Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa typen av focusskärm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har provat (i min k10'a) en stor snedställd med en ring av microprismor runt. Tyvärr gav den lite bakfokus (det var en skärm från en Yashica jag slipade till så kanske var den för tunn eller något) men bortsett från det så var min upptäckt att fokusassisten var mycket känsligare än jag först trodde.

Den lilla rörelse som behövdes för att tända och släcka fokuslampan var inte synbar i prismorna. Så jag drog slutsatsen att prismorna för min del störde mer än de gjorde nytta, trots att jag oftast använder manuella objektiv.

Gimbal skrev:
Jag har provat (i min k10'a) en stor snedställd med en ring av microprismor runt. Tyvärr gav den lite bakfokus (det var en skärm från en Yashica jag slipade till så kanske var den för tunn eller något.

Någon som provat att modifiera mattskivor från äldre hus såsom LX, MX, Z1 mm?

//Tobbe P

Gimbal skrev:
Jag har provat (i min k10'a) en stor snedställd med en ring av microprismor runt. Tyvärr gav den lite bakfokus (det var en skärm från en Yashica jag slipade till så kanske var den för tunn eller något) men bortsett från det så var min upptäckt att fokusassisten var mycket känsligare än jag först trodde.

Den lilla rörelse som behövdes för att tända och släcka fokuslampan var inte synbar i prismorna. Så jag drog slutsatsen att prismorna för min del störde mer än de gjorde nytta, trots att jag oftast använder manuella objektiv.

Det var intressant observation. Finns det kanske olika känsliga prismor också?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar