Annons

Börja fota analogt

Produkter
(logga in för att koppla)
Scanningarna kom upp på Crimsons sida igår, snabbt och smidigt! Ser bra ut, dock så är de flesta bilderna lite överexponerade. Frågan är om det beror på 1) Kamerans exponeringsmätare 2) Filmen (Kodak BW400CN) eller 3) Labbet (Crimson)...

Nu har jag ju en Tri-X 400 i kameran, så vi får se om resultatet blir bättre då!
 
Hur mycket kan man underexponera Tri-X 400 om man inte framkallar själv?
Kan jag fota vid ISO1600 och ändå få en användbar bild efter "vanlig" framkallning?
 
Håll Dig till 400 Asa om Du lämnar till någon annan att framkalla, möjligen800. Däremot, framkallar Du själv, kan Du laborera med pressning - 1600 - men varje avvikelse från från det som fabrikanten rekommenderar ger sämre slutresultat.
 
Håll Dig till 400 Asa om Du lämnar till någon annan att framkalla, möjligen800. Däremot, framkallar Du själv, kan Du laborera med pressning - 1600 - men varje avvikelse från från det som fabrikanten rekommenderar ger sämre slutresultat.

Ganska ofta gjorde jag precis tvärtom. Jag köpte snabb film som Fuji 1600 som jag överexponerade 2 steg (400) och framkallade i microdol.
Det tillvägagångssättet gav minst lika fint resultat som en Tri-x (normalexponerad) och bättre resultat än Tri-x pressad 2 steg.
Metoden kräver ibland efterbelysning på överexponerade områden (igensotad himmel), men till skillnad från digitalt foto så finns ju information i högdagrar kvar. Filmens akilleshäl är ju i stället underexponerade (helt genomskinliga områden på filmen).

/K
 
Någon som är intresserad utav ett klipp finns ju alltid denna.
Köpte själv en Eos 300 för just 300. I veckan fick jag tillbaks första framkallningen, och från Crimson fick man det även digitaliserat.
 

Bilagor

  • A62420_6.jpg
    A62420_6.jpg
    54.9 KB · Visningar: 356
Det nämns i tråden att vissa kameror antingen är proffskörda eller väldigt dyra. Så är det naturligtvis ibland, men det behöver inte vara så. Själv hade jag en D200 och en del AI-S objektiv, och gillar man AI-S objektiven så börjar man ju att snegla lite åt den kameran som dom är gjorda för, nämligen F3. Det dök upp en på tradera som såg väldigt fin ut, så den tänkte jag att jag skulle hålla koll på. Jag vann budgivningen på kameran och 3 objektiv, varav 2 av dom var inköpta nya bara några månader innan auktionen. Kameran hade använts till 20 rullar, och sen hade han servat den :), så den var i absolut nyskick. Så om man bara har ögonen öppna så hittar man förr eller senare bra grejer till bra pris. (jag gav 3500:- för paketet).

Senare så växte ju suget på en F6, men priset på en begagnad sådan låg lite för högt tyckte jag (10-11 tusen), så det fick bli en F100. Den skulle ju vara ungefär likadan som F6an, fick tag på en i nyskick med batteripack, har för mig att jag gav lite över 2 tusen. Tycker själv att det var ett bra köp för det är en fin kamera. Jag hann knappt inte mer än att få hem den innan det dök upp en helt ny F6 i oöppnad kartong på tradera (ni anar säkert vartåt det lutar ;-) ).... Nåväl jag ska se vart priset hamnar tänkte jag, men den blir säkert alldeles för dyr för mig. Det visade sig att intresset för denna fina kameran inte var så stort så jag köpte den för under 8 tusen. Det är mycket pengar men jag kan tala om att det är en helt annan känsla att hålla i en F6 mot en F100, så jag ångrar inte en sekund att jag grävde djupt i plånboken och köpte den kameran.

Det är trots allt nåt visst med att fotografera analogt, en del tycker att det är korkat medans andra ser tjusningen med olika sorters film som ger olika karaktär på bilden. Själv tycker jag att man blir mer noggrann när man fotar, trycker inte bara av ett skott på måfå. Plus att man får bilderna på papperskopior eller i diaramar, inte bara i en mapp på datorn.
 
Det nämns i tråden att vissa kameror antingen är proffskörda eller väldigt dyra. Så är det naturligtvis ibland, men det behöver inte vara så. Själv hade jag en D200 och en del AI-S objektiv, och gillar man AI-S objektiven så börjar man ju att snegla lite åt den kameran som dom är gjorda för, nämligen F3. Det dök upp en på tradera som såg väldigt fin ut, så den tänkte jag att jag skulle hålla koll på. Jag vann budgivningen på kameran och 3 objektiv, varav 2 av dom var inköpta nya bara några månader innan auktionen. Kameran hade använts till 20 rullar, och sen hade han servat den :), så den var i absolut nyskick. Så om man bara har ögonen öppna så hittar man förr eller senare bra grejer till bra pris. (jag gav 3500:- för paketet).

Senare så växte ju suget på en F6, men priset på en begagnad sådan låg lite för högt tyckte jag (10-11 tusen), så det fick bli en F100. Den skulle ju vara ungefär likadan som F6an, fick tag på en i nyskick med batteripack, har för mig att jag gav lite över 2 tusen. Tycker själv att det var ett bra köp för det är en fin kamera. Jag hann knappt inte mer än att få hem den innan det dök upp en helt ny F6 i oöppnad kartong på tradera (ni anar säkert vartåt det lutar ;-) ).... Nåväl jag ska se vart priset hamnar tänkte jag, men den blir säkert alldeles för dyr för mig. Det visade sig att intresset för denna fina kameran inte var så stort så jag köpte den för under 8 tusen. Det är mycket pengar men jag kan tala om att det är en helt annan känsla att hålla i en F6 mot en F100, så jag ångrar inte en sekund att jag grävde djupt i plånboken och köpte den kameran.

Det är trots allt nåt visst med att fotografera analogt, en del tycker att det är korkat medans andra ser tjusningen med olika sorters film som ger olika karaktär på bilden. Själv tycker jag att man blir mer noggrann när man fotar, trycker inte bara av ett skott på måfå. Plus att man får bilderna på papperskopior eller i diaramar, inte bara i en mapp på datorn.

Håller absolut med om tjusningen med analogt foto(!) F3:an är mäktig
 
Det nämns i tråden att vissa kameror antingen är proffskörda eller väldigt dyra. Så är det naturligtvis ibland, men det behöver inte vara så. Själv hade jag en D200 och en del AI-S objektiv, och gillar man AI-S objektiven så börjar man ju att snegla lite åt den kameran som dom är gjorda för, nämligen F3. Det dök upp en på tradera som såg väldigt fin ut, så den tänkte jag att jag skulle hålla koll på. Jag vann budgivningen på kameran och 3 objektiv, varav 2 av dom var inköpta nya bara några månader innan auktionen. Kameran hade använts till 20 rullar, och sen hade han servat den :), så den var i absolut nyskick. Så om man bara har ögonen öppna så hittar man förr eller senare bra grejer till bra pris. (jag gav 3500:- för paketet).

Senare så växte ju suget på en F6, men priset på en begagnad sådan låg lite för högt tyckte jag (10-11 tusen), så det fick bli en F100. Den skulle ju vara ungefär likadan som F6an, fick tag på en i nyskick med batteripack, har för mig att jag gav lite över 2 tusen. Tycker själv att det var ett bra köp för det är en fin kamera. Jag hann knappt inte mer än att få hem den innan det dök upp en helt ny F6 i oöppnad kartong på tradera (ni anar säkert vartåt det lutar ;-) ).... Nåväl jag ska se vart priset hamnar tänkte jag, men den blir säkert alldeles för dyr för mig. Det visade sig att intresset för denna fina kameran inte var så stort så jag köpte den för under 8 tusen. Det är mycket pengar men jag kan tala om att det är en helt annan känsla att hålla i en F6 mot en F100, så jag ångrar inte en sekund att jag grävde djupt i plånboken och köpte den kameran.

Det är trots allt nåt visst med att fotografera analogt, en del tycker att det är korkat medans andra ser tjusningen med olika sorters film som ger olika karaktär på bilden. Själv tycker jag att man blir mer noggrann när man fotar, trycker inte bara av ett skott på måfå. Plus att man får bilderna på papperskopior eller i diaramar, inte bara i en mapp på datorn.

Hehe! Det liknar ju hur jag har gjort men jag har sas gått åt andra hållet. Jag började med en F4:a och sedan blev det FM ->F2->F (Photomic FTn). Så nu kan man ju använda Pre-Ai gluggar också:)

Fast på det digitala så har det blivit D70 och en Kodak DCS760 som då är en F5 som är digitalkonverterad av Kodak. 6Mpix redan 2001, den var rätt frän på sin tid. Den har visserligen en asliten ganska kass display på baksidan men det får till följd att man fotograferar mer analogt i tänket och struntar i att chimpa.

M
 
Jopp. Men kolla www.wibergsfoto.se De har en helt ny/oanvänd F3HP för 18.500kr, samma pengar som en ny F6. Hmm...(?) Men vill man ha en helt ny F3HP så får man betala...och så "måste man" ju ha manuell optik i samma fina/liknande skick....Kan dra iväg lite pengar där. :-D

Jag har en FG-20 & ett nikon serie e 50mm/1.8(det bättre med silverfärgad ring) i ett skick(!) som närmast kan kallas "nästan fabriksnytt" Problemet är bara det att jag inte kan använda den, för att den är i just "för fint skick".

Analoga äldre nikon kameror, är som något extra delikat, just då 1990 & bakåt. Fina F-801s, såna finns i mängder, men inte superfina FG-20, F3:eek:r osv.

För ett par år sedan sålde en kille ut bl.a. tre st oanvända F3HP som han sparat sedan de lade ned sverigeagenturen. Jag tyckte tyvärr 4500 kr var lite mycket då om man skulle behålla den som "museiföremål", men det hade kanske varit en investering. Det blev en gammal sliten F3:a på tradera istället som använts flitigt sedan dess.

Jag kom över en F5:a härom veckan som verkar betydligt roligare att använda än mina gamla manuella hus. Man börjar väl bli bekväm av sig. Det ska bli intressant att se hur F5:ans omtalade exponeringsmätning fungerar.
På grund av dagens filmpriser övar man för lite. När filmen knappt kostade något hade man hyfsad känsla för exponeringen även med en helmanuell FM och dia som ju var oförlåtande (tills nu när man kan skanna in och bearbeta bilderna digitalt).

Min kvalificerade gissning är att de flesta analoga kamerorna blir värdelösa i takt med att det blir dyrare och svårare att få tag på film och labb som framkallar. En utveckling som bara kan hejdas om det analoga fotandet ökar. Vissa kameramodeller som redan har mer eller mindre kultstatus får väl en plats i vitrinskåpet om de är tillräckligt oanvända.

Själv fotar jag analogt (dia) dels för att jag inte har någon bra digitalkamera ännu utan bara gamla analoga prylar som fortfarande fungerar, dels för att ha lite fysiska bilder på familjen om alla hårddiskar av någon anledning skulle krascha. Projektorn åker dock sällan fram längre utan allt skannas.
 
Jag sålde min analoga utrustning för ett par år sedan för en back läsk, så det torde finnas en del begagnat där ute. Som någon sa, klassisk semi proffs 801s med 2,8 gluggar. På den tiden var Canon i en klass för sig på digitala banan, så det blev byte av system.

Anledningen till bytet var först och främst priset: Film, kemi, papper och allt kring det kostar pengar !
Miljöhänsyn är en annan stor faktor, både i labbet och i haven. Analogt är tyvärr väldigt giftigt !

Men jag kan förstå nostalgin, själv har jag säkert framkallat ett par tusen småbildsrullar, mellanformat och bladfilm. Det är enklare nu, men skönhetsfelen hos ett större blad film är vackert; det är inte "skönhetsfelen" i digitala miljön...
 
För ett par år sedan sålde en kille ut bl.a. tre st oanvända F3HP som han sparat sedan de lade ned sverigeagenturen. Jag tyckte tyvärr 4500 kr var lite mycket då om man skulle behålla den som "museiföremål", men det hade kanske varit en investering. Det blev en gammal sliten F3:a på tradera istället som använts flitigt sedan dess.

Jag kom över en F5:a härom veckan som verkar betydligt roligare att använda än mina gamla manuella hus. Man börjar väl bli bekväm av sig. Det ska bli intressant att se hur F5:ans omtalade exponeringsmätning fungerar.
På grund av dagens filmpriser övar man för lite. När filmen knappt kostade något hade man hyfsad känsla för exponeringen även med en helmanuell FM och dia som ju var oförlåtande (tills nu när man kan skanna in och bearbeta bilderna digitalt).

Min kvalificerade gissning är att de flesta analoga kamerorna blir värdelösa i takt med att det blir dyrare och svårare att få tag på film och labb som framkallar. En utveckling som bara kan hejdas om det analoga fotandet ökar. Vissa kameramodeller som redan har mer eller mindre kultstatus får väl en plats i vitrinskåpet om de är tillräckligt oanvända.

Själv fotar jag analogt (dia) dels för att jag inte har någon bra digitalkamera ännu utan bara gamla analoga prylar som fortfarande fungerar, dels för att ha lite fysiska bilder på familjen om alla hårddiskar av någon anledning skulle krascha. Projektorn åker dock sällan fram längre utan allt skannas.

I lilla svedala, så lär de bli närmast värdelösa...men det finns en värld utanför sverige. Men vissa kameror får nog samlarstatus. Det som är intressant & spännande, är att yngre som bara fotat digitalt blir nyfikna på det analoga fotandet. Att det analoga är dött som volymprodukt, inget snack. Filmtillverkarna behöver inte längre lägga resurser på att ta fram nya filmer, utan kan dra ner & fortsätta tillverka de som finns, säljer, de är alldeles tillräckligt bra som de är...Det analoga fotandet kommer antagligen minska något mer, men jag tror det kommer stabilisera sig.

Personligen tycker jag fotandet, blivit mindre "givande" pga. det digitala...& jag är bara 32år, photoshop lägger på morgondimman motsvarande kl. 04:35 i verkligheten...trist.

Analogt inom det dokumentära omr. tror jag på...eller, litar jag på numer dvs. (Blev av med flera års digitalfoto, värdefulla vardagsbilder, pga. min klantighet & datorkrångel.) P.ss!!

Men tänk på det här...Vi kan fortfarande köpa en F6:a eller Eos1 för film. F6:ans exp. mätare, ska tydligen vara helt outstanding.
 
Senast ändrad:
Jag sålde min analoga utrustning för ett par år sedan för en back läsk, så det torde finnas en del begagnat där ute. Som någon sa, klassisk semi proffs 801s med 2,8 gluggar. På den tiden var Canon i en klass för sig på digitala banan, så det blev byte av system.

Anledningen till bytet var först och främst priset: Film, kemi, papper och allt kring det kostar pengar !
Miljöhänsyn är en annan stor faktor, både i labbet och i haven. Analogt är tyvärr väldigt giftigt !

Men jag kan förstå nostalgin, själv har jag säkert framkallat ett par tusen småbildsrullar, mellanformat och bladfilm. Det är enklare nu, men skönhetsfelen hos ett större blad film är vackert; det är inte "skönhetsfelen" i digitala miljön...

När det gäller miljöhänsynen, tycker jag man ska tänka på att kamerorna /objektiven/grejerna numer tillverkas i land som Kina osv, & de tänker endast tillväxt, konsumtion, & skiter fan blankt i alla miljöhänsynstaganden, mänskliga rättigheter osv.....spolas nog tonvis med skit från tillverkningen av våra prylar rakt ut i närmaste hav..."Made in China" "Made in China" "Made in China" på typ allt(!!)
 
Senast ändrad:
Anledningen till bytet var först och främst priset: Film, kemi, papper och allt kring det kostar pengar !
Miljöhänsyn är en annan stor faktor, både i labbet och i haven. Analogt är tyvärr väldigt giftigt !
Mest fördelaktigt pris för digitalt / analogt hänger på hur stor mängd man fotar och vilken utrustning man vill ha.

Väldigt giftigt vet jag inte om jag håller med om men helt bra är det inte.
 
När det gäller miljöhänsynen, tycker jag man ska tänka på att kamerorna /objektiven/grejerna numer tillverkas i land som Kina osv, & de tänker endast tillväxt, konsumtion, & skiter fan blankt i alla miljöhänsynstaganden, mänskliga rättigheter osv.....spolas nog tonvis med skit från tillverkningen av våra prylar rakt ut i närmaste hav..."Made in China" "Made in China" "Made in China" på typ allt(!!)

Ville bara komplettera med att jag menar "Kinesiska underleverantörer"
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.