Annons

Bästa system för 25000:-

Produkter
(logga in för att koppla)

Kurre68

Ny medlem
Hej vill köpa mig en Digital system kamera nu.
Jag vill ha följande till den.

Ett bra Macro objektiv att fota blommor fjärilar och dyligt med.

Ett standar objektiv med bländare typ 2,8 till landskap.porträtt och allt annat.

Ett telezoom objektiv att använda i bland

Ska fota landskaps foto mest men kameran bör klara att tex fota i en kyrka där ljusförhållandena kanske inte är dom bästa.

Max 25000:-

Vad rekomenderar ni ?
 
Canon 40D
Tamron 90/2.8 makro
Tamron eller Sigma 17-50 2.8
Canon 70-300 IS

Vet inte exakt vad prylarna kostar men jag tror du landar strax över budgeten.
 
Om du byter ut Canonprylarna i Anders förslag mot en Sony A700 och en Sony 75 - 300mm får du även Tamronobjektiven stabiliserade till ungefär samma pris för allt.
 
Det skulle bli lag på att endast en fattning får finnas då skulle det nog bli mindre märkesbögeri.
 
Robin Gyllander skrev:
Det skulle bli lag på att endast en fattning får finnas då skulle det nog bli mindre märkesbögeri.

Detta borde väl ändå vara världsårsbästa över oförståeliga inlägg. Kan inte för mitt liv se vad detta hade med trådens diskussion att göra över huvud taget. Robin! Utveckla gärna!

/Peter
 
En fattning skulle nog vara bra för oss konsumenter.
Märkesbögeri ?

Canon 70-300 objektivet var inte direkt billigt om man ser till sigma eller tamrons motsvarighet.

Ca 6000 Kr mot 2200Kr verkar inte kul.

Känns lite fel att lägga mest på objektivet jag ska använda minst.

Canon har ju funnits länge på marknaden, vad erbjuder Canon`s kamera för fördelar mot andra märken ?

Tamron 90/2.8 makro
Tamron eller Sigma 17-50 2.8
Verkar ligga bra i pris, hur är dom i bild kvalite ?
 
Petsan skrev:
Detta borde väl ändå vara världsårsbästa över oförståeliga inlägg. Kan inte för mitt liv se vad detta hade med trådens diskussion att göra över huvud taget. Robin! Utveckla gärna!

/Peter

Lustigt, jag förstod precis vad han menade..
 
Jag skulle fundera på att byta ut tamerons 90mm macrot mot canons 50mm macro objektiv om du väljer Canon, bägge är jättebra, men med 1,6x crop blir 90mm över 140 men 50 blir motsvarande 80 och funkar bättre om du vill ha med mer än ansiktet i lite trånga lägen eller inte behöva vara på riktigt så stort avstånd.

Om du tänker fota en del porträtt och inte så mycket tele skulle jag fundera på en blixt och ett lite billigare tele objektiv, lite upplättningsljus kan göra underverk.
 
Kurre68 skrev:
Canon 70-300 objektivet var inte direkt billigt om man ser till sigma eller tamrons motsvarighet.

Ca 6000 Kr mot 2200Kr verkar inte kul.

Känns lite fel att lägga mest på objektivet jag ska använda minst.

Canon har ju funnits länge på marknaden, vad erbjuder Canon`s kamera för fördelar mot andra märken ?

Tamron 90/2.8 makro
Tamron eller Sigma 17-50 2.8
Verkar ligga bra i pris, hur är dom i bild kvalite ?

Den Canon zoom jag föreslog har bildstabilsering vilket inte Sigma och Tamron har. IS är verkligen användbart på en telezoom. Canon har ju just släppt en ny 55-250 med IS som jag inte tänkte på. Den kostar "bara" 2700. Kanske kan vara något?

Jag har inte själv använt Tamrons eller Sigmas normalzoomar med 2.8 men det mesta man läser och hör är väldigt positivt.

När det gäller makro så finns det många bra alternativ. Jag föreslog Tamrons därför att jag är nöjd med mitt och för att det känns som om det kan vara bra med lite längre brännvidd för t ex porträtt och annat. Du kommer ju redan ha ett bra alternativ runt 50 mm med 2.8 så då blir ju ett kortare makro just endast ett alternativ för makro. Jag använder mitt Tamron till mycket annat än just makro.

Blixt glömde jag - det bör definitivt ingå när budgeten är stor.

Jag föreslog Canon för att det är det märke jag kan något om och jag kan varmt rekommendera det. Säkert kan du hitta likvärdiga lösningar från Nikon, Sony och Pentax.
 
Sonys kamera har inbyggd bildstabilisering, hur funkar den ?

Vilken av A700 och Eos 40D har bättre vädertärning ?
 
Petsan skrev:
Detta borde väl ändå vara världsårsbästa över oförståeliga inlägg. Kan inte för mitt liv se vad detta hade med trådens diskussion att göra över huvud taget. Robin! Utveckla gärna!

/Peter
Nu är jag fast i canon att byta system till nikon skulle kosta mig 30 000 kronor och om jag har tur kan jag sälja det gamla så bytet bara går på 10 000, men för 10 000 kronor kan man få mycket kul för, och så har mina föräldrar hjärntvaättat mig till canon sen jag var 6 år:). Men om alla hade samma fattning kunde man blanda mellan de bästa från olika system, typ d300 hus och canon 70-200 f/4 L is usm.
 
Jag rekomenderar att du tar reda på själv vad du behöver istället för att fråga här, chansen att du blir nöjd är betydligt större då :)

/kent
 
Bra ide Robin!
Eller så skulle det finnas adapter så man kunde använda i princip vilket märke som helst.
Men det business så det är inte tillverkarna intresserade av.
 
Sven-Erik Nordenhed skrev:
Bra ide Robin!
Eller så skulle det finnas adapter så man kunde använda i princip vilket märke som helst.
Men det business så det är inte tillverkarna intresserade av.
Canon-nikon adaptrar finns ju men inte tvärtom? rätt?
 
Kurre68 skrev:
Sonys kamera har inbyggd bildstabilisering, hur funkar den ?

Vilken av A700 och Eos 40D har bättre vädertärning ?

Inbyggd stabilisering fungerar bra (har dock själv bara plåtat med Minolta D5D samt Pentax K100), vilket även stabbning i ojektiven gör.

Om vädertätning är viktigt så kan det vara idé att titta på Pentax K10D också.

Mvh
Jonas
 
Som telezoom vill jag varmt rekommendera Canons 70-200/4 L USM. Det är ruskigt bra skärpa och mycket bra autofokus.
Oliver
 
Robin Gyllander skrev:
Det skulle bli lag på att endast en fattning får finnas då skulle det nog bli mindre märkesbögeri.

Jäkla sosse som med hjälp av lagar vill förstöra marknadens största fördelar: konkurrensen. Utan konkurrens skulle utvecklingen ligga många år tillbaka i tiden. Om människor kunde tänka lite...
 
dude skrev:
Jag skulle fundera på att byta ut tamerons 90mm macrot mot canons 50mm macro objektiv om du väljer Canon, bägge är jättebra, men med 1,6x crop blir 90mm över 140 men 50 blir motsvarande 80 och funkar bättre om du vill ha med mer än ansiktet i lite trånga lägen eller inte behöva vara på riktigt så stort avstånd.

Om du tänker fota en del porträtt och inte så mycket tele skulle jag fundera på en blixt och ett lite billigare tele objektiv, lite upplättningsljus kan göra underverk.

Ska man fotografera fjärilar så vill man hellre ha 90:an eller mer.
Ett tamron 90 kan du med gott samvete boka fast i budgeten oavsett märke på kameran.

Kika gärna på sony a300/350 för liveview om du ska kräla runt mycket med makro, fast de har lite begränsad zoom i LV:n vid när man ska kontrollera fokus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.