Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa superzoom objektivet (18-200)

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter-K

Aktiv medlem
Vilket är det bästa superzoom objektivet (ca 18-200) till Sony Alpha?
Jag känner att jag vill ha ett bra objektiv att ta med på resor mm, när det känns för mycket att ta med sig 2-3st olika objektiv.
 
köpte en tamron 18-250 till min A100 för 2 veckor sedan, mycket nöjd med det valet, AF är inte precis snabb, men den är exakt, har för vana att förfokusera snabba föremål, så jag har inte lidit av det.

mycket trevlig att bära på utan att se ut som en sherpa, och presterar mycket fina bilder
 
Hej,
har testat flera så kallad superzoomar och det positiva är att de går att köpa (begagnat) till mycket bra priser.
Bäst av de jag testat till min Konica-Minolta 7D är Tokina 24-200 AF, mycket bra skärpa för att vara en superzoom.
Tokina 28-200 är också helt ok, kan köpas för en femhundring från och till.
Sigma 28-200 rekommenderas däremot inte.
Tamrons 28-200 är däremot prisvärd. Mycket liten och lätt och ger förvånandsvärt bra bilder, sett till priset (500-600 kr begagnat).
De senaste superzoomarna har jag ej så bra koll på, men min jakt på ett "reseobjektiv" slutade med att jag köpte...en kamera.

En Konica-Minolta A2. Kostade för bara några år sedan 10 000 kr, går att hitta för 2200-2700 kr i dag, även med batterigreppet.
8mp, massa funktioner, vridbar sökare, fantastisk elektronisk sökare och det går att använda samma externa blixtar som till 5d,7d etc, samt trådutlösare och så vidare.
var lite skeptisk till att köpa en kompaktkamera, men här blev jag verkligen förvånad. Objektivet (som motsvarar 28-200mm på 35mm, vilket väl blir ca 19-150 översatt till digitalt, om man nu kan översätta så) är i toppklass (APO, ljusstyrka F/2.8-3.5, 49mm-gänga = billiga filter)
Dessutom använder kameran samma batteri (och såklart batteriladdare) som 5d,7d och Sony @ 100.

Dyker upp titt som tätt på beg-marknaden och jag rekommenderar verkligen denna kamera som resekamera, åtminstone om man är på drift utan egen bil. Lätt att bära med sig, har zoomomfång som man överlever länge på och tar mycket bra bilder.
Det enda negativa är bruset på hög iso, men det får man leva med. Plus att kameran ibland missar AF när man använder macro-funktionen, men det är å andra sidan sällsynt att man använder AF vid macro. I alla fall i min värld.

ha en bra midsommar,
i Blekinge vräker regnet ner,
men som en god vän sa:
"Man kan dricka en och två och tre snapsar även när det regnar".
 
sigma 18-200 hade jag, och den är hyfsat om du fotar i ljusare miljön.

när jag var ute o reste i 11mån och tycker zoom var bra och den har t o m ett lås så att den inte "zoom" ut när man drog upp kameran.

denna bild är ett ex på hur sigma 18-200mm presterar http://vietzon.com/galleria/view.php?photo=1073
kollar gärna andra rese-bilder, de 90% av dem är från sigma :) och Nikon var huset (nu har jag en pentax k10d)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.