Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bättre skärpa 350d + 18-55

Produkter
(logga in för att koppla)

FiJon

Medlem
Har precis köpt en canon 350d och har hunnit fota lite med den.
Tycker inte att jag får till riktig skärpa, kan man ställa in det på något sätt eller är det jag som gör något fel?
Läste recensionen i M3 där stod det att man skulle blända ner ett par steg för att få bra skärpa vad menas med det?
 
Några tips

Först och främst vill jag bara börja med att säga att 350D är en grymt bra kamera bildmässigt så du kan vara lugn, dina bilder kommer att bli bra. Här är några grejer man kan göra för att det ska bli bättre.

1.Gå in i menyn och välj parameter eller motsvarande, gå till ställ in och ställ in parameter 1 så du ställer upp skärpan där, helst till max.

2. Objektiv brukar vara bäst kring bländare 5.6-8.0. Men detta har mest betydelse för kantskärpan och inte i lika stor grad hur skarp den blir i mitten.

3. Kitobjektivet är ett av de sämsta objektiv du kan ha till en kamera och detta är den punkt där du kan påverka mest. Sigmas EX serie är bra objektiv som är billigare än canons L objektiv. Men har du råd med L objektiv så är det de bästa du kan ha. Då kommer bilderna bli skarpa.

4. Var noga med hur du låser fokusen så du inte komponerar om när du trycka ner halva knappen för du kan fokusplanet ändras.

Lycka till!
 
Glöm alla bildinställningar i kameran och börja fota i Rawformat och gör efterarbetet själv, då får du ut bästa kvalitet från kameran.

Kitobjektivet är ju ingen höjdare och måste bländas ner till ca: 8 innan det ger hyffsade bilder, vill du ha ett bättre objektiv som levererar bättre över hela registret och ekonomin är knaper så rekomenderar jag Sigmas EX 18-50/f2.8, om pengar inte är något större hinder är Canons nya 17-55/2.8 IS ett mycket bra val.

kent.
 
Canons kitobjektiv är det som kommer att användas, pengarna finns inte just nu till ett bättre objektiv efter kameraköpet.
 
FiJon skrev:
...Läste recensionen i M3 där stod det att man skulle blända ner ett par steg för att få bra skärpa vad menas med det?

"Blända ner" innebär att man att man använder ett mindre bländarhål (dvs. större bländarvärde). Det får till konsekvens att man mest använder mitten av linserna i objektivet som i sin tur har bättre skärpa (i alla fall i denna prisklass). Man får passa sig så att man inte har för litet bländarhål ger för då får man andra negativa effekter som minskar skärpan (s.k. diffraktion).
Vanligtvis är det bländarvärde 5.6 eller 8 som är skarpast.

Det finns två nackdelar med att "blända ner". Man måste öka exponeringstiden för att få in rätt mängd ljus. Dåligt om det är ont om ljus, bra om man vill att rörelser skall synas i bilden. Den andra nackdelen är att skärpedjupet ökar. Bra om man vill att både förgrund och bakgrund skall vara skarp, mindre bra vid t.ex. porträtt då man ofta vill ha bakgrunden rejält oskarp för att framhäva modellen.

Mer finns att läsa i fotosidans fotoskola:
Allmänt: http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/
Om Rörelse och skärpedjup: http://www.fotosidan.se/cldoc/3659.htm
 
kort guide:

1. blända ner: välj "Av", ratta tills det står 8.
2. fota i RAW
3. glömt inte skärpa bilderna i ett bildbehandlingsprogram (med unsharp mask eller liknande)
 
Om jag fotar i raw måste jag konvertera bilderna i datorn då eller hur fungerar det? Annars bara som att fota med jpeg eller?
 
FiJon skrev:
Canons kitobjektiv är det som kommer att användas, pengarna finns inte just nu till ett bättre objektiv efter kameraköpet.
När du får cirka 3700 kr över är bästa valet i stället för kitobjektivet det helt nya, grymt skarpa, Tamron AF 17-50mm f2,8 SP XR Di-II LD Aspherical (IF).

Det ligger skärpemässigt i samma klass som Canon 16-35/2,8 som kostar omkring 15000.

Jag har sålt mitt 16-35 till förmån för Tamronen och en stor slant emellan att spendera på annat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.