nikon-grejor! :)

Det tråkiga med D3100....

är väl ändå att det krävs att objektivet måste ha inbyggd AF-motor.

Därmed missar man möjligheten att använda andra objektiv med Autofokus.

Nej

Nu hänger inte jag med? Vilka objektiv kan man INTE använda? Byggs inte i princip alla moderna objektiv med inbyggd AF-motor?

Nej. Tidigare hade Nikon en mekanisk drivning av objektivets AF. Det är en liten mojäng som snurrar och kopplar mellan huset och objektivet. Många av de äldre objektiven som fortfarande är i produktion har denna skruvdriftsAF och ingen egen AF-motor i objektiven. Kameran som nämndes har inte denna skruvmojäng utan bara elektiska kontakter som ska driva objektivets egen AF-motor (som inte finns på alla objektiv).

Modern?

Nu hänger inte jag med? Vilka objektiv kan man INTE använda? Byggs inte i princip alla moderna objektiv med inbyggd AF-motor?

Visst byggs det många med inbyggd AF-motor.
Däremot så finns det en hel del som inte har det vars kvalité och optik inte är passé.
Tråkigt att inte bakåtkompabiliteten bevaras i huset.

Nej. Tidigare hade Nikon en mekanisk drivning av objektivets AF. Det är en liten mojäng som snurrar och kopplar mellan huset och objektivet. Många av de äldre objektiven som fortfarande är i produktion har denna skruvdriftsAF och ingen egen AF-motor i objektiven. Kameran som nämndes har inte denna skruvmojäng utan bara elektiska kontakter som ska driva objektivets egen AF-motor (som inte finns på alla objektiv).

Aha, hade jag ingen aning om. Är ju såld på Canon...men tycker Nikon ligger före med sin D3100 som instegsmodell.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto