ANNONS
Annons

Bättre analog systemkamera.

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja...jag är nog ohjälpligt besatt av Nikon :)

Tänkte föreslå namnbyte på tråden till "Bättre analog NIKON systemkamera", men så noterade jag att den ju faktisk ligger i Nikon forumet. Ber om ursäkt för Canon tipset.

Pappa hade en F2 Photomic på sjuttio- och åttiotalet. En helt fantastisk maskin. Man blir kär. Någon annan Nikon har jag inte provat.

Petter...

Jag har läst alla tips , men har nu beslutat mig för att köra min gamla hederliga FM. Den tar grymt bra bilder (har kollat mina gamla alster) och är enl mig fullt godkänd som analogus kamerus. ;-)

Dessutom blir det billigast ;-)

Jag har läst alla tips , men har nu beslutat mig för att köra min gamla hederliga FM. Den tar grymt bra bilder (har kollat mina gamla alster) och är enl mig fullt godkänd som analogus kamerus. ;-)

Dessutom blir det billigast ;-)

Inget dåligt val men kolla som sagt upp alla detaljer av skumplast om de inte är bytta (ljustätningar och spegeldämpare). Det finns praktiska kit med utförliga instruktioner på e-bay om man inte hittar material på egen hand.

Inget dåligt val men kolla som sagt upp alla detaljer av skumplast om de inte är bytta (ljustätningar och spegeldämpare). Det finns praktiska kit med utförliga instruktioner på e-bay om man inte hittar material på egen hand.

Tack för tipset!
Kameror är ju som gamla mekaniska klockor...de måste servas ibland.

Med vänlig hälsning Kent

Om du kan tänka dig att leva utan den icke-batteriberoende slutaren hos FM så kan FE (gärna FE2) vara en uppgradering. Den har samma känsla som FM eftersom huset är nästintill identiskt, men har en mycket bättre ljusmätare. Medan FM endast har + / - i sökaren så visar FE hela slutartidsskalan, med en nål pekandes på inställd slutartid, och en andra nål pekandes på mätarens föreslagna tid. Med FE2 får du dessutom ner till 1/4000s. Men då får du vara beredd på att byta batteri ungefär vartannat år. Mitt batteri tog slut precis så att spegeln fastnade i uppfällt läge haha, men var bara att byta så funkade det som nytt igen. :)

"Bättre" än FM? Tja, då är det väl möjligen FM2/3 då... Eller FE/2 då, enligt inlägget ovan.

Men det är väl bara att serva din FM och sedan köra på? Jag föredrar faktiskt FE, då den ger snabbare hantering iom tidsautomatiken. Ljusmät, lås, fokusera, komponera om och ta bilden. Kameran sköter resten, dessutom fungerar tidsautomatiken och ljusmätningen skitbra när man lärt sig centrumvägningen. (Varför slutade de med den egentligen?)

Dessutom fungerar FE på 1/90 sek helt utan batteri, så du blir inte strandsatt om du inte har ett extra knappcellsbatteri fastsatt med tejp någonstans.

Vill man tex skjuta blixtbilder kan jag rekommendera F-801 som billig avancerad analog kamera.

Jag brukar mest vurma för Nikon men igår tog jag ner från hyllan en Canon F1 old. Jättefin sökare fast man använder glasögon, snittbild som funkar perfekt och otroligt gediget byggd!. Bländarautomatiken kanske jag inte gillar men det är otroligt enkelt att köra manuellt istället. Toppenkamera som jag absolut rekommenderar!

Bländarautomatik får man bara med sökaren "Servo EE" på Canon F-1 (old) och den sökaren tror jag aldrig jag har sett till salu i någon svensk annons. Ovanlig lär den nog vara, åtminstone.

Man får nog räkna med att exponera manuellt med en sådan kamera. TTL-ljusmätare är dock standard och fungerar med alla de utbytbara sökarna (utom en i vilken man inte kan se mätvärdena fastän mätaren mäter).

Tack för rättningen, minnet sviktar lite grann! Blev missledd av A:et på bländarringen :( Dock fortfarande en kanonkamera! Däremot har jag också en F1 new med AE Motor Drive FN i ett fantastiskt skick och då med bl a bländarautomatik :)

Jag är ute efter en analog systemkamera värd namnet till ett vettigt pris.
Vad skall man titta efter?
Jag har ju en Nikon FM som var pressfotografernas favorit när det begav sig , men vad skall jag titta efter nu? Jag tänkte börja trassla lite med analogt sv för att sedan scanna.

Det som gäller är Nikon med tanke på alla gluggar jag har.

Med vänlig hälsning Kent
Varför inte fortsätta med din FM, eller skaffa dig en F2:à och satsa på analogt fullt ut,alltså även batterilöst. Då först är du tillbaka i fotografins rötter och kan koncentrera dig på konsten o inte tekniken.
/Stefan

Varför inte fortsätta med din FM, eller skaffa dig en F2:à och satsa på analogt fullt ut,alltså även batterilöst. Då först är du tillbaka i fotografins rötter och kan koncentrera dig på konsten o inte tekniken.
/Stefan

Jag har funderat i de banorna faktiskt , dvs bara köra analogt ett tag. Problemet är bara att jag har inte hittat den optimala tekniken att scanna negativen ännu. Mörkrum är inte aktuellt just nu , endast framkallning av film , vilket är förhållandevis enkelt.

Jag tror att det var den här "scannern" från Kjell & Co som visade sig ge riktigt bra resultat i en tråd här på Fotosidan. Sök efter "Plexgear" och/eller kjell.com bland forumtrådarna.

Annars borde det väl finnas firmor som framkallar negativfilm och scannar in bilderna. Jag är rätt säker på att Crimson gjorde sånt förr, men vet inte hur läget är nu. Att låta en firma framkalla och scanna är väl det bekvämaste sättet, och med rätt val av firma antagligen det bästa och billigaste.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar